۲۲ آذر ۱۳۹۵، ۱۶:۵۵

جزئیات لایحه بودجه سال ۹۶ کل کشور؛

بودجه ۱۰میلیاردی اطفای حریق جنگل‌ها/رشد ۹۰درصدی بودجه ریزگردها

 بودجه ۱۰میلیاردی اطفای حریق جنگل‌ها/رشد ۹۰درصدی بودجه ریزگردها

دولت در بودجه منابع طبیعی سال ۹۶ مبلغ ۱۰ میلیارد تومان به اطفای حریق جنگل‌ها اختصاص داده این درحالی است که کمبود امکانات در این زمینه هر ساله خسارات وسیعی را به منابع طبیعی کشور وارد می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، منابع طبیعی کشور در معرض تهدید حوادث طبیعی و غیرطبیعی زیادی قرار دارد که از جمله این تهدیدها می‌توان به آتش سوزی و پدیده‌هایی مانند بیابان زایی اشاره کرد.

همه ساله سطح وسیعی از جنگل‌ها و مراتع کشور دچار حریق و خسارت‌های گسترده می‌شوند که یکی از مهم‌ترین عوامل این خسارات کمبود امکانات مدرن و لازم برای اطفای حریق است.

یکی دیگر از مشکلاتی که کشور با آن درگیر شده مساله  بیابان زایی است؛ در همین زمینه معاون وزیر جهاد کشاورزی می‌گوید: سرانه جنگل در کشور ما هزار و ۷۰۰ متر مربع اما در جهان ۶ هزار متر مربع است. سرانه مرتع ما ۱.۱ هکتار و سرانه جهانی ۷.۶ هکتار است. در زمینه بیابان، سرانه ما به ۴ هزار و ۳۰۰ متر مربع می رسد در حالی که سرانه جهانی ۲ هزار متر مربع است.

وی اعلام می‌کند:  فرسایش خاک سالانه ۱۸ هزار میلیارد تومان به ما خسارت می زند، به دلیل سیل سالی هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان خسارت می بینیم و به دلیل تخریب آبخوان سالی ۲۰ هزار میلیارد تومان که در مجموع به دلیل تخریب عرصه های مختلف، در مجموع ۴۰ هزار میلیارد تومان در سال خسارت می بینیم و باید تلاش کنیم از این موضوع پیشگیری شود و اقدامات درمانی را در این زمینه لحاظ کنیم.

نکته قابل توجه در این میان آن است که در بودجه منابع طبیعی سال ۹۶ یک ردیف ویژه  به مبلغ ۱۰ میلیارد تومان به اطفای حریق جنگل‌ها وهمچنین ۲۰۰ میلیارد تومان برای خرید مالچ‌های نفتی جهت مقابله با بیابان زایی اختصاص یافته است.

با توجه به مسائل ذکر شده و اهمیت تجهیز و بروز رسانی دستگاه‌های اطفای حریق و همچنین لزوم مقابله جدی با پدیده بیابان زایی در کشور به نظر نمی‌رسد اعداد مذکور برای این امر کافی باشند.

 بودجه تملک دارایی سازمان جنگل‌ها در سال جاری؛ ۶۲۶ میلیارد تومان بوده که این رقم در لایحه بودجه سال آینده به ۱۲۸۶میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

علاوه بر این  اعتبارات آبخیزداری در سال جاری حدود ۲۲۰ میلیارد تومان بوده و  این رقم برای سال آینده به ۵۱۰ میلیارد رسیده و از رشد ۱۳۱درصدی برخوردار شده است.

  در حوزه بیابان زدایی نیز علاوه بر اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان برای خرید مالچ‌های نفتی، حدود ۱۹۰ میلیارد تومان به برنامه بیابان زدایی و مقابله با ریزگردها با منشأ داخلی تعلق گرفته که این رقم نسبت به سال گذشته ۹۰ درصد رشد داشته است.

کد خبر 3848447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha