۲۷ آبان ۱۳۸۲، ۱۲:۰۹

قلعه منصور طالقان ، در فهرست آثار ملي قرار دارد

قلعه منصور طالقان به منظور حفاظت هر چه بهتر ، در فهرست آثار ملي كشور قرار گرفته است .

 

به گزارش خبرگزاري " مهر" به نقل از روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي استان تهران ، قلعه منصور يا قلعه منصوريه،  در بالاترين نقطه ارتقاعات شمال غرب روستاي هرنج و شمال قلعه كيقباد واقع شده است .
تركيب كلي قلعه، شبيه مثلثي است كه قاعده آن در بالاترين نقطه كوه و رأس آن در جنوب قرار دارد . جبهه جنوبي آن نيز داراي دو ديواره سنگي عظيم و مرتفع است ، در حد فاصل اين دو ديواره ، در اطراف آن  پرتگاه و شيارهايي وجود دارد كه به  سختي مي توان از آنها صعود كرد .
در اطراف قلعه اثري از برج ، حصار دفاعي و معماري باقي نمانده است ، اما در عمق زمين و بخصوص در نيمه شمالي قلعه، شواهد فراواني از معماري مشاهده شده كه گستردگي و وسعت اين محوطه ، از فراواني جمعيت در زمان حيات قلعه حكايت دارد .
در داخل قلعه ، چهار آب انبار وجود دارد كه به موازات هم و در جهت شرقي - غربي ، در ميان سنگ حفر شده اند . در سطح قلعه ، سفال هاي متعددي از دوران تاريخي و انبوهي از سفال هاي دوره اسلامي ، به ويژه قرون 5 و 6 ، به دست آمده كه از تداوم استقرار در دوره هاي مختلف در آن ، حكايت دارد .
با توجه به موقعيت جغرافيايي ، دور از دسترس بودن ، وسعت و اشراف كامل قلعه منصور بر قلاع كيقباد ، ارژنگ و ديگر قلعه هاي طالقان و الموت ، به نظر مي رسد اين قلعه ، يك مكان استقرار و جايگاهي امن براي ساكنان طالقان در مواقع هجوم ، حمله و لشكر كشي بوده است و علت اصلي و اوليه شكل گيري اين قلعه ، حمله هلاكو خان مغول بوده و علاوه بر آن، طبيعت صخره اي و بلند كوهي كه  قلعه منصور بر فراز آن قرار گرفته ، باعث شده ، در مقابل حوادث طبيعي مثل زلزله ، به شدت آسيب پذير باشد .
قلعه منصور، با شماره 9910 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است .

کد خبر 38257

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha