۲۸ آبان ۱۳۹۵، ۱۳:۴۳

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

پیاده‌روی اربعین پدیده‌ای بی‌نظیر در جامعه بشری است

پیاده‌روی اربعین پدیده‌ای بی‌نظیر در جامعه بشری است

کربلا - عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی پیاده روی اربعین را پدیده‌ای کاملا بی‌نظیر در جامعه بشری دانست.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به عراق، حجت‌الاسلام حمید پارسانیا ظهر جمعه در همایش بین المللی اربعین حسینی(ع) که با حضور اندیشمندان کشورهای مختلف جهان در هتل جواهر کربلا برگزار شد، اظهار کرد: یکی از جامعه شناسان مشهور که در حوزه دین، مطالعات دارد گفته ما فکر می‌کردیم که تا پایان قرن بیستم چیزی به عنوان دین در عرصه زندگی بشر وجود نخواهد داشت و آخرین سنگری که از دین وجود خواهد داشت فرهنگ عمومی است که از بین خواهد رفت اما هم سیاست، دین زدایی کرده و هم علم.

وی افزود: این جامعه شناس معتقد بود که فقط مردم کوچه و بازار هستند که مقداری کلیسا می‌روند و آن هم تا آخر قرن بیستم از بین می‌رود.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: چیزی که این جامعه شناس پیش بینی کرد منجر به بیان نظریه‌ ای شد که ما آن را نظریه افول عقلانیت و سکولاریسم می‌شناسیم. اما او بعد از انقلاب اسلامی ایران احساس کرد که در کل جهان بازگشت به دین از سوی فرهنگ عمومی برخاسته و نهادهای مختلف به ترویج دین و عقلانیت می‌پردازند.

حجت‌الاسلام پارسانیا با بیان اینکه این وضعیت در عراق هم مشاهده می‌شود، تصریح کرد: وضعیت اربعین در دوران صدام در عراق رو به افول بود ولی امروز بازگشت به دین از دل فرهنگ عمومی مردم بر می‌گردد و این مسئله دوباره خودش را بر سیاست جهانی و نظام‌های علمی ما تحمیل می‌کند.

به گفته وی، امروز آنچه در سیاست عراق و جهان اسلام دیده می‌شود متأثر از این حرکت مردمی است.

وی گفت: نشست علمی اربعین هم می‌خواهد حق خود را از ارائه تئوری‌های نظری حوزه دین استیفاد کند و این یک هدیه الهی است که خداوند به جامعه علمی عطا کرده است. از این هدیه نه تنها حوزه علمیه نجف و حوزه‌های علمیه دیگر، بلکه مجموعه‌های دانشگاهی ایران و عراق باید به خوبی استفاده کنند.

حجت‌الاسلام پارسانیا اظهار کرد: ما با یک پدیده‌ای در اربعین مواجه هستیم که اول تئوری نبوده که بعد اجرا شود بلکه اول اجرا شده و بعد باید به تئوری‌های آن باید پرداخته شود.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، پیاده روی اربعین را پدیده‌ای کاملا بی‌نظیر در جامعه بشری دانست و بر لزوم استفاده از این ظرفیت مردمی تأکید کرد.

کد خبر 3827799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha