۹ بهمن ۱۳۹۵، ۲:۱۴

در بحبوحه مناقشه بر سر پروژه احداث دیوار مرزی؛

«دونالد ترامپ» و رئیس جمهور مکزیک تلفنی با یکدیگر گفتگو کردند

«دونالد ترامپ» و رئیس جمهور مکزیک تلفنی با یکدیگر گفتگو کردند

در بحبوحه مناقشه ای دیپلماتیک بر سر صدور دستورِ ساخت یک دیوار مرزی از سوی رئیس جمهور آمریکا،‌ «دونالد ترامپ» و «انریکه پنا نیتو» همتای مکزیکی وی روز جمعه تلفنی با یکدیگر گفتگو کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیویورک تایمز، رؤسای جمهور دو کشور حدود یکساعت با یکدیگر گفتگو کردند، اما همچنان بر مواضع خود پافشاری کردندن و برای حل اختلافات خود بر سر موضوعات اساسی پیشنهادی ارائه ندادند.

دفتر ریاست جمهوری مکزیک با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: «با توجه به موضوع پرداخت هزینه دیوار مرزی، رؤسای جمهور دو کشور تفاوت آشکار میان مواضع خود بر سر موضوعات بسیار مهم و حساس را مورد تصدیق قرار دادند. این مقامات همچنین توافق کردند که در حال حاضر از صحبت آشکار در مورد این موضوع بحث برانگیز خودداری کنند».

لازم به ذکر است که بن بست کنونی در روابط با رئیس جمهور مکزیک، نخستین برخورد دولت ترامپ در حوزه سیاست خارجی با یک رهبر خارجی است.

پس از آنکه ترامپ دستور ساخت یک دیوار مرزی بین آمریکا و مکزیک را صادر کرد، تنش موجود در روابط عالیترین مقامات دو کشور در هفته جاری به نقطه اوج خود رسید. از این رو، رئیس جمهور مکزیک دیدار روز پنج شنبه با همتای آمریکایی خود را لغو کرد.

ترامپ در یک نشست خبری در واشنگتن «این تماس تلفنی را بسیار خوب ارزیابی کرد» و گفت: «[تدابیر حفاظتی در] مرز بسیار ضعیف است و مواد مخدر در حال سرازیر شدن به داخل خاک آمریکاست و من اجازه نمی دهم این اتفاق بیفتد». وی در ادامه افزود که برای مکزیک احترام زیادی قائل است و مردم مکزیک را دوست دارد.

گفتنی است که پنا نیتو در دوران ریاست جمهوری خود کوشیده است تا مکزیک را به عنوان کشوری سرشار از فرصتهای اقتصادی، یک پایتخت فرهنگی و کشوری رو به رشد در عرصه جهانی به همگان معرفی نماید. اما ترامپ در مقابل به کرات کوشید که مکزیک را به مثابه دژ مستحکمی برای جرم و جنایت، مهاجرت غیرقانونی و طرف ذینفع از تجارت آزاد میان دو کشور به تصویر کشد. 

کد خبر 3889084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha