۹ آذر ۱۳۹۵، ۰:۱۸

یادداشت بین الملل؛

آشنایی با نامزد پیروز جمهوری خواهان فرانسه/چالشهای پیش روی فیون

آشنایی با نامزد پیروز جمهوری خواهان فرانسه/چالشهای پیش روی فیون

«فرانسوا فیون» نخست‌وزیر پیشین فرانسه، نامزد راست میانه برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۷ با چالش هایی جدی برای چنین سمتی روبرو است.

خبرگزاری مهر، سرویس بین الملل-محمدتقی غلامی: انتخابات مقدماتی جناح راست و میانه با پیروزی قاطعانه فرانسوا فیون و مشارکت بیش از چهار میلیون فرانسوی به پایان رسید.

برای شناخت این سیاستمدار کهنه کار نگاهی به گذشته و مواضع کنونی وی می اندازیم. فیون در ۱۹۸۱ و در قالب حزب گُلیست به رهبری ژاک شیراک توانست وارد مجلس ملی فرانسه شود. او خیلی زود خط مشی دیگری که در حزب بوسیله فیلیپ سِگَن راهبری می‌شد را برگزید.

این جهت گیری محافظه کارانه در حزب، سِگَن، پاسکوآ و فیون را در اقلیت قرار داد. این اختلاف مشی با شیراک، وی را به مواضع ادوار بالادور و نیکولا سارکوزی نزدیک تر می ساخت.

با نخست وزیری ادوار بالادور در ۱۹۹۳، فرانسوا فیون به وزارت آموزش عالی منصوب شد. اقدامات کاملا لیبرال همچون استقلال دانشگاه ها، از جمله ویژگی های دوران وزارت اوست.

سپس در دوران نخست وزیری آلن ژوپه در ۱۹۹۵، وزارت ارتباطات و فناوری به فیون رسید. در سال۲۰۰۲ در نگارش برنامه انتخاباتی رئیس جمهور شیراک شرکت کرد و به وزارت امور اجتماعی رفت.

در سال ۲۰۰۷ دوستی دیرینه با سارکوزی و نیز نوشتن برنامه های او، فیون را به مَتینیون رساند. نخست وزیری که طی پنج سال اصلاحات نیکولا سارکوزی را به خوبی اجرا کرد اما همواره معتقد بود که می بایست تغییرات عمیق تری ایجاد کرد.

با شروع زمزمه های انتخابات مقدماتی جناح راست در ۲۰۱۴، فیون نیز وارد عرصه ی رقابت شد در حالی که در نظر سنجی ها هیچ شانسی برای او وجود نداشت. این وضعیت تا هفته آخر رقابت ها نیز ادامه یافت و آلن ژوپه و نیکولا سارکوزی از محبوبیت بالایی برخوردار بودند. اما مناظره های تلویزیونی توانست ورق را برگرداند.

برنامه های اصلی فیون در سیاست خارجی، اقتصاد و مسائل اجتماعی با همقطارانش متفاوت است. این تفاوت باعث شد او را «رادیکال» ترین و «محافظه‌کار» ترین نامزد رقابت ها بنامند.

راهکار او برای مبارزه با داعش، نزدیک شدن به روسیه و ایران و نیز فاصله گرفتن با عربستان سعودی است. فیون ِ لیبرال می‌خواهد ساعت کار فرانسوی ها را به ۳۹ ساعت و نیز سن بازنشستگی را به ۶۵ سال افزایش دهد. همه این اقدامات برای «کاهش بدهی و کسری بودجه» فرانسه است.

او در جایگاه نخست وزیر نتوانسته بود آنطور که مایل بود اصلاحات را پیش ببرد.

 اکنون فرانسوا فیون باید در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، با نامزد جناح چپ و نامزد جبهه ملی، مارین لوپِن روبرو شود.

کد خبر 3836261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha