۶ آذر ۱۳۹۵، ۱۴:۳۹

همزمان با ورود به دوره بحران گاز؛

تولید گاز از فاز ۲۱ پارس‌جنوبی هفته آینده آغاز می‌شود

تولید گاز از فاز ۲۱ پارس‌جنوبی هفته آینده آغاز می‌شود

با ورود کشور به دوره بحران کمبود گاز، فاز ۲۱ پارس جنوبی با ظرفیت تولید روزانه ۲۵ میلیون مترمکعب گاز تا هفته آینده در مدار بهره برداری قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با آغاز فصل سرما و ورود کشور به دوره بحران کمبود گاز که از هفته گذشته تاکنون منجر به قطع و افت فشار گاز در برخی از شهرهای غرب و شمالی کشور شده، شمارش معکوس به منظور بهره‌برداری از فاز ۲۱ پارس جنوبی با هدف تولید روزانه ۲۵ میلیون مترمکعب گاز (معادل یک میلیارد فوت مکعب در روز) اعلام شد.

در شرایط فعلی ۱۱ حلقه چاه فاز ۲۱ پارس جنوبی تکمیل عملیات راه‌اندازی خط لوله و سکوی گازی دریایی این فاز مشترک گازی در آب‌های خلیج فارس آخرین مراحل اجرایی خود را پشت سر می‌گذارد.

هم اکنون پیشرفت پیش راه‌اندازی سکوی فاز ۲۱ پارس جنوبی به ۹۲ درصد و عملیات نهایی راه اندازی از پیشرفتی بیش از ۷۷ درصدی برخوردار بوده و که همزمان با راه اندازی سکو، عملیات رفع ایرادات فنی تولید گاز هم در دست انجام است.

تاکنون در مرحله نصب سکوی دو هزار و ۶۰۰ تنی فاز ۲۱ پارس جنوبی یک رکورد جدید توسط متخصصان داخلی در مدت زمان در ۸۷ روز و در غیاب شرکت‌های بین‌المللی به ثبت رسیده و این درحالی است که برنامه شرکت نفت برای نصب و راه‌اندازی این سازه غول پیکر گازی حدود ۱۲۰ روز بوده است.

علاوه بر این هم اکنون عملیات تست و راه اندازی خط لوله ۱۰۲ کیلومتری دریایی این فاز مشترک گازی در آب‌های خلیج فارس با موفقیت به پایان رسید.

بر اساس برنامه زمان بندی تعریف شده با انجام عملیات اتصال دو خط لوله خشکی و دریایی فاز ۲۱ پارس جنوبی و همچنین اتصال خط لوله به رایزر سکو، عملیات تزریق نیتروژن به‌عنوان بخش دیگری از عملیات راه اندازی خط لوله انتقال گاز پارس جنوبی انجام خواهد شد.

از سوی دیگر با تزریق گاز شیرین به خط لوله از پالایشگاه ساحلی، شاهد انتقال گاز ترش سکو به پالایشگاه در نیمه دوم آذر ماه امسال خواهیم بود، عملیات راه‌اندازی خط لوله پالایشگاه فاز ۲۱ پارس جنوبی به طول ۶ کیلومتر به پایان رسیده است.

به گزارش مهر، هدف از توسعه فاز ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی تولید روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین، روزانه ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی، ۴۰۰ تن گوگرد و تولید سالانه یک میلیون و ۵۰ تن گاز مایع و یک میلیون تن گاز اتان به منظور تامین خوراک صنایع پتروشیمی است.

کد خبر 3834435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha