۷ آذر ۱۳۹۵، ۱۴:۱۰

مدیرکل بهزیستی اردبیل:

غفلت از نیازهای روانی کودک مصداق کودک‌آزاری است

غفلت از نیازهای روانی کودک مصداق کودک‌آزاری است

پارس‌آباد - مدیرکل بهزیستی استان اردبیل گفت: غفلت از کودک و کوتاهی در توجه به نیازهای روحی و روانی او مصداق کودک‌آزاری است.

به گزارش خبرنگار مهر، بهزاد ستاری ظهر یکشنبه در حاشیه همایش پیشگیری از سورفتار در پارس‌آباد در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: متأسفانه اغلب گمان می‌شود کودک‌آزاری فقط آزار فیزیکی کودک است.

وی افزود: این در حالی است که آزارهای روانی و عاطفی اغلب نادیده انگاشته می‌شود و به عنوان مثال کودکی که برای تأمین نیازهای روحی روانی وی اقدام نشود در واقع از سوی والدین و اطرافیان آزار دیده است.

مدیرکل بهزیستی استان متذکر شد: نمونه‌ای از مواردی که بی‌توجهی به کودک را نشان می‌دهد اختلافات زناشویی در مقابل کودک است و زمانی که پدر و مادر مشاجره می‌کنند اثرات روحی روانی آن در ذهن کودک باقی می‌ماند.

به گفته ستاری در بیشتر مواقع کودکانی که آزار دیده‌اند در بزرگسالی به والدین آزارده تبدیل می‌شوند و مشکلات روحی روانی خود را روی کودک پیاده می‌کنند.

وی افزود: در موضوع مقابله با سورفتار با کودکان سه گروه تربیتی مسئولیت خطیری دارند که در گروه اول خانواده‌هایی قرارگرفته‌اند که کودکان با نیازهای ویژه دارند.

مدیرکل بهزیستی استان تأکید کرد: کودکان با اختلالات ذهنی، کودکان پیش فعال و کودکان با اختلال یادگیری کودکانی با نیازهای ویژه هستند که به دلیل فقر آگاهی اطرافیان ممکن است بیشتر در معرض کودک‌آزاری باشند.

ستاری گروه دوم را معلمان و به ویژه مشاوران تربیتی مدارس دانست و گفت: انتظار می‌رود مشاوران تربیتی مدارس دانش‌آموزان مشکل‌دار را شناسایی کرده و حتی با برقراری ارتباط با معلمان نسبت به ممانعت از کودک‌آزاری احتمالی اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در برخی مواقع معلم با تحقیر یک دانش‌آموز نیز در واقع او را آزار می‌دهد، ادامه داد: با شناسایی مواردی از این دست در مدارس می توان از تأثیرات منفی کودک‌آزاری کاست.

مدیرکل بهزیستی استان گروه سوم را خانواده‌هایی با مشکلات روحی و روانی دانست و افزود: پیشگیری از سو رفتار با کودک در خانواده‌هایی که والدین دچار افسردگی، اختلالات روانی و شخصیتی و اعتیاد هستند اهمیت ویژه دارد.

کد خبر 3835444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha