۱۳ دی ۱۳۹۵، ۱۲:۵۶

معاون بانک مرکزی مطرح کرد؛

پارادوکس های توسعه فناوری نوین در نظام بانکی

پارادوکس های توسعه فناوری نوین در نظام بانکی

معاون بانک مرکزی با بیان اینکه فناوریهای نوین منجر به سهولت کسب و کارها می‌شود، گفت: در عین حال بکارگیری این فناوری ها در نظام بانکی با پیچیدگی هایی روبرو است و سختی هایی به همراه دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی کرمانشاه در دومین میزگرد تخصصی همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت گفت:ساختار نظام بانکی ایران تحت تاثیر تحولات بانکی دنیا است که البته انتظارات مشتریان، تحولات جمعیتی و توسعه شبکه های اجتماعی در این تحولات نقش داشته و بازیگرانی جدا از عرصه بانکها را به این عرصه فراخوانده است.

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی تصریح کرد: فناوری اطلاعات کمک می کند تا در چارچوب ساختارهای موجود، تحولاتی رخ دهد بنابراین فناوری اطلاعات نحوه انجام فعالیت تجاری را تسهیل و اساسا کسب و کار را هم تغییر می دهد که این در عرصه بانکی، به معنای ورود بازیگران غیربانکی است و این، مساله را پیچیده میکند و پیامدهای آن بسیار سخت است.

به گفته کرمانشاه، گسست فناوری هم البته ایجاد می شود و با توسعه تکنولوژی کسب و کارهای مبتنی بر آی تی، فناوری جدید را به کار می گیرند و متحول می شوند ولی در جاهایی منجر به گسست می شود و باعث می شود که  قابلیت های قبلی دیگر کاربرد نداشته باشند؛ پس مهم است که الزامات و رویه های قبل از گسست را فراموش کنیم و به سمت کسب قابلیتها و رویه هایی برویم که به درد فناوری جدید می خورد.

وی اظهار داشت: این موضوع عمدتا مبنای چالش قرار می گیرد؛ این در حالی است که در حوزه آی تی و سامانه های مبتنی بر آن وضعیت خوبی داریم و در چند سال قبل نیز کارهای خوبی انجام شده اما ارقام ایران کمتر در کلاس جهانی به چشم میخورد.

کرمانشاه گفت:باید توسعه سامانه ها را هدفمند پیش ببریم و بخش خصوصی را نیز فعال کنیم البته برخی از این مسیرها یکپارچگی دارند ولی باید بیشتر شود؛ البته باید همراستایی استراتژیک صورت گیرد و البته ممکن است تکنولوژی سالها قابل استفاده باشد ولی برخی سیستم ها و نیروی انسانی باید اصلاح شود.

معاون فناوری بانک مرکزی گفت: رضایت مشتریان بسیار مهم است که باید بر روی آن کار شود، البته پارادایم دوم، نوآوری های ساختار شکن است که نمونه آن فین تک ها هستند که ۵۰ درصد مشتریان بانکها حداقل از یک فین تک استفاده می کنند؛ البته هنوز در دنیا هم سهم آنها بالا نیست ولی در دنیا نگرانی ایجاد کرده است.

وی افزود: برای آینده باید گفتمان سازی کرده و نقشه راه بانک مرکزی البته چارچوبی است که ٥٤ سامانه با محوریت بخش تقاضا در حال توسعه است که وظیفه راهبری نظام بانکی را دارد.

کرمانشاه گفت: ساز و کارهایی که کمک می کند راهبری کنیم اینجا برای کسب و کارهای  جدید مضر است و همزمان باید ثبات را فراهم کرد و البته در برخی جاها باید این ثبات را بهم ریخت که اینجا پای رگولاتورها به میان می آید. در دنیای مدرن رگولاتور با همراهی بازیگران کار را مدیریت می کند و بانک مرکزی نگران این است که ابزارها با خطوط قرمز بانک مرکزی تداخل نداشته باشد.  

وی افزود: رگولاتورها محیط ایمن را فراهم می کنند تا بانکها  در محیط امن فضا را پیش برده و مدیریت کنند. البته به جای صدور مجوز، هر فرد باید با رعایت خطوط راهنما بتواند آزادانه کار کند. سیاستهای فناوری اطلاعات باید این ساختارشکنی ها را بپذیرد و آمادگی ذهنی برای پاسخ دهی مناسب و شفاف به این تغییرات را داشته باشد. درعین حال عدم پافشاری بر مناسبات و چارچوبهای سنتی در عین میدان ندادن به لجام گسیختگی ها نیز مهم است.

کد خبر 3866554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha