۲۸ مهر ۱۳۹۵، ۱۲:۱۸

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اردبیل:

صندوق توسعه متوازن جایگزین صندوق توسعه ملی شود

صندوق توسعه متوازن جایگزین صندوق توسعه ملی شود

اردبیل – معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اردبیل خواستار جایگزینی صندوق توسعه متوازن با صندوق توسعه ملی به منظور محرومیت‌زدایی از مناطق محروم شد.

به گزارش خبرنگار مهر، اقبال عباسی صبح چهارشنبه در چهاردهمین همایش و نشست تخصصی اقتصاد اسلامی در اردبیل با تأکید به اینکه توسعه متوازن به طور قطع و یقین در کشور محقق نشده است، تصریح کرد: برای تحقق این مهم لازم است محرومیت‌های تاریخی برخی مناطق جبران شود.

وی افزود: محرومیت برخی مناطق از گذشته حاکم بوده و بعد از مسائل انقلاب و هشت سال جنگ تحمیلی نیز تداوم داشته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار تأکید کرد: این در حالی است که در توزیع اعتبارات شاخص‌هایی از جمله ردیف ملی و یا پیشرفت مناسب یک  پروژه مدنظر قرار گرفته است.

عباسی با اذعان به اینکه پروژه ملی خود به خود اعتبار می‌گیرد و بسیاری از پروژه‌ها حاصل لابی‌ها بوده  است، متذکر شد: در واقع در هر منطقه نماینده عملکرد ضعیف داشته پروژه‌ها و مناطق کماکان محروم مانده‌اند.

وی با تأکید به اینکه در توسعه متوازن مناطق کمتر توسعه‌یافته باید مورد توجه قرار گیرند، ادامه داد: جایگزینی صندوق توسعه متوازن با صندوق توسعه ملی می‌تواند برای جبران مافات مناطق کمتر توسعه‌یافته مورد توجه قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار تأکید کرد: از سویی هر چند در قانون پیش‌بینی شده 30 درصد پول بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری تخصیص یابد، معدل آن در دولت‌ها 24 درصد است.

عباسی معتقد است می‌بایست اهرم فشار و اجرایی در قانون پیش‌بینی شود تا هر دولتی سر کار است امر بازسازی و نوسازی را به صورت جدی در دستور کار قرار دهد.

وی با ذکر مثالی به بی‌توجهی به اختصاص تسهیلات به مناطق محروم اشاره کرد و افزود: در حوزه سرمایه‌گذاری قیمت زمین در شهرک‌های صنعتی استان مرکزی یا تهران به قیمت اردبیل است و تفاوتی بین استان‌ها نیست؛ در این شرایط بی‌شک سرمایه‌گذار علاقه‌مند مناطق توسعه‌یافته خواهد بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار افزود: این در حالی است که از محل صندوق توسعه متوازن انگیزه‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در مناطق محروم تقویت  می‌شود.

عباسی  متذکر شد: علاوه بر این اهرم فشار برای تشویق و تنبیه دولتمردانی که برنامه‌های تصویب شده را اجرا نمی‌کنند از بازرسی تا برکناری لازم است اجرا شود.

وی با اذعان به اینکه امنیت و توسعه لازم و ملزوم یکدیگر هستند، لازم است برای تحقق این مهم به توسعه متوازن توجه داشت.

کد خبر 3800046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha