۲۸ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۲۲

در افتتاح دوسالانه ملی نگارگری مطرح شد

مکتب تهران و مدرسه صنایع قدیمه کمتر مورد توجه هنرمندان معاصر است

مکتب تهران و مدرسه صنایع قدیمه کمتر مورد توجه هنرمندان معاصر است

دهمین دوسالانه ملی نگارگری با تاکید بر موضوع «مدرسه صنایع قدیمه» در محل باغ نگارستان آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، دهمین دوسالانه ملی نگارگری در حالی بعد از ظهر روز شنبه ۲۷ آذرماه در باغ نگارستان برگزار شد که نمایشگاه این دوسالانه توسط عباس جمال پور پیشکسوت نگارگری افتتاح شد تا مخاطبان در ۵ بخش تذهیب، تشعیر، گل و مرغ ، سیاه مشق و قلم گیری و بخش مدعوین آثار هنرمندان راه یافته به نمایشگاه را مشاهده کنند.

به گفته عبدالله محرمی دبیر این رویداد امسال در بخش تذهیب ۲۰۰ اثر، در بخش تشعیر ۷۰ اثر، در بخش گل و مرغ ۲۴۰ اثر و در بخش سیاه مشق و قلم گیری ۴۰ اثر به دبیرخانه رسید. وی در این افتتاحیه گفت: در بخش پرتره سازی دوستان توجیه نشده بودند که منظور ما همان رئال سازی است اما به شیوه نگارگری؛ مانند کارهایی که مرحوم کریمی و پهلوان انجام دادند. به دلیل کمبود آثار رسیده و مطلوب نبودن آثار این بخش را حذف کردیم.

محرمی درباره موضوع این دوسالانه که «مدرسه صنایع قدیمه» است نیز گفت: دوستان با مدرسه صنایع قدیمیه کمتر از مکاتب نگارگری مانند مکتب اصفهان و شیراز و تبریز آشنا هستند. با وجود فاصله بسیار کمی که مکتب تهران و مدرسه صنایع قدیمیه با ما دارد اما اساتید آن آشنا نیستند و مقالات کمی درباره آن وجود دارد. در صورتیکه نگارگری ما رو به زوال بود اگر هادی خان تجویدی نبود.

وی ادامه داد: دلیل انتخاب باغ نگارستان به عنوان محل برپایی این رویداد هم این است که این مکان محل رویش همین مدرسه صنایع قدیمیه بوده است. ما همچنین با کمک میراث فرهنگی از موزه هنرهای ملی چند اثر به امانت گرفتیم، از جمله آثاری از محمد علی زاویه، ابواطالب مقیمی تبریزی و....

در ادامه مراسم افتتاحیه مجید ملانوروزی مدیرکل دفتر امور هنرهای تجسمی درباره برپایی این بی ینال گفت: ما در دفتر امور هنرهای تجسمی بی ینال ها را دنبال می کنیم و برپایی به موقع بی ینال های هنر ملی در اولویت ماست مانند بی ینال خوشنویسی و نگارگری.

وی ادامه داد: سایر هنرها در بخش خصوصی و سایر نهادها دنبال می شوند اما خوشنویسی و نگارگری کمتر مورد توجه قرار می گیرد و به دوش ماست که به این هنرها بپردازیم. هنر نگارگری مادر همه هنرهای ملی و سنتی ماست. در صورت پیشرفت این هنر هنرهای دیگر ما مانند قلم زنی و نقوش پارچه و کاشی کاری پیشرفت می کند.

ملانوروزی بیان کرد: این بی ینال به همت انجمن نگارگران برگزار شده است و خود انجمن دبیر را به ما پیشنهاد داد. بخش نگارگری ما هم در همین مکان در دوره معاصر شکل گرفته است و چه خوب که این دوسالانه در این مکان برپا می شود. در دوره معاصر هنرمندان ما با وجود داشتن مولفه های سنتی در آثارشان هر کدام مولفه های شخصی خودشان را در کار دارند و برای همین شاید دیگر در قالب یک مکتب شناخته نمی شوند.

پس از سخنان وی، دیگر سخنرانی ها به علت سردی هوا در فضای باز باغ نگارستان که محل برگزاری مراسم بود لغو شد و هنرمندان و مهمانان افتتاحیه برای دیدن آثار به داخل عمارت دعوت شدند. در عمارت باغ نگارستان در راهروی ورودی آثار مدعوین به دیوار نصب شده بود و در اتاق های جداگانه آثار بخش های مسابقه.  

دهمین دوسالانه نگارگری در بخش مسابقه، همایش علمی و تجلیل از پیشکسوتان نگارگری ایران برگزار می شود که ۱۹۵ اثر به بخش مسابقه دوسالانه راه یافته است. همایش علمی در ۲ بخش مقالات علمی با محوریت تاثیر مدرسه صنایع قدیمه و موزه هنرهای ملی در نگارگری معاصر و نشست های تخصصی و سخنرانی استادان و متخصصان با موضوع نگارگری ایران برگزار می شود.

دهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران از سوی دفتر هنرهای تجسمی با همکاری موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر در حال برگزاری است.

کد خبر 3852705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • احسان جمالی IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۴
      0 0
      سلام بنده 25 ساله در رشته نگاری فعالیت میکنم و و رتبه اول نگارگری را دارم و عضو موسسه هنرهای تجسمی کشورم ولی الان از این دوسالانه باخبر شدم خیلی دوست دارم با جناب محرمی حد اقل تماس داشته باشم