با حضور محمدرضا زائری؛

کتاب «رویای نیمه شب» نقد و بررسی شد

کتاب «رویای نیمه شب» نقد و بررسی شد

دومین نشست از سلسله نشست‌های کتابنوش، با نقد و بررسی کتاب «رویای نیمه شب»، با حضور حجت‌الاسلام‌ محمدرضا زائری، و مهدی کاموس در مرکز تبادل کتاب برگزار گردید.

به گزارش خبرگزاری مهر، دومین نشست از سلسله نشست‌های کتابنوش، با نقد و بررسی کتاب «رویای نیمه شب»، با حضور حجت‌الاسلام‌ محمدرضا زائری، و مهدی کاموس، روز دوشنبه ۳ آبان ماه، ساعت ۱۵ تا ۱۷ در مرکز تبادل کتاب برگزار گردید.

کتابنوش عنوان مجموعه نشست‌های نقد، رونمایی و بازنمایی کتاب است که با همکاری کانون اندیشه جوان و مرکز تبادل کتاب قرار است هر دو هفته یکبار در مرکز انجام گیرد. دومین نشست از این سلسله نشست‌ها به نقد و بررسی کتاب رویای نیمه شب (نوشته مظفر سالاری) با حضور حجت‌الاسلام‌والسلمین زائری، مدیر مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی و مهدی کاموس، مدیرکل دفتر مطالعات سازمان تبلیغات اسلامی، برگزار ‌گردید.

در دومین نشست کتابنوش، بعداز تلاوت قرآن و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، کلیپی از نخستین نشست کتابنوش، پخش شد و در ادامه مجید اسطیری، مجری نشست ضمن خیرمقدم از آقایان زائری و کاموس دعوت کرد که برای صحبت حضور یابد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زائری در ابتدا از نویسندۀ کتاب رویای نیمه شب، به دلیل پرداخت خوب کتاب، و کتابستان به دلیل کتاب‌های خوبی که در این چندسال روانه بازار نشر کرده است و همچنین مجموعه‌های که به معرفی این کتاب پرداخته‌اند و برگزار کننده‌گان نشست تشکر کرد.

مجید اسطیری، اولین پرسش خود را از آقای زائری این گونه مطرح نمود که با توجه به اینکه نویسنده موضوع شیعه و سنی را مطرح کرده‌است و در کنار این مسئله موضوع عشق و بحث کرامتی از امام عصر(عج)، چقدر در این راه توفیق داشته ‌است.

زائری در پاسخ با بیان این نکته که کتاب اساسا برای موضوع تقریب بین مذاهب نوشته نشده است و نباید با این پیش فرض خوانده شود، گفت: کتاب برای تبیین معارف شیعی و بیان لطفی از امام زمان(عج) می‌باشد.

نویسنده کتاب «اعترافات»، با این نگاه کتاب را نسبت به نمونه‌های مشابه، نرم‌تر و منطقی‌تر خواند و بیان داشت کتاب نگاه بسیار مثبتی نسبت به همراهی و هم‌زیستی و تعامل بین مذاهب دارد، و نویسنده کاملا به شرایط روز و مخاطب عام توجه داشته به خوبی از عهده آن برآمده است.

زائری گفت، نویسنده در این کتاب نشان می‌دهد ریشه اختلافات سیاسی است و نه اعتقادی و به هدف خود دست یافته است.

وی تبیین کرد: قرار نیست امام عصر(ع) در همه موضوعات شیعیان یا مردم وارد شوند؛ بلکه زندگی به روال طبیعی پیش می‌رود و اگر گاهی بارقه‌ای از وجود خود را می‌نمایانند و کرامت و تشرفی هست برای این است که این موضوع زنده بماند.

نویسنده کتاب «حجاب بی حجاب» ادامه داد: در سال‌های اخیر همان‌قدر که باب خرافات باز شد؛ از طرف دیگر نگاه مادی و ابزاری ترویج شد که باید در باورها، هر دو جنبه زندگی مادی و معنوی را در نظر گرفت.

کاموس نیز در ابتدای صحبت با تشکر از برگزاری چنین نشست‌های، این موضوع را بیان کرد که برای صحبت در خصوص هر رمانی ابتدا باید ژانر آن را اعم از دینی، تاریخی، تخیلی مد نظر قرار داد.

نویسنده کتاب «مبانی ادبیات کودکان و نوجوانان» در ادامه با ارائه تعریفی از رمان عامه پسند و رمان دینی، کتاب «رویای نیمه شب» را رمان دینی عامه پسند با جنبه‌های تاریخی، دانست که به خوبی توانسته با عموم مردم در طبقه متوسط دین‌دار ارتباط بگیرد.

نویسنده کتاب «سقوط آلبر کامو»، بیان داشت، موضوعی که جنبه‌های دینی اثر را تقویت می‌کند اعتقاد به وحی و تجلی آن در سبک زندگی شخصیت‌هاست و موضوعی که اثر را رمان می‌کند مسئله‌دارشدن شخصیت اصلی این داستان است.

وی رمان را ماجرا محور دانست که استاندارسازی کرده و کلیشه‌های مرسوم در آن رعایت شده است. آقای کاموس همچنین بیان داشتند: «به کار بردن رمان عامه پسند به معنای ارزش‌گذاری درباره کتاب نمی‌باشد بلکه با دید مثبت این موضوع مدنظر است».

رمان رویای نیمه شب نوشته مظفر سالاری، داستان عشق یک پسر شیعه به دختری از اهل تسنن است که با عشق دختر حاکم به همان پسر، دچار فراز و فرودهایی می‌شود و در آن به پیرنگ‌های فرعی از جمله تقریب مذاهب نیز پرداخته شده است.

دومین نشست مراسم بازنمایی کتاب، دوشنبه ۳ آبان ساعت ۱۵ تا ۱۷ در مرکز تبادل کتاب، به نشانی، چهار راه ولی عصر، خیابان برادران مظفر برگزار گردید.

کد خبر 3806701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha