۲۱ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۵۵

معاون حزب جمهوری خلق ترکیه در گفتگو با مهر مطرح کرد

تقویت ناتو توسط«ترامپ»/تداوم اختلافات ترکیه و آمریکا درباره کردها

تقویت ناتو توسط«ترامپ»/تداوم اختلافات ترکیه و آمریکا درباره کردها

«فاروق لوغ اوغلو» با تاکید بر اینکه اختلافات آمریکا و ترکیه بر سر کردهای سوریه در زمان «ترامپ» نیز ادامه خواهد داشت از فشار وی به کشورهای عضو ناتو با هدف تقویت آن خبر داد.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل-پیمان یزدانی: پیروزی «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با کشیدن خط بطلان بر نتایج بسیاری از نظرسنجی ها، گروه وسیعی از کارشناسان و تحلیلگران مسائل سیاسی این کشور را در بهت و حیرت فرو برد.

انتظار می رود به قدرت رسیدن وی در آمریکا با توجه به شعارهای تبلیغاتی موجبات تغییرات زیادی در سیاست های داخلی و بین المللی آمریکا شود.

درباره تاثیرات احتمالی سیاست خارجی رئیس جمهور بعدی آمریکا در مسایل منطقه خاورمیانه به ویژه سیاست های ترکیه در سوریه و همچنین میزان شانس رفع اختلافات آمریکا و ترکیه در خصوص کردهای سوریه گفتگویی انجام شده است با «عثمان فاروق لوغ اوغلو» معاون حزب جمهوری خلق ترکیه که در زیر آمده است.

فاروق لوغ اوغلو در خصوص اظهارات ترامپ درباره ناتو و اینکه وی خواستار تغییرات در ناتو است و اینکه آیا تغییرات مد نظر وی موجب تضعیف این سازمان دفاعی خواهد شد یا خیر گفت: موضع آمریکا در قبال ناتو مبنی بر اینکه متحدان این کشور در این سازمان به اندازه کافی در خصوص مسائل دفاعی هزینه نمی کنند و این آمریکا است که بخش عمده ای از هزینه های این سازمان را به دوش می کشد یک موضع دو حزبی است و موضع مشترک دموکرات ها و جمهوریخواهان این کشور است.

وی در ادامه افزود: این یک حقیقت است اعضای اروپایی ناتو در سال های اخیر بودجه های دفاعی خود را به خاطر مشکلات اقتصادی کاهش داده اند. احتمال اینکه ترامپ آمریکا را از ناتو بیرون بکشد کم است اما یقینا بر کشورهای عضو این سازمان فشار مداوم وارد خواهد کرد تا بیشتر برای این اتحاد دفاعی هزینه کنند. اگر توجه کنیم این امر نهایتا موجب تقویت ناتو خواهد شد و نه تضعیف آن.

لوغ اوغلو همچنین در پاسخ به این سوال که آیا استقلال مالی دونالد ترامپ موجب خواهد شد که تاثیر لابی ها بر سیاست خارجی وی کمتر شود ، گفت: منافع لابی های مختلف بخشی از نظام سیاسی آمریکا است که توسط قانون تنظیم و اعمال می شود. اینها بیشتر از طریق کنگره منافع خود را دنبال می کنند تا کاخ سفید. ترامپ هم به کار کردن با لابی ها ادامه خواهد داد، اما اولویت ها و ترجیحات وی به عنوان یک رئیس جمهور جمهوری خواه ممکن است متفاوت از یک رئیس جمهور دموکرات باشد. لابی حساس و برجسته لابی یهودی و رویکرد ترامپ در قبال مسائل فلسطینیان و اسرائیلی ها خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به برخی از تمجید های رئیس جمهور منتخب آمریکا از همتای ترک خود «رجب طیب اردوغان» و استقبال وی از پیروزی ترامپ درباره میزان تاثیر این مسئله بر حل اختلافات آمریکا و ترکیه در خصوص سوریه و کردهای سوری گفت: روابط ترکیه و آمریکا در زمان ترامپ احتمالا کمی بهتر خواهد شد. ترامپ مطالب مثبتی درباره رئیس جمهور اردوغان گفته است. اختلافات بین دو کشور به این زودی از بین نخواهد رفت. اما ترامپ خواستار حل بحران سوریه و پایان دادن به داعش است.

وی در ادامه تاکید کرد: ترامپ صراحتا اعلام داشته است که کردها را بهترین شریک می داند و احترام زیادی برای آنها قائل است. این به این معنی نیست که ترکیه و آمریکا لزوما نخواهند توانست زمینه مشترک در این خصوص پیدا کنند. در حقیقت ترامپ خواستار این است که کردها و ترک ها با هم کنار بیایند که من با وی موافقم.

کد خبر 3820385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha