۲۷ مهر ۱۳۹۵، ۱۱:۰۹

در جلسه امروز مجلس؛

وظایف و ترکیب شورای عالی سلامت و امنیت غذایی تعیین شد

وظایف و ترکیب شورای عالی سلامت و امنیت غذایی تعیین شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اصلاح ماده ای از لایحه احکام دائمی برنامه های توسعه، وظایف و ترکیب شورای عالی سلامت را تعیین کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی بررسی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در مورد رفع ایرادات شورای نگهبان به لایحه احکام دائمی برنامه های توسعه ای کشور در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

این لایحه در مجلس نهم به تصویب رسید. کمیسیون تلفیق با افزایش تعداد مواد این لایحه طبق گفته شورای نگهبان ماهیت لایحه را تغییر داد به همین دلیل مورد ایراد شورا قرار گرفت.

در اوایل مجلس دهم در راستای رفع ایراد شورای نگهبان تعداد زیادی از مواد لایحه حذف و یا ادغام شدند و مجدداً به شورای نگهبان ارسال شد.

شورای نگهبان با بررسی مواد، بسیاری از موادی که در کمیسیون به لایحه اضافه شده بود را مغایر اصل ۷۵ قانون اساسی اعلام کرد و مجدداً ایرادات خود را به مجلس فرستاد.

مجلس برای بار دوم جهت رفع ایراد شورای نگهبان تعداد زیادی از مواد را حذف و یا اصلاح کردند. هم اکنون گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص این لایحه در دستور کار صحن علنی قرار دارد.

نمایندگان با اصلاح ماده ای از این لایحه مقرر کردند به منظور فراهم نمودن شرایط رقابتی و افزایش کارآمدی بیمه های بازنشستگی و جلوگیری از ایجاد هرگونه انحصار یا امتیاز ویژه برای صندوق های بازنشستگی اعم از خصوصی، تعاونی یا دولتی، اجازه داده می شود صندوق های بازنشستگی غیر دولتی با تضمین پوشش تعهدات آتی بیمه شدگان بازنشسته به پیشنهاد وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه بر اساس آئین نامه ای که به تصویب هیئت وزیران می رسد، ایجاد شود.

پیش از این اصلاح، پیشنهاد وزارت رفاه و سازمان برنامه برای تاسیس صندوق های بازنشستگی غیر دولتی ضروری نبود.

در ادامه، نمایندگان تبصره ای از لایحه در خصوص فعالیت صندوق ها در بیمه های مکمل را حذف کردند. همچنین فرازهایی از این ماده لایحه که در خصوص تشکیل سازمان تنظیم مقررات بیمه های بازنشستگی کشور بود، نیز حذف شد. بنابراین طبق این لایحه سازمان تنظیم مقررات بیمه های بازنشستگی تشکیل نمی شود.

در ادامه، نمایندگان با اصلاح ماده دیگری مقرر کردند از زمان لازم الاجرا شدن این قانون در صورتی که دریافتی ایثارگران و فرزندان شهدا مشمول صندوق تامین اجتماعی و بازنشستگی دیگری گردد، در صورت پرداخت کسور سهم بیمه شده و دولت و کارفرما، مربوط به حق بیمه صندوق تامین اجتماعی توسط این افراد و با تحقق شرایط بازنشستگی آنها، در هر صندوق، بازنشستگی در هر صندوق به طور مستقل انجام گیرد و از مستمری بازنشستگی هر دو صندوق بهره مند شوند.

وکلای ملت همچنین جهت تامین نظر شورای نگهبان بندی از لایحه احکام دائمی برنامه های توسعه در خصوص بیمه ایثارگران و فرزندان شهدا را حذف کردند. البته علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکرات نمایندگان اعلام کرد این بندها در لایحه برنامه ششم توسعه تصویب خواهد شد.

وکلای ملت همچنین با اصلاح بند دیگری وظایف و ترکیب شورای عالی سلامت و امنیت غذایی را تعیین کردند. پیش از این فقط وظایف شورا تعیین شده بود و ترکیب آن مشخص نشده بود.

بر این اساس:

الف- وظایف؛

۱ ـ سیاستگذاری برای ارتقاء سلامت و امنیت غذایی و سلامت مواد غذایی صادراتی و وارداتی

۲ ـ بررسی و تصویب برنامه ها و تدابیر بخشی و فرابخشی در اجرای سیاست های ناظر بر سلامت و امنیت غذایی

۳ ـ تعیین و پایش شاخص های اساسی سلامت و امنیت غذایی

۴ ـ تصویب استانداردهای ملی پیوست سلامت برای طرح های بزرگ توسعه ای

۵ ـ تصویب برنامه اجرایی سامانه (خدمات جامع و همگانی سلامت و امنیت غذایی)

۶ ـ تصویب سازوکارهای نظارتی و رسیدگی به گزارش های نظارتی

۷ ـ ایجاد هماهنگی میان دستگاه های اجرایی مربوط

ب: ترکیب؛

رئیس جمهور، وزیر بهداشت، رئیس سازمان برنامه، وزیر کشور، وزیر صنعت، وزیر تعاون، وزیر آموزش، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر ورزش، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، رئیس سازمان صدا و سیما، یک نفر از اعضای هر یک از کمیسیون های بهداشت، اجتماعی و برنامه و بودجه به عنوان ناظر، سرپرست کمیته امداد، رئیس سازمان ملی استاندارد، یک نفر به عنوان نماینده انجمن های علمی و تخصصی حوزه سلامت بنا به پیشنهاد وزیر بهداشت و تائید شورای عالی، یک نفر به عنوان نماینده انجمن های علمی و تخصصی حوزه امنیت غذا بنا به پیشنهاد وزیر بهداشت و وزیر جهاد و تائید رئیس شورای عالی

بر اساس تبصره این ماده، مصوبات شورا با تائید رئیس جمهور قابل اجرا است. همچنین مقرر شد آئین نامه اجرایی این بند به پیشنهاد سازمان برنامه و وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی تهیه و به تصویب هیئت وزیران برسد.

کد خبر 3798825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha