۲۰ مهر ۱۳۹۵، ۱۶:۰۸

ای آفتاب علقمه روحی لک الفدا؛

آئین سوگواری شهادت علمدار کربلا در سراسر استان مرکزی برگزار شد

آئین سوگواری شهادت علمدار کربلا در سراسر استان مرکزی برگزار شد

اراک- همزمان با نهمین روز از محرم الحرام و تاسوعای حسینی، آئین سوگواری شهادت علمدار کربلا، حضرت ابوالفضل العباس(ع) در سرتاسر استان مرکزی با حضور گسترده ارادتمندان و عاشقان آن حضرت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، امروز در نهمین روز از محرم الحرام و همزمان با تاسوعای حسینی غم و ماتم شهادت علمدار کربلا مردم جای جای استان مرکزی را به مکان های عزاداری کشاند و هزاران نفر از عزاداران حسینی با شور و غم به سوگواری روز تاسوعای حسینی پرداختند.

در این مراسم که با حضور قشرهای مختلف مردم برگزار شد ارادتمندان حضرت ابوالفضل(ع) با مرثیه خوانی مداحان، در رثای آن حضرت و دیگر شهدای کربلا به سینه زنی و سوگواری پرداختند. 

جمع گسترده هیات های سینه‌زنی، زنجیر زنی و اقشار مختلف مردم در مساجد، حسینیه‌ها و سطح خیابان‌های استان عزاداری روز تاسوعا را برگزار کردند و عشق و ارادت خود را به شهیدان دشت کربلا اینگونه نشان دادند.

صبح روز تاسوعا در استان مرکزی برنامه‌های سوگواری با قرائت دعای علقمه آغاز و در ظهر روز تاسوعا نیز نماز ظهر و عصر در بقاع متبرکه استان با حضور گسترده هیات‌های مذهبی و ارادتمندان و عاشقان حسینی اقامه شد و عزاداری‌ها و سخنرانی ها تا شب ادامه دارد.

همچنین در نهمین روز از محرم الحرام و تاسوعای حسینی علاوه بر مساجد و حسینیه ها، بیش از ۷۰ بقعه متبرکه استان مرکزی میزبان برگزاری برنامه‌های روز تاسوعا با حضور گسترده مردم است که این برنامه های سخنرانی و سوگواری در روز عاشورا نیز ادامه خواهد یافت.

در روز تاسوعای حسینی همچنین آئین های عزاداری سنتی و تاریخی خاص هر منطقه از استان مرکزی از جمله آئین چغچغه زنی روستای انجدان و آئین علم گردان روستای هزاوه با حضور جمع پرشور مردم برگزار شد و مردم هر نقطه از استان، شهادت علمدار کربلا را به سوگ نشستند.

آئین تعزیه خوانی و شبیه خوانی نیز از جمله مراسماتی بود که در عزا و ماتم سرور و سالار شهیدان، علمدار کربلا و یاران باوفای سیدالشهدا(ع) در نقاط مختلف استان مرکزی برگزار شد.

گفتنی است طی این ایام، یک هزار و ۲۰۰ روحانی با هدف ترویج فرهنگ‌ اسلامی و عاشورایی در سوگواری ها و عزاداری ها، به مناطق شهری و روستایی استان اعزام شده اند تا  به روشنگری درباره این رخداد عظیم پرداخته و ابعاد و اهداف قیام عاشورا را برای عموم مردم تبیین و تشریح کنند.

کد خبر 3792905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha