۲۹ مهر ۱۳۹۵، ۱۰:۳۰

رئیس اداره منابع طبیعی دلیجان:

چرای دام در دلیجان۳برابرظرفیت مراتع است/وجود۸۸هزارهکتار مرتع فقیر

چرای دام در دلیجان۳برابرظرفیت مراتع است/وجود۸۸هزارهکتار مرتع فقیر

دلیجان- رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دلیجان گفت: ظرفیت چرای دام در مراتع شهرستان دلیجان ۳۸هزار راس است، در حالی که سه برابر این میزان از مراتع شهرستان استفاده می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از منابع طبیعی استان مرکزی، ابوالفضل نصراللهی اظهار داشت: از مجموع ۲۲۰ هزار هکتار اراضی ملی مرتعی شهرستان دلیجان، ۶۶ هزار هکتار مراتع درجه یک، ۶۶ هزار هکتار مراتع متوسط و ۸۸هزار هکتار نیز مراتع فقیر و بسیار فقیر هستند.

وی با بیان اینکه یک هزار و ۶۰۰ خانوار دامدار در این شهرستان پروانه چرای دام دارند، بیان کرد: در شرایطی که ۳۸هزار و ۲۰۰ راس دام مجاز می توانند در این مراتع چرا کنند، در حال حاضر سه برابر ظرفیت مجاز دام، چرای دام در مراتع منطقه وجود دارد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دلیجان بیان کرد: پراکنش دام در سطح مراتع این شهرستان متعادل نیست، به طوری که در مناطق راوه، نراق و رباط ترک، سه برابر ظرفیت موجود مراتع دام وجود دارد و چرای دام در منطقه جاسب نیز بیشتر از ظرفیت مراتع است.

نصراللهی گفت: اجرای ممیزی، تجدید ممیزی، قرق مراتع، جلوگیری از ورود دام غیرمجاز و خروج دام غیرمجاز از اقداماتی است که برای حفظ، اصلاح و احیای مراتع این شهرستان در دستور کار است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دلیجان گفت: ۹۵ درصد از مراتع این شهرستان تجدید ممیزی و ممیزی شده و سامانه عرفی کهک به منظور استفاده بهینه در فرایند تجدید ممیزی مرتع قرار گرفت و از ۳۶ پروانه چرای باسابقه، ۱۲ بهره برداری تجدید ممیزی شد.

وی بیان کرد: مراتعی که قبل از انقلاب و قبل از سال۵۹ ممیزی شده اند باید دوباره ممیزی شوند و مراتعی هم که در سال۶۹ ممیزی شده اند، در صورت مواجهه با مشکل و تشخیص سازمان جنگل ها و مراتع تجدید ممیزی می شوند.

کد خبر 3800924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha