۲۴ آذر ۱۳۹۵، ۱۵:۲۰

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو:

تولید دانش بنیان ریسک را کاهش می دهد

تولید دانش بنیان ریسک را کاهش می دهد

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو گفت: تولید دانش بنیان ریسک را کاهش می دهد

به گزارش خبرنگار مهر، محمد احمدی بافنده در نشست خبری سومین جشنواره مشارکت تولیدکنندگان ایرانی در صنعت مترو و در پاسخ به سوالی مبنی بر کاهش بهای بلیت ویژه سربازان که شهردار تهران آن را مطرح کرده بود، گفت: مسئولیت ما در حوزه تعیین نرخ بلیت نیست و حوزه ترافیک باید لایحه ای را به این منظور به شورای شهر ارائه دهد که این امر قطعا پیگیری می شود.

وی افزود: وظیفه ما ارائه خدمات به مسافران است و تلاش ما این است که این خدمات به صورت حداکثری و با بالاترین کیفیت ارائه شود.

تولید دانش بنیان ریسک را کاهش می دهد

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر تفاوت جشنواره سوم با جشنواره های دو سال پیش گفت: صنعت مترو، صنعت های‌تک است. از سوی دیگر، صنعت جوانی هم هست. در سال جاری در ادامه فعالیت های پیشین توانستیم جامعه علمی و پژوهشی کشور را به حوزه صنعت و مترو پیوند دهیم.

احمدی بافنده با بیان اینکه تولید دانش بنیان می تواند ریسک ما را کاهش دهد، گفت: اگر قرار است در این حوزه کار کنیم اول باید صاحب دانش و تکنولوژی شویم. این باعث می شود قطعات را به‌روز هم کنیم.

وی توضیح داد: امروز مجموعه هایی کار می کنند که جدا از مهندسی معکوس و تولید قطعه می تواند قطعات را به روز هم کنند و این دانش ارزشمند است.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو ادامه داد: وقتی دانشگاه به ما کمک می کند و دانش فنی به روز می شود، قطعه کم حجم تر، فنی تر و ارزان تر خواهد شد. به همین دلیل ما در حوزه دانش بنیان کردن کارها با جدیت ورود کردیم و در همه مجموعه ها به این موضوع توجه می شود.

احمدی بافنده با بیان اینکه هد وی مترو با راه آهن قابل مقایسه نیست، گفت: لذا بومی سازی در این زمینه بسیار ضروری تر است و مورد توجه ویژه قرار دارد.

حضور غرفه تولیدکننده درهای PSD در نمایشگاه امسال

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اینکه اجرای درهای PSD (محافظ) برای برخی خطوط مترو در شورای شهر تهران مصوب شد آیا این موضوع نیز در نمایشگاه امسال دیده شده است یا نه؟ گفت: اتفاقا این موضوع از تاکیدات ما بود و امسال یکی از غرفه های تولیدکننده در نمایشگاه حضور دارند و نمونه هایی را برای ارائه آورده است.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو افزود: از آنجایی که درهای محافظ مصوبه شورای شهر را دارد، ما ملزم به اجرای آن هستیم و مذاکراتمان نیز برای این موضوع آغاز شده است.

اولین درخواست ما از معاون علمی رئیس جمهور تصویب بودجه تحقیقاتی است

احمدی بافنده در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر نتایج دیدار امروز با سورنا ستاری معاون علمی رئیس جمهور گفت: ما سه نکته را با ایشان مطرح کردیم و سه درخواست عمده داشتیم.

وی ادامه داد: به ایشان گفتم پژوهشگرانی که می خواهند قطعه بسازند باید به لحاظ بودجه تحقیقاتی به آنها کمک شود این مهمترین خواهش ما است.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو اضافه کرد: موضوع دیگر مورد بحث ما بحث بودجه تحقیقاتی بود بخشی از نیازهای ما بسیار پیچیده است مانند سیگنالینگ. در این زمینه نیاز به ردیف بودجه تحقیقاتی داریم که این امر کمک می کند دانشگاه های صنعتی راحت تر دانش فنی را تدوین کنند.

دیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران با بیان اینکه ما نمی‌خواهیم قطعات مترو انحصارا توسط تعدادی از شرکت‌ها ساخته شود و خواهان ورود شرکت‌های دیگر هستیم، ادامه داد: با این حال گاهی دیده می‌شود که تنها یک یا دو شرکت قطعات مورد نیاز ما را تأمین می‌کنند و این در حالی است که براساس آیین‌نامه مالیاتی باید شرکت‌ها در مناقصه حضور یابند، اما گاهی به دلیل کم بودن شرکت‌ها این مهم محقق نمی‌شود و برهمین اساس از آقای ستاری خواستیم که شرکت‌های خصوصی تولیدکننده قطعات مترو از امتیاز شرکت‌های دانش‌بنیان بهره‌مند شوند.

احمدی بافنده درباره مکانیزم عملیاتی کردن این کمک ها نیز گفت: قرار شد بعد از نمایشگاه با معاونشان جلساتی داشته باشیم و تفاهم نامه ای را امضا کنیم. ما هم به عنوان کاربر و بازار کالاها با آنها تعامل خواهیم کرد.

احمدی‌بافنده همچنین با بیان اینکه خوشبختانه پس از بیانات مقام معظم رهبری درخصوص اقتصاد مقاومتی و استفاده از توان داخلی کسی مقاومتی در استفاده از تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان ندارد، افزود: حضور آقای ستاری نشان‌دهنده توجه دولت است و باید بگویم که امروزه برای رشد چشمگیرتر نیازمند باور صنعت‌گران، همراهی دانشگاه‌ها و توجه بیشتر دولت‌ها هستیم.

وی همچنین از پیشنهاد افزایش ۵۰ درصدی بودجه مترو نسبت به سال قبل خبر داد و گفت: با افتتاح ایستگاه‌های خط ۶ و ۷ مترو و همچنین فرودگاه امام خمینی (ره)، تعداد ایستگاه‌ها به ۱۴۰ می‌رسد که برهمین اساس نیازمند هستیم بودجه مترو برای سال آینده افزایش چشمگیر بیابد تا بهترین خدمت‌رسانی را برای مردم داشته باشیم.

 مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران با بیان اینکه ما در پیشنهادات افزایش ۵۰ درصدی بودجه مترو را داده‌ایم، اظهار کرد: امیدواریم بودجه پیشنهادی ما در شورای شهر تهران تصویب شود.

احمدی‌بافنده همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با ارائه آماری از عملکرد ۱۱ ساله مترو گفت: جمع طول خطوط با احتساب خطوط فعال در پایانه‌ها ۱۸۸ کیلومتر است که تاکنون ۱۰۶ ایستگاه مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در سال ۸۴ تنها ۳۵۸ ناوگان در مترو وجود داشت، افزود: امروز خوشبختانه پس از ۱۱ سال این عدد به ۱۲۸۷ رسیده است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران با بیان اینکه در سال ۸۴، تنها ۲۴۰ میلیون سفر در سال ثبت شده است، گفت: سال گذشته ۷۰۰ میلیون سفر و امسال نیز ۸۰۰ میلیون سفر با مترو ثبت شده است و امیدواریم سال آینده بیش از ۱ میلیارد سفر با مترو ثبت شود.

احمدی‌بافنده با اشاره به اینکه ۲۰ درصد سفرهای تهرانیان با مترو انجام می‌گیرد، گفت: در گذشته تنها ۱۰ درصد سفرها با مترو انجام می‌گرفت و این در حالی است که بیشتر سفرها برای خط یک ثبت شده است به گونه‌ای که ۳۲ درصد جابه‌جایی‌ها با خط یک بوده است.

وی با بیان اینکه ۲۷ درصد سفرها با خط ۲، ۶ درصد با خط ۳، ۲۵ درصد با خط ۴ و ۱۰ درصد سفرها با خط ۵ صورت می‌گیرد، گفت: سرفاصله خط یک و ۲ مترو در سال ۸۴ زیر ۱۰ دقیقه و در خط ۵ حدود ۲۰ دقیقه بود اما حالا سرفاصله قطارها در خط یک ۵ دقیقه و در خط ۲ و چهار با ارسال قطارهای فوق‌العاده به کمتر از ۶ دقیقه رسیده است و این در حالی است که سرفاصله در خط ۳ ، ۱۶ دقیقه و در خط ۵ نیز به ۱۰ دقیقه کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران همچنین به اختلاف مترو و اداره برق اشاره کرد و گفت: ما مصرف کننده برق هستیم و احتیاج به پشتیبانی اداره برق داریم و نمی‌توانیم با وجود پست‌های فعلی برق بیش از این به تعداد ناوگانمان اضافه کنیم چراکه اگر برقی نباشد که قطارها حرکت کنند، اضافه کردن قطارها فایده‌ای ندارد.

احمدی‌بافنده با بیان اینکه مترو توانسته در ۱۱ سال اخیر از انتشار ۱۴ هزار تن مواد آلاینده به هوا جلوگیری کند، گفت: تقویت هرچه بیشتر مترو در کاهش آلودگی هوا موثر خواهد بود.

وی همچنین درخصوص اخذ مالیات از شرکت مترو توسط دولت نیز گفت: امروز شرکت مترو به عنوان یک شرکت تجاری زیان‌ده شناخته شده است که حدودا ماهی ۷۰ میلیارد تومان هزینه جاری دارد که ۵۰ میلیارد تومان آن توسط شهرداری برای پرداخت حقوق تأمین می‌شود و مابقی از طریق فروش بلیت، ثبت تبلیغات و... تامین می‌شود، اما حالا دولت از ما می‌خواهد که مالیات خود را بپردازیم و این در حالی است که برخی پرسنل ما را به دلیل ۱۵۰ میلیارد تومان بدهی سنواتی ممنوع‌الخروج کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران با بیان اینکه حجم بدهی دولت به مترو براساس مصوبه مجلس ۴۳۰ میلیارد تومان است و مترو تنها ۱۵۰  میلیارد تومان بدهی مالیاتی دارد، گفت: ما به زور حقوق پرسنل خود را تامین می‌کنیم و به دولت پیشنهاد کرده‌ایم که بخشی از بدهی سنواتی خود را با بدهی مالیاتی مترو تهاتر کند، اما این اقدام را انجام ندادند و گفتند حساب‌ها و جیب‌ها با هم متفاوت هستند.

احمدی‌بافنده با بیان اینکه حداقل کاری که دولت می‌توانست انجام دهد، تهاتر بدهی‌ها با یکدیگر است، گفت: ما به اداره برق اعلام کرده‌ایم که از دولت طلب داریم و پول برق را تهاتر کنند اما این مساله محقق نشد و باید بگویم دولت حداقل می‌توانست پشتیبانی نامحسوس داشته باشد.

وی با بیان اینکه دولت به دلیل تحریم نمی‌تواند قطار به مترو بدهد، اما می‌توانست بدهی‌ها را تهاتر کند، گفت: ۳ ماه حقوق پرسنل مترو ۱۵۵ میلیارد تومان می‌شود و ما برای پرداخت این بدهی مالیاتی اقدام به پرداخت قسطی آن کردیم و من نمی‌توانم پول ۱۵ هزار پرسنل مترو را به دلیل بدهی مالیاتی ندهم.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران با اشاره به حادثه راه‌آهن سمنان گفت: مترو تهران خطرپذیرتر از راه‌آهن است چراکه ۴ دقیقه یک بار یک قطار با صدها مسافر وارد ناوگان می‌شود و باید دولت مشکلات مالی مترو را جدی‌تر بگیرد و نه اینکه ما را وارد یک مخمصه مالی کند.

کد خبر 3850451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha