۱۰ دی ۱۳۹۵، ۱۸:۰۹

مولود چاوش اوغلو:

دولت جدید آمریکا نیز در مذاکرات صلح سوریه در «آستانه» حضور یابد

دولت جدید آمریکا نیز در مذاکرات صلح سوریه در «آستانه» حضور یابد

وزیر خارجه ترکیه در یک نشست خبری خواستار مشارکت دولت جدید آمریکا در مذاکرات صلح سوریه شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آناتولی دقایقی پیش با اعلام یک خبر فوری اعلام کرد که مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه خواستار مشارکت دولت جدید آمریکا در مذاکرات صلح سوریه شده است.

وزیر خارجه ترکیه در این باره گفت: با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه به توافق رسیدیم که در مذاکرات صلح سوریه هیچ طرفی نباید کنار گذاشته شود.

وی اعلام کرد: خواستار مشارکت دولت جدید آمریکا برای حضور در مذاکرات آستانه (رایزنی های صلح سوریه) هستیم.

خبرگزاری رویترز نیز با اشاره به نشست خبری وزیر خارجه ترکیه به نقل از وی اعلام کرد: یگان های مدافع خلق (YPG) نباید در این مذاکرات حضور داشته باشند.

وی اعلام کرد: از ابتدا نیز به روسیه گفتیم که سازمان تروریستی مانند یگان های مدافع خلق (YPG) نمی تواند در مذاکرات آستانه مشارکت داشته باشند.

 مولود چاوش اوغلو که در شهر «آلانیا» (Alanya) سخنرانی می کرد به خبرنگاران گفت: اگر گروه هایی مانند گروه «پ ی د» و یا یگان های مدافع خلق (YPG) سلاح های خود را زمین گذاشته و از تمامیت ارضی سوریه حمایت کنند، آنگاه می توانند در چارچوب راه حل جامع در مذاکرات حضور یابند.

وزیر خارجه ترکیه که کشورش پیشتر به دلیل حمایت های آشکار از برخی گروه های تروریستی در سوریه مورد انتقاد قرار گرفته بود، امروز در این باره ادعا کرد: ترکیه تفاوتی میان داعش و جبهه النصره قائل نیست و همه آنها را همانند هم می داند!

وی همچنین بدون اشاره به اینکه کشورش از آگوست سال جاری میلادی تاکنون بدون کسب اجازه از دولت مشروع و قانونی سوریه و بر خلاف موازین بین المللی با نقض حاکمیت دمشق به شمال این کشور لشگرکشی کرده است، از نقش آفرینی آنکارا به همراه مسکو برای تضمین آتش بس کنونی در سوریه خبر داد و از ایران نیز خواست تا در این راستا از نفوذ خود استفاده کند.

لازم به ذکر است ترکیه از 24 آگوست سال جاری میلادی با هدف اعلامیِ مبارزه با تروریست های داعش، اما به قصد سرکوب شدید کُردهای سوریه و عقب راندن آن ها به شرق رود فرات، به عملیات نظامی خود موسوم به «سپر فرات» مبادرت ورزیده است.

گفتنی است، توافق آتش بس میان ارتش سوریه و معارضان سوری روز گذشته با نظارت ترکیه و روسیه به امضا رسید و از نیمه شب گذشته نیز به اجرا درآمده است. این توافق شامل گروه های تروریستی از قبیل داعش و جبهه فتح الشام (جبهه النصره) نمی باشد.

کد خبر 3863931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha