به گزارش خبرنگار مهر، حسین پارسایی داور سومین سوگواره نمایشی «خمسه» درباره این سوگواره بیان کرد: «خمسه» در طول سه دوره برگزاری خود که در هر دوره از توفیقی نسبی نسبت به دوره قبلی برخوردار بوده، عملکردی هوشمندانه داشته و علاوه بر تولید آثاری مطلوب طبع مخاطبان نمایشهای دینی درصدد جلب توجه مخاطب عام هم بوده است.
وی ادامه داد: این سوگواره علاوه بر این توفیق نسبی همواره به دنبال کشف استعدادهای نو و خلاق در عرصه تئاتر دینی و ارزشی نیز بوده و به تربیت و هدایت درست نیروهای خلاق و جوان تئاتر برای آینده ای نزدیک و حتی کمی دور تا در آن برهه زمانی نیز خلأ و کمبود در این عرصه فعالیتی نداشته باشیم، نیز اندیشیده است.
این کارشناس و کارگردان تئاتر تصریح کرد: «خمسه» علاوه بر جذب مخاطب عام تئاتری به تماشای تئاترهایی با مضامین دینی و ارزشی در کنار مخاطبان خاص این ژانر تئاتری، به سبب توجه به ارتقای سطح کیفی و فنی آثار متقاضی شرکت در خود توانسته است فرهنگسازی مناسبی داشته باشد تا مخاطب حرفهای تئاتر هم که کمتر به این آثار نمایشی آن هم به سبب محتوایشان تمایل نشان میدهند به تماشای این آثار بپردازد. چنین مخاطبانی حتی اگر ارتباطی با محتوای چنین آثاری برقرار نمیکنند از آنجایی که این آثار از نظر فرم و ساختار اصطلاحاً حرفهای هستند لذا ظرفیتی برای نقد فنی و ساختار روایی آنها برای این عده از مخاطبان فراهم کرده است.
داور سومین سوگواره نمایشی«خمسه» بیان کرد: این سوگواره همچنین توانسته است علاوه بر اعتمادافزایی در میان مخاطبان تئاتر چه مخاطبان خاص، چه عام و چه حرفهای که به آن اشاره شد، اعتمادزایی نیز در میان مسئولان و مدیران تئاتری داشته باشد به این معنی که معمولاً چنین آثاری با اقبال کمی از سوی مخاطبان مواجه می شوند و این شاید بر چرخه اقتصادی این جریان اثر منفی بگذارد و سرمایهگذاری در زمینه تولید و اجرای آنها را با شاخصی منفی مواجه کند اما اقبالی که از سوی طیفهای متفاوت تئاتر از این آثار نمایشی به عمل آمده منجر به آن شده است تا مدیران مجاب به سرمایه گذاری بیشتر در زمینه این تولیدات شوند که این امر موجب رونق چرخه اقتصادی تئاتر دینی نیز خواهد شد.
وی همچنین با اشاره به اینکه «خمسه» علاوه بر این نکاتی که به آنها اشاره شد ظرفیت سازی مناسبی نیز در زمینه پرداختن به موضوعات فراگیر ایجاد کرده است، گفت: این سوگواره به دنبال مصادیق امروزی مفاهیمی همچون ایثار و شهادت و ارزش های والای انسانی متأثر از قیام و حماسه حسینی است و آن را در لایه های زیرین و کمتر دیده شده اجتماع امروز نیز جستجو می کند که نمونه بارز چنین ظرفیت سازی را می توان با ایجاد بخش مدافعان حرم در آن مشاهده کرد.
پارسایی در پایان عنوان کرد: «خمسه» علاوه بر جذب مخاطبان خاص نمایش دینی در جلب توجه مخاطبان عام و حتی حرفهای تئاتر نیز توفیق داشته و از آنجا که معمولاً از ژانر نمایش دینی چندان استقبالی صورت نمی گیرد این توفیق در جذب مخاطب موجب شده است مدیران فرهنگی مجاب به سرمایهگذاری بیشتر در این ژانر شوند.
نظر شما