۲۲ آبان ۱۳۹۵، ۱۴:۳۱

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر اصفهان:

سرانه مطالعه در استان اصفهان ۳۹ دقیقه برآورد شده است

سرانه مطالعه در استان اصفهان ۳۹ دقیقه برآورد شده است

اصفهان – رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر اصفهان گفت: بر اساس تحقیقات دانشگاه اصفهان سرانه مطالعه در استان اصفهان ۳۹ دقیقه برآورد شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، اصغر آذربایجانی پیش از ظهر شنبه در یکصد و پنجاه و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان ضمن تسلیت فرارسیدن اربعین حسینی و با اشاره به استقبال عموم مسلمانان جهان از پیاده روی اربعین اظهار داشت: حضور میلیونی عزاداران حسینی در حرکت عظیم پیاده روی اربعین نمایش اقتدار شیعه و وحدت اسلامی، تقویت جبهه مقاومت علیه ظلم جهانی و نماد مبارزه با استکبار جهانی و حمایت از مظلوم و حق است.

وی در ادامه با بیان اینکه چند روز آخر هفته گذشته شاهد وارونگی هوا و توصیه‌های مورد نیاز به افراد حساس در اصفهان بودیم، ابراز داشت: ضرورت دارد که با توجه به شرایط هوا و مشکلات زیست محیطی و خشکی زاینده رود اقدامات جدی توسط دستگاه‌ها و مجموعه‌های اجرایی توسط مسئولین و متولیان امر در خصوص عملیاتی شدن و انجام کامل طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اصفهان را انجام دهند تا شاهد کاهش تعداد روزهای ناسالم در سال ۹۵ باشیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان ضمن گرامی داشت ۲۴ آبان روز کتاب و کتاب‌خوانی اضافه کرد: فرهنگ، محوری‌ترین برگ هویتی جامعه محسوب می‌شود و یکی از شاخصه‌های ارزیابی رشد، توسعه و پیشرفت فرهنگی هر کشوری در عصر حاضر میزان مطالعه و کتاب خوانی مردم آن جامعه است. 

یکی از راه‌های مهم توسعه فرهنگی اهمیت دادن به مساله کتاب و کتاب‌خوانی است

وی با بیان اینکه یکی از راه‌های مهم توسعه فرهنگی اهمیت دادن به مساله کتاب، کتاب‌خوانی و ترویج مطالعه در جامعه، خصوصا در میان جوانان و نوجوانان است، ابراز داشت: در واقع از شاخص‌های مهم توسعه‌یافتگی هر جامعه سرانه مطالعه، میزان تولید و مصرف اطلاعات و کالاهای فرهنگی در آن جامعه است.

آذربایجانی با بیان اینکه دین، فرهنگ و تاریخ ما نیز اُنس و الفتی همیشگی با کتاب و کتابخوانی دارد، تصریح کرد: واژه کتاب در قرآن مجید به اشکال مختلف ۲۵۵ بار، واژه علم ۵۸۲ بار، واژه قلم دو بار، و واژه اقرأ سه بار در قرآن تکرار شده است که اینها نشانگر اهمیت بالای کتاب و کتابخوانی و لزوم توجه بیش از پیش به این مقوله است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه کتاب بهترین وسیله انتقال میراث ادبی از نسلی به نسل دیگر است و به انسان‌ها کمک می‌کند تا میراث فرهنگی و ارزش‌های دینی و تاریخی خود را بشناسد و به آن ارج نهند، افزود: این در حالی است که متأسفانه علیرغم جایگاه و اهمیت کتاب و کتابخوانی و داشتن تمدنی چند هزار ساله و مراکز متعدد علمی، فرهنگی و کتابخانه های معتبر و علما و دانشمندان بزرگ با آثار ارزشمند مکتوب آمار و ارقام ارائه شده از سوی مجامع و سازمان های فرهنگی داخلی و خارجی مانند یونسکو در مورد سرانه مطالعه هر ایرانی، چندان امیدوارکننده نیست.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: کتاب موضوع بسیار مهمی است، اما وضع کنونی کتاب در کشور متناسب با شأن، سابقه و داعیه فرهنگی ایران و هدف‌های ترسیم شده برای جمهوری اسلامی نیست.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز از این وضعیت بارها اظهار گلایه و ناخشنودی نموده و از مسئولان و ارگان‌های مختلف خواسته اند که با برنامه‌ریزی‌های شایسته، موانع و مشکلات ترویج و گسترش فرهنگ مطالعه را حل و برطرف کنند تا توجه به کتاب و کتاب خوانی و وارد شدن آن به زندگی مردم به یک سیره و سنت رایج عمومی، همگانی و فراگیر تبدیل شود، گفت: مقام معظم رهبری می فرمایند«من هر زمانی که به یاد کتاب و وضع کتاب در جامعه خودمان می‌افتم، قلباً غمگین و متاسف می شوم. این به خاطر آن است که در کشور ما به هر دلیل که شما نگاه کنید، باید کتاب اقلا ده برابر این میزان رواج و توسعه و حضور داشته باشد».

سرانه مطالعه در ایران بین ۲ تا ۷۶ دقیقه است

آذربایجانی با بیان اینکه سرانه کتابخوانی در ایران در سال ۱۳۵۳ با وجود ۳۵ درصد باسواد از جمعیت کشور در حدود دو دقیقه در شبانه روز بوده است، ادامه داد: این در حالی است که در حال حاضر با وجود با سواد بودن ۹۰ درصد جامعه از دو تا ۷۶ دقیقه در روز اعلام شده است.

وی اضافه کرد: نتایج پژوهش مرکز تحقیقات صداوسیما در سال ۱۳۹۱ در ۳۱ شهر کشور نشان میدهد ۴.۲۲ درصد افراد ترجیح میدهند اوقات خود را با مطالعه کتاب پر کنند در حالی که ۵۲ درصد آنها در اوقات فراغت تلویزیون تماشا می‌کنند.

سرانه مطالعه در استان ۳۹ دقیقه برآورد شده است

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه با بیان اینکه بر اساس تحقیقی در دانشگاه اصفهان وضعیت کلی استان بر اساس تحقیقات انجام شده و در موقعیت رقابتی با شبکه‌های اجتماعی به هیچ وجه رضایت بخش نیست، اظهار داشت: آمار سرانه مطالعات متعددی در این خصوص وجود دارد که از ۱۸ دقیقه شروع و تا ۷۰ دقیقه اعلام شده است، اما بر اساس تحقیقات کلی دانشگاه اصفهان آمار سرانه مطالعه در استان ۳۹ دقیقه برآورد شده که این امر شامل مطالعه کتاب‌های چاپی، سایر منابع اطلاعاتی و مطالعه از طریق رسانه‌های مجازی نیز می‌شود. 

آذربایجانی تاکید کرد: با توجه به جایگاه ویژه کتاب در توسعه و پیشرفت فرهنگی جامعه و جایگاه اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی و پیشینه تمدنی و مولف بودن اصفهان در ساحت علوم و دانش‌های مختلف، تدوین نقشه راه همراه با شناخت درست و صحیح و آسیب شناسایی وضعیت موجود و و تعیین راهکارهای لازم برای برون رفت از وضعیت فعلی بر اساس اقتضائات محلی و زمانی ضروری به نظر می‌رسد.

وی با بیان اینکه آنچه جامعه امروزی برای ارتقا وضعیت حوزه کتاب و کتاب‌خوانی و بالابردن سرانه مطالعه نیاز دارد حرکت صحیح و منطقی در فرآیند گفتمان سازی در سطوح مختلف جامعه یعنی نخبگان، کارگزاران و مردم است، اضافه کرد: برای تحقق این گفتمان در جامعه بایستی فرآیند گفتمان سازی در جامعه به خوبی عملیاتی شود و جامه عمل بپوشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر اصفهان با بیان اینکه در فرآیند گفتمان‌سازی کتابخوانی و افزیش سرانه مطالعه در جامعه بایستی بتوان در ابتدا  ایجاد نیاز در جامعه را فراهم کرد، افزود: ضروری است که این احساس نیاز در جامعه منتج به انگیزه شده و فراهم شدن ایجاد انگیزه باعث اراده در مردم شده و با اراده اشخاص در جامعه شاهد رفتار مطالعه در سطوح مختلف جامعه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه نهادهای مختلف در راستای افزایش سرانه مطالعه همگی سهم به سزایی و نقش مشخصی در بالابردن ایجاد نیاز و تکمیل فرآیند گفتمان سازی دارند، ادامه داد:  نهاد خانواده، نهاد حاکمیتی، نهاد آموزشی و نهادهای متولی کتاب همه اینها هر کدام سهم قابل توجهی در این خصوص خواهند داشت که با مشخص شدن نقش هر نهاد و سازمان‌های مرتبط با توجه به نقشه راه و حرکت هم افزایی دستگاهی ما شاهد تغییر شاخص در حوزه کتاب و مطالعه خواهیم بود.

آذربایجانی با تاکید بر اینکه تغییر ارزش‌های رفتاری افراد جامعه از جمله خود شیفتگی فرهنگی و قومی که باعث شده نوعی احساس سیری و اشباع شدگی کاذب را در جامعه ایجاد کند، بیان داشت: تناسب محتوا و سبک کتاب، با مخاطبی که آن را به دست می‌گیرد، اجرای روش‌های خلاقانه جهت تشویق و ترغیب در امر مطالعه و کتابخوانی، توجه ویژه به نهاد خانواده و نهادینه کردن عادت حسنه کتابخوانی که از زیباترین عاداتی است که با تدبیر و آینده نگری والدین  منجر به تربیت نسلی کتابخوان می شود و ضرورت تدوین یک برنامه کوتاه مدت و همچنین یک برنامه بلند مدت برای جریان سازی کتاب و کتابخوانی و ارتقا سرانه مطالعه دراین زمینه تاثیرگذار باشد.

کد خبر 3822242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha