۱۴ مهر ۱۳۹۵، ۱۲:۳۷

به همت سازمان فرهنگ؛

بررسی تطبیقی حقوق زن در اسلام و غرب در پاکستان

بررسی تطبیقی حقوق زن در اسلام و غرب در پاکستان

رایزنی فرهنگی کشورمان با همکاری اداره‌کل امور زنان و خانواده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سمینار یک‌روزه «بررسی تطبیقی حقوق زن در اسلام و غرب» را در اسلام‌آباد برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در آیین افتتاحیه  همایش «بررسی تطبیقی حقوق زن در اسلام و غرب» که با حضور شخصیت‌های برجسته علمی، ادبی، سیاسی، مذهبی و اجتماعی پاکستان و همچنین زنان فرهیخته و فعالان بخش زنان مؤسسه فرهنگی و اجتماعی منهاج‌القرآن و حوزه علمیه خواهران جامعه الزهرا (س) اسلام‌آباد، برگزار شد، افرادی همچون رضیه سلطانه، رییس دانشگاه بانوان بی‌نظیر بوتو پیشاور و  شهاب‌الدین دارایی، رایزن فرهنگی کشورمان در پاکستان، سخنرانی کردند.

شهاب‌الدین دارایی در سخنان خود با اشاره به نوع نگرش غربی و اسلامی به حقوق زنان، گفت: اسلام در مورد حقوق خانوادگی زن و مرد، فلسفه خاصی دارد که با آنچه در چهارده قرن پیش می‌گذشت و با آنچه در جهان امروز می‌گذرد، تفاوت فاحشی دارد.

وی افزود: اسلام برای زن و مرد در همه موارد یک نوع حقوق و تکالیف و مجازات قائل نشده است؛ بلکه پاره‌ای از حقوق و تکالیف و مجازات‌ها را برای مرد مناسب‌تر دانسته و پاره‌ای از آنها را برای زن؛  و در مواردی هم برای زن و مرد، وضع مشابه و در موارد دیگر، وضع نامشابهی در نظر گرفته است.                                               

رایزن فرهنگی کشورمان افزود: اسلام هرگز امتیاز و ترجیح حقوقی برای مردان نسبت به زنان قائل نیست. اسلام، اصل مساوات انسان‌ها در درباره زن و مرد را رعایت کرده و با تساوی حقوق زن و مرد مخالف نیست؛ بلکه با تشابه حقوق آنها مخالف است و تساوی حقوق و تشابه حقوق دو مقوله جدا از هم هستند.

وی به نقل از شهید مرتضی مطهری، گفت: آنچه از نظر اسلامی مطرح است، این است که زن و مرد به دلیل تفاوت خلقت و طبیعت، نباید از لحاظ بسیاری از تکالیف و حقوق فردی و اجتماعی وضع مشابهی داشته باشند. این خلاف عدالت است؛ اما در دنیای غرب، اکنون سعی می‌شود میان زن و مرد از لحاظ قوانین، مقررات و حقوق و وظایف، وضع واحد و مشابهی به وجود بیاورند و تفاوت‌های غریزی و طبیعی زن و مرد را نادیده بگیرند و این ظلم است نه خدمت.

دارایی همچنین نظر حضار را به بخشی از فرمایشات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدظله العالی) در خصوص جایگاه زن جلب کرد که فرموده‌اند: شما باید زن را با چشم یک انسان والا نگاه کنید تا معلوم بشود که رشد، تکامل و حق و آزادی او چیست؟ زن را به عنوان یک موجودی که که می‌تواند مایه‌ای برای اصلاح جامعه با پرورش انسان‌های والا شود نگاه کنید، تا معلوم شود که حقّ زن چیست و آزادی او چگونه است. زن را به چشم آن عنصر اصلی تشکیل خانواده در نظر بگیرید که خانواده اگرچه از مرد و زن تشکیل می‌شود و هر دو در تشکیل خانواده و موجودیت آن مؤثرند، اما آسایش فضای خانواده، آرامش و سکوتی که در فضای خانه است، به برکت زن و طبیعت زنانه است. با این چشم به زن نگاه کنند تا معلوم شود که او چگونه کمال پیدا می‌کند و حقوقش چیست.

رضیه سلطانه، رییس دانشگاه بانوان شهید بی‌نظیر بوتو پیشاور هم در سخنان خود گفت: جامعه غربی بر اساس اندیشه‌های لیبرال‌دموکراسی بنا شده است؛ ولی یک جامعه اسلامی براساس آموزه‌های وحیانی و معنوی شکل گرفته است.

وی افزود: امروز مسلمانان در جهان به تعداد قابل ملاحظه‌ای وجود دارند؛ علیرغم آنکه جامعه مسلمانان همه اقوام و ملت‌ها را در بر می‌گیرد و بعضی‌ها عرب و برخی غیرعرب هستند؛ ولی به طور کلی همه مسلمانان باید متحد و یکپارچه باشد.

سلطانه ادامه داد: ما با بعضی از این کشورها مشترکات فراوانی داریم؛ برای نمونه می‌توانم از ایران یاد کنم. سال گذشته و زمانیکه برای حضور در برنامه «شجره طوبی» به ایران رفتم، اصلاً احساس نکردم در یک کشور غریبه حضور دارم، چون فرهنگ ما یکی است.

وی به دانشجویان و محققان زن تأکید کرد که وقت خود را بیشتر به موضوع حقوق زن و مقایسه آن به غرب اختصاص دهند.

وی افزود: غربی‌ها از فرهنگ مسلمانان تأثیر گرفتند و بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر در آمریکا، بیشترین کتاب که مورد مطالعه غربی‌ها شد،، قرآن کریم بود. بر مسلمانان به ویژه بانوان مسلمانان لازم است که به تعلیمات پیامبر گرامی اسلام (ص) بیشتر عمل کنند که موفقیت مسلمانان در پیروی از اسوه حسنه پیامبر گرامی اسلام (ص) است.

در حاشیه

در پایان نشست افتتاحیه، رایزن فرهنگی کشورمان، لوح تندیس سمینار را به پاس تقدیر حضور در همایش به خانم رضیه سلطانه، اهدا کرد.

نمایشگاه کتاب، عکس، تابلوهای نفیس، آلبوم و پوستر از پیشرفت‌های زنان در ایران و نیز آثار علمی و کتاب‌هایی که با موضوع زن توسط زنان اندیشمند ایرانی و پاکستانی تألیف و به زبان‌های اردو، انگلیسی و فارسی انتشار یافته است، در معرض بازدید علاقمندان و خبرنگاران قرار گرفت.

استقبال گسترده‌ای از سوی رسانه‌های خبری رادیو و تلویزیون و مطبوعات پاکستان برای پوشش این سمینار صورت گرفت.

کد خبر 3787960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha