۱۴ مهر ۱۳۸۵، ۱۱:۲۴

با وجود كاهش توليد اوپك؛

بهاي نفت كاهش يافت

بهاي نفت كاهش يافت

با وجود اعلام سازمان اوپك براي كاهش توليد و برگزاري نشست اضطراري، قيمت‌هاي جهاني نفت امروز با كاهش اندك مواجه شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي مهر به نقل از خبرگزاري فرانسه، در حالي كه اوپك از كاهش غيررسمي يك ميليون بشكه‌اي توليد و برگزاري نشست اضطراري خبر داده است، اما اين اخبار تاثير طولاني‌مدتي بر بازار نفت نگذاشت و بهاي نفت مجددا كاهش يافت.

در حالي كه پس از اعلام اوپك بهاي نفت از 60 دلار فراتر رفته بود، اما صبح امروز جمعه در بازار نيويورك قيمت هر بشكه نفت با 20 سنت كاهش به59.8 دلار رسيد. بهاي نفت برنت درياي شمال نيز با 30 سنت كاهش هر بشكه 59.7 دلار مبادله شد.

ادموند داكورو رئيس اوپك ديروز اعلام كرد‌ اين سازمان به منظور كاهش توليد خود نشست اضطراري برگزار خواهد كرد.

اين در حالي است كه تاجران و فعالان بازارهاي جهاني نفت هنوز نسبت به قطعيت تصميمات اوپك و كاهش توليد آن مطمئن نيستند و همين ترديد در بازار را عامل تاثير اندك  بر قيمت نفت مي‌دانند.

بهاي نفت از ماه جولاي تاكانون 25 درصد كاهش يافته است كه كاهش تنش‌هاي ژئوپولتيك عامل اصلي اين روند نزولي محسوب مي‌شود.

روزنامه فايننشال تايمز روز پنجشنبه از توافق غيررسمي اعضاي اوپك براي كاهش يك ميليون بشكه‌اي سقف توليد 28 ميليون بشكه‌اي آن خبر داده بود به طوري كه عربستان با 200 هزار بشكه سرآمد اين روند كاهشي بوده است.

در همين حال،‌ وزارت انرژي آمريكا اعلام كرد: ذخاير استراترژي نفت اين كشور در هفته منتهي به 29 سپتامبر با 3.3 ميليون بشكه افزايش به 328.1 ميليون بشكه رسيده است و ذخاير بنزين اين كشور نيز با 1.2 ميليون بشكه افزايش مواجه بوده است.

کد خبر 390243

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha