یادداشت؛

احیا دین اسلام در پرتو امامت؛ راز شهادت امام حسین(ع) در عاشورا

احیا دین اسلام در پرتو امامت؛ راز شهادت امام حسین(ع) در عاشورا

جریان شهادت امام حسین (ع) و حوادث دردناک و اسف‏انگیز «کربلا»، آثار حزن ‏انگیز به جای گذاشته است که هرگز فراموش نخواهد شد و همیشه در دل ها باقی خواهد ماند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دهم محرم‏ (عاشورا) روز پرحماسه و فراموش ‏نشدنی تاریخ اسلام و تشیع؛ روز فداکاری، جانبازی و[۱] شهادت‏ سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین‏ علیه السلام و یاران باوفایش، در سرزمین کربلا است.[۲]

ماجرای خونین کربلای سال ۶۱ هجری و شهادت‏ امام حسین‏ علیه السلام و یاران پاک باخته و با ایمان او و به اسارت بردن زنان و کودکان حریم نبوی صلی الله علیه و آله به دست عمال وی، مهم ترین جنایتی است که به دستور یزید انجام شد.[۳]

جریان شهادت امام حسین علیه السلام و حوادث دردناک و اسف‏انگیز «کربلا»، آثار حزن ‏انگیز به جای گذاشته است که هرگز فراموش نخواهد شد و همیشه در دل ها باقی خواهد ماند.[۴] لذا توصیه ‏هایی فراون در روایات نسبت به برپا نمودن مجالس عزا و گریه‏ بر مصائب امام حسین علیه السلام وارد شده است.[۵]

هر چند آثار مثبت گریه در پالایش روح انسان و حتی تکامل آن قابل انکار نیست، ولی چنین تحلیلی هرگز نمی‏ تواند سر این همه تأکید و سفارش ائمه اطهار علیهم السلام برای گریستن بر امام حسین‏ علیه السلام و وعده ثواب‏ های فراوان آن باشد. این تحلیل یک اشتباه بزرگ است، بلکه هر کس روایات اسلامی را در این زمینه بخواند، می‏داند هدف مهم دیگری در کار بوده است.[۶]

تأمّلی در مفهوم امامت

بی شک مسأله خلافت و امامت‏ بعد از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله یکی از اساسی‏ ترین مباحث دینی ماست، بلکه مسأله ‏ای است که از نظر دینی سرنوشت‏ ساز بوده و آثار زیادی برای امروز و فردا و فرداها دارد و می ‏تواند در بسیاری از مسائل مربوط به اصول و فروع اسلام‏ اثر بگذارد.[۷]

امامت‏ به عنوان  جانشینی پیامبر صلی الله علیه و آله، مقام والای روحانی است که به‏ عنوان مسئولیت و وظیفه‏ ای الهی بر دوش امام افکنده می ‏شود، همچون نبوت برای پیامبر اسلام‏، بنابراین صبغه دنیایی ندارد که زودگذر و زوال ‏پذیر باشد.[۸]

بلکه «امامت‏» یک منصب الهی است که باید از سوی خدا تعیین شود، ویکی از شرایط اصلی آن معصوم بودن است که هیچ کس جز خدا از آن آگاه نیست.[۹]مطابق این تعریف امامت چیزی فراتر از ریاست و حکومت بر مردم می‏ باشد؛ بلکه تمام وظایف انبیاء بجز دریافت وحی و آنچه شبیه آن است برای امامان ثابت است.[۱۰]

بنابراین یکی از وظایف مهم امامت‏ و ولایت، پاسداری از قرآن و خزائن علوم پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و انتقال صحیح آن به علماء و دانشمندان و تبیین اختلافاتی است که در میان امت اسلامی پدید می‏ آید.[۱۱]

احیاء دین اسلام در پرتو امامت؛ راز شهادت امام حسین علیه السلام در روزعاشورا

بدیهی است امامت‏ برای نظام بخشیدن به دین و امت اسلامی است[۱۲]،[۱۳] زیرا امام مجری قانون است و قوانین دین و احکام الهی را اجرا می­ کند.[۱۴] بدین نحو که امام برای اجرای احکام الهی تشکیل حکومت می‏ دهد تا حدود شرعی را اجرا کند، حق مظلومان را بگیرد، نظم را در جامعه حاکم کند، امنیت را فراهم آورد، و همه امور مربوط به دین را به سامان برساند.[۱۵]

هم چنین امامت اساس اسلام‏ بارور و شاخه بلند آن است[۱۶]،[۱۷] و دایرۀ آن چه از نظر زمان و چه از نظر مکان،  به مانند رسالت پیامبر اسلام‏ صلی الله علیه و آله بسیار گسترده بوده است، این مأموریت «جهانی» و «جاودانی» است، یعنی هم تمام روی زمین را شامل می‏ شود و هم تمام زمان ‏ها را تا دامنه قیامت در بر می ‏گیرد.[۱۸] لذا بدون امامت‏ و رهبری یک دین‏ جهانی فراگیر و خاتم نخواهد شد، واین، بدون وجود امامی معصوم در هر زمان امکان ‏پذیر نیست.[۱۹]

بنابراین مسأله امامت‏ تنها مسأله دیروز ما نیست، مسأله امروز جهان اسلام‏ و مسأله رهبری امت است که عامل بقاء و استمرار نبوت، و مسأله سرنوشت اسلام است.[۲۰]،[۲۱]

حال با این تفاسیر باید به  نقش بسیار مهم شهادت‏ امام حسین‏ علیه السلام در بقاء اسلام اشاره نمود. ‏[۲۲] زیرا یکی از اهداف مهم قیام امام حسین علیه السلام احیای دین خدا است و در این راه موفقیت بزرگی نصیب آن حضرت شد، هر چند آن حضرت و یاران باوفایش به شهادت رسیدند، ولی تکانی به افکار خفته مسلمین دادند و لرزه بر اندام حکومت جباران افکندند، در نتیجه اسلام را زنده ساختند.[۲۳]

به واقع شهادت‏ مظلومانه امام حسین‏ علیه السلام و فرزندان پیامبر صلی الله علیه و آله خط بطلانی بود بر چهل سال تبلیغات مسموم بنی ‏امیه که با نیرنگ و فریب، خود را دولت اسلامی جا زده بودند.[۲۴]لذا  شهادت آن حضرت در روز عاشورا مسلمانان را از خطر«بنی امیه» آگاه کرد و سبب نجات و بقای اسلام شد.[۲۵]

شهادت حضرت سیدالشهداء در روز عاشورا؛ تداوم نبوت با شیوه امامت

گفتنی است امامت‏ تکمیل کننده نبوت و در نتیجه باعث کمال دین‏ است؛[۲۶] لذا  شهادت امام حسین علیه السلام تداوم خط نبوت با شیوۀ امامت‏ است.[۲۷]

در چنین شرایطی شهادت‏ امام حسین‏ علیه السلام به احیای آیین خدا کمک کرد و درخت توحید و نبوت را طراوت و سرسبزی تازه ‏ای بخشید.[۲۸] و از اضمحلال دستاوردهای نهضت نبوی صلی الله علیه و آله جلوگیری کرد و مسلمانان را از حیرت و گمراهی نجات داد.[۲۹]

بی تردید شهادت‏ امام حسین‏ علیه السلام و یاران پاکبازش، به احیای مکتب محمدی صلی الله علیه و آله کمک کرد و خون پاک اباعبدالله علیه السلام درخت اسلام را آبیاری نمود که به رشد و بالندگی امت اسلامی و بیداری مسلمانان انجامید[۳۰] وسبب بقاء دین‏ و ادامه خط نبوت و حفظ ایمان شد.[۳۱]

چراغ هدایت و کشتی نجات؛ تشعشع امامت درپرتو شهادت امام حسین علیه السلام

لازم به ذکر است مسأله‏ «امامت‏ و ولایت منصوص» از سوی خدا برای تکمیل هدایت مردم و اجرای تعلیمات پیغمبر اسلام‏ صلی الله علیه و آله و سلم معین شده است.[۳۲] لذا  امامت‏ تنها یک مقام حکومت ظاهری نیست، بلکه یک مقام بسیار والای معنوی و روحانی است، و امام علاوه بر رهبری حکومت اسلامی، هدایت همه جانبه را در امر دین و دنیا بر عهده دارد. فکر و روح مردم را هدایت کرده و شریعت پیامبر اسلام‏ صلی الله علیه و آله را از هر گونه تحریف و تغییر پاسداری می‏ کند.[۳۳]

در حقیقت مقام امامت، مقام تحقق بخشیدن به اهداف مذهب و هدایت به معنی «ایصال به مطلوب» است، نه فقط« ارائه طریق».[۳۴]

علاوه بر این «هدایت تکوینی» را نیز شامل می‏ شود یعنی تاثیر باطنی و نفوذ روحانی امام و تابش شعاع وجودش در قلب انسان های آماده و هدایت معنوی آنها.[۳۵]

در روایاتی که از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در کتب شیعه و اهل تسنن آمده است خاندان او یعنی امامان اهل بیت و حاملات مکتب اسلام به عنوان «کشتی‏ نجات‏» معرفی شده‏اند. یعنی، هنگامی که توفانهای فکری و عقیدتی و اجتماعی در جامعه اسلامی رخ می‏ دهد تنها راه نجات، پناه بردن به مکتب اهل بیت علیهم السلام است.[۳۶]

حال با توجه کلام رسول اکرم صلی الله علیه و آله که فرمود: «إِنَّ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ .. مِصْبَاحُ هُدًی وَ سَفِینَةُ نَجَاةٍ؛ حسین بن علی چراغ هدایت و کشتی نجات است»[۳۷]، باید گفت  امام حسین‏ علیه السلام در مسیر هدایت‏ مسلمین و دفاع از مظلومان حضور سازنده ‏ای داشت‏،[۳۸] لذا این روح هدایت‏[۳۹] و این ناخدای بزرگ به هنگامی که سفینه‏ اش گرفتار سخت‏ترین طوفان ها، می ‏شود کمترین ضعف و سستی و دستپاچگی به خود راه نمی ‏دهد، او هم ناخداست هم لنگر مطمئن این کشتی، هم چراغ‏ هدایت‏ است، و هم مایه آرامش و راحت روح و جان سرنشینان.[۴۰]

علم امام حسین علیه السلام به شهادت در روز عاشورا؛ تبلور مقام والای امامت

شک نیست که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و امامان‏ معصوم علیهم السلام کراراً از امور پنهانی مربوط به حال یا آینده خبر داده ‏اند، و به تعبیر دیگر دارای علم غیب‏ بودند. [۴۱]

لذا بر اساس شواهد تاریخی جای هیچ تردیدی نیست که امام حسین‏ علیه السلام از فرجام قیام خویش آگاه بود و با یقین به شهادت‏، نهضت خویش را آغاز کرد[۴۲]

روایات و اخباری که از طریق شیعه و اهل سنت از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در موضوع شهادت امام حسین علیه السلام نقل شده است به اندازه‏ای مشهور بود که ابن عباس می ‏گوید:؛ ما اهل بیت همگی تردیدی نداشتیم که امام حسین علیه السلام در سرزمین طف (کربلا) به شهادت خواهد رسید».[۴۳]،[۴۴]چنان‏که از مفاد این روایت استفاده می‏ شود، نه تنها امام، بلکه عموم اهل بیت حتی از محل شهادت آن حضرت با اطلاع بودند. علامه مجلسی در بحارالانوار هفتاد و یک روایت در این باره نقل کرده است!.[۴۵]،[۴۶]

از سوی دیگر درست است که حسین‏ علیه السلام و یاران وفادارش پس از یک نبرد قهرمانانه، شربت شهادت‏ نوشیدند، اما آنها هدف مقدس خود را، به تمام معنا، از آن شهادت افتخارآمیز گرفتند.[۴۷]

هدف این بود که ماهیت نهضت ارتجاعی و ضد اسلامی «اموی‏» آشکار گردیده و افکار عمومی مسلمانان بیدار شود تا از توطئه‏ های این بازماندگان دوران جاهلیت و رسوبات دوران کفر و بت‏پرستی آگاه گردند که این هدف از صاحب مقام والای امامت، به خوبی انجام شد.[۴۸]

لذت آنها سرانجام ریشه‏ های درخت ظلم و بیدادگری «بنی ‏امیه» را قطع کردند و با فراهم ساختن مقدمات انقراض آن حکومت غاصب که افتخارش زنده کردن رسوم جاهلی و فساد و تبعیض و ستمگری بود، سایه شوم و ننگین آن را از سر مسلمانان کوتاه ساختند.[۴۹]

سخن آخر

سزاوار است همه ارادتمندان اهل‏بیت علیهم السلام با تشکیل مجالس سوگواری، هرچه باشکوه تر در تعظیم این شعائر بکوشند، و خطبای گرامی اسرار شهادت آن بزرگواران وآثار مهم آن را برای بقای اسلام و تشیع، شرح دهند.[۵۰]

اینگونه است که ما شیعیان همه سال با چشم خود آثار حیات امام حسین عزیز علیه السلام و دوستان شهیدش را در کربلا می‏ بینیم که جلسات سوگواری آنها سرچشمه چه جنبش های عظیمی می‏ شود؟! بلکه ما با چشم خود شاهد و ناظر حرکت میلیونها نفر مسلمان بیدار در ایام عاشورای حسینی برای ریشه کن ساختن کاخ ظلم و استبداد و استعمار هستیم.[۵۱]

[۱] کلیات مفاتیح نوین ؛ ص۵۹۹.

[۲] همان، ص: ۶۰۰.

[۳] عاشورا ریشه‏ ها، انگیزه‏ ها، رویدادها، پیامدها ؛ ص۲۱۸.

[۴] آیین ما (اصل الشیعة) ؛ ص۱۲۴.

[۵] عاشورا ریشه ‏ها، انگیزه ‏ها، رویدادها، پیامدها ؛ ص.۶۶.

[۶] همان ؛ ص۶۸.

[۷] پیام امام امیر المومنین علیه السلام ؛ ج‏۱ ؛ ص۳۳۴.

[۸] همان؛ ج‏۱۱ ؛ ص۲۳۷.

[۹] پیام قرآن ؛ ج‏۹ ؛ ص۲۲.

[۱۰] همان ؛ ص۲۱.

[۱۱] آیات ولایت در قرآن ؛ ص۴۵۹.

[۱۲]  نهج البلاغه، حکمت ۲۵۲.

[۱۳] دائرة المعارف فقه مقارن ؛ ج‏۱ ؛ ص۷۹.

[۱۴] قهرمان توحید، شرح و تفسیر آیات مربوط به حضرت ابراهیم (ع)، ص: ۱۹۴.

[۱۵] همان.

[۱۶]  کافی، ج ۱، ص ۲۰۰، ح ۱.

[۱۷] پیام امام امیر المومنین علیه السلام ؛ ج‏۱۴ ؛ ص۱۰۴.

[۱۸] پیام قرآن ؛ ج‏۷ ؛ ص۲۴۷.

[۱۹] آیات ولایت در قرآن ؛ ص۵۷.

[۲۰]  امامت و رهبری تألیف آیة الله شهید مطهری، صفحه ۱۳.

[۲۱] پیام قرآن ؛ ج‏۹ ؛ ص۱۹.

[۲۲] احکام عزاداری ؛ ص۱۱۷.

[۲۳] عاشورا ریشه ‏ها، انگیزه‏ ها، رویدادها، پیامدها ؛ ص۲۳۴.

[۲۴] همان ؛ ص۶۸۵.

[۲۵] تفسیر نمونه ؛ ج‏۲ ؛ ص۳۸.

[۲۶] آیات ولایت در قرآن ؛ ص۵۷.

[۲۷] تفسیر نمونه ؛ ج‏۲۰ ؛ ص۴۱۷.

[۲۸] عاشورا ریشه ‏ها، انگیزه ‏ها، رویدادها، پیامدها ؛ ص۶۶۰.

[۲۹] همان ؛ ص۲۳۴.

[۳۰] همان ؛ ص۶۵۸.

[۳۱] پیام قرآن ؛ ج‏۹ ؛ ص۳۸۹.

[۳۲] پیام قرآن ؛ ج‏۷ ؛ ص۶۳.

[۳۳] اعتقاد ما ؛ ص۷۶.

[۳۴] تفسیر نمونه ؛ ج‏۱ ؛ ص۴۳۸.

[۳۵] همان.

[۳۶] برگزیده تفسیر نمونه ؛ ج‏۲ ؛ ص۳۴۷.

[۳۷] عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج ‏۱، ص ۵۹ ،۶۴.

[۳۸] عاشورا ریشه‏ ها، انگیزه‏ ها، رویدادها، پیامدها ؛ ص۴۴.

[۳۹] همان ؛ ص۳۵۲.

[۴۰] برگزیده تفسیر نمونه ؛ ج‏۳ ؛ ص۶۰۰.

[۴۱] پیام امام امیر المومنین علیه السلام ؛ ج‏۲ ؛ ص۶۶۸.

[۴۲] عاشورا ریشه‏ ها، انگیزه‏ ها، رویدادها، پیامدها ؛ ص۲۵۹.

[۴۳]  مقتل الحسین خوارزمی، ج ۱، ص ۱۶۰.

[۴۴] عاشورا ریشه ‏ها، انگیزه ‏ها، رویدادها، پیامدها، ص: ۲۶۰.

[۴۵] بحار الانوار، ج ۴۴، ص ۲۲۳- ۲۶۶.

[۴۶] عاشورا ریشه ‏ها، انگیزه ‏ها، رویدادها، پیامدها ؛ ص۲۶۰.

[۴۷] فلسفه شهادت، ص: ۱۵.

[۴۸] احکام عزاداری ؛ ص۲۰.

[۴۹] همان.

[۵۰] کلیات مفاتیح نوین ؛ ص۶۰۰.

[۵۱] تفسیر نمونه ؛ ج‏۲۰ ؛ ص۱۳۰.

کد خبر 3794520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha