۲۵ بهمن ۱۳۹۵، ۱۲:۳۰

گزارش مهر از فوتبال پایه دختران در آذربایجان شرقی؛

سنگینی سایه بی توجهی اولیا بر سر استعدادهای فوتبال آموزان دختر

سنگینی سایه بی توجهی اولیا بر سر استعدادهای فوتبال آموزان دختر

تبریز - فوتبال پایه آذربایجان شرقی در بخش پسران موفقیت هایی را در سال های اخیر کسب کرده و بازیکنان زیادی را پرورش داده اما در کنار آن فوتبال پایه دختران نیز پیشرفت های قابل توجهی داشته است.

خبرگزاری مهر - سرویس استان ها - محمود نصیرپور: فعالیت کمیته جوانان هیئت فوتبال استان در بخش پایه از یک سو و اهمیت بخش بانوان هیئت فوتبال از سویی دیگر موجب شده تا دختران فوتبالیست زیر ۱۴ سال استان بتوانند بستری مناسب برای پیشرفت و حتی رسیدن به تیم ملی داشته باشند.

فوتبال استان در بخش پایه به واسطه برنامه ریزی های آینده نگرانه کمیته جوانان از یک سو و از سویی دیگر فعالیت مستمر و خوب برخی از باشگاه ها و مدارس فوتبال موجب شده تا در بخش پسران بازیکنان زیادی در بدنه باشگاه های فوتبال، هر چند در تیم های پایه در مسابقات کشوری و استانی مختلفی حضور داشته باشند.

باشگاه هایی همچون دبیری، تراکتورسازی و گسترش فولاد در امر بازیکن سازی به ترتیب در ردیف پیشروترین باشگاه های آذربایجان شرقی قرار دارند و حتی از این باشگاه ها نفراتی به تیم های لیگ برتری در رده بزرگسالان نیز تزریق شده اند.

اما در بخش دختران نیز فعالیت هایی در فوتبال پایه استان انجام شده و برگزاری سه دوره فستیوال مدارس فوتبال از طرح گرس روتس در رده سنی زیر ۱۲ سال و همچنین حضور چند بازیکن در اردوهای تیم ملی زیر ۱۴ سال و حضور در مسابقات آسیایی در ترکیب تیم ملی از جمله موفقیت های این بخش از فوتبال پایه در بخش دختران است.

برگزاری سومین فستیوال مدارس فوتبال

در این خصوص الناز دواتگر یکی از مربیان فوتبال پایه در بخش دختران و مسئول برگزاری فستیوال مدارس فوتبال استان با اشاره به برگزاری فستیوال اخیر مدارس فوتبال استان گفت: سومین فستیوال مدارس فوتبال استان آذربایجان شرقی  از طرح گراس روتس در رده سنی زیر ۱۲سال به مناسبت گرامیداشت دهه مبارک فجر با حضور تیم هایی از شهر تبریز در سالن چمن سرپوشیده ملی پوشان برگزار شد.

وی ادامه داد: در این جشنواره فوتبال آموزان زیر نظر مربیان و استعدادیاب ها با حضور در بازی های فوتبال و تست های تکنیکی در کارگاه آموزشی عملی که شامل تست شوت، پاس، روپایی، دریبل و ایلینویز بود نیز شرکت کردند تا میزان تکنیکی بازیکنان مورد سنجش و ارزیابی قرار بگیرد.

تلاش برای آینده مطلوب فوتبال بانوان

دواتگر با اشاره به همکاری خوب کمیته جوانان هیئت فوتبال استان و هیئت دانش آموزی عنوان کرد: در برگزاری مطلوب فستیوال زیر ۱۲ سال استان در برنامه گرس روتس در شهر تبریز همکاری بسیار خوبی از سوی هیئت دانش آموزی استان، اداره ورزش و جوانان و هیئت فوتبال استان و کمیته جوانان این هیئت شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه هیئت فوتبال آذربایجان شرقی مصمم است با برگزاری فستیوال مدارس فوتبال، لیگ های پایه ، پروژه استعدادیابی و گرس روتس آینده مطلوبی را برای فوتبال بانوان استان رقم بزند، گفت: تیم منتخب زیر ۱۲ ساله های استان آذربایجان شرقی در سال ۹۶ در چهارمین فستیوال مدارس فوتبال ملی کشوری شرکت خواهد کرد.

کیفیت بالای فنی استعداد ها

این مربی فوتبال پایه در بخش دختران در پاسخ به این سئوال که استقبال از این دوره فستیوال فوتبال پایه چگونه بود، یادآور شد: خوشبختانه هم فوتبال آموزان و هم اولیای آنها استقبال بسیار خوبی از این دوره فستیوال داشتند و در مجموع ۸۷ نفر فوتبال آموز زیر ۱۲ سال در کارگاه های فستیوال حضور پیدا کردند.

وی با اشاره به کیفیت این دوره از فستیوال فوتبال پایه گفت: نسبت به دوره های قبلی شاهد حضور فوتبال آموزهایی با کیفیت فنی و استعدادی خوبی بودیم و چند فوتبال آموز توجه بنده را به خود جلب کردند. با وجود این استعدادها می توانم بگویم که در سال آتی های شاهد حضور چند بازیکن از استان آذربایجان شرقی در تیم های ملی رده های سنی مختلف خواهیم بود.

مشکلات پیش روی فوتبال دختران

مسئول برگزاری فستیوال مدارس فوتبال استان با اعلام اینکه در اردیبهشت ماه آینده نیز فستیوال بهاره برگزار خواهد شد، اظهار داشت: ما در برگزاری فستیوال ها مشکلات زیادی داریم و از سالن محل برگزاری گرفته تا دیگر امکانات مورد نیاز که به دلیل نبود اسپانسر روند کار را تا حدودی با مشکل مواجه می سازد..

وی افزود: البته عدم شناخت کافی بعضی از اولیا فوتبال آموزان نسبت به بحث آموزشی و پرورشی آنها در فوتبال نیز مشکلی است که با آن هم دست به گریبان هستیم و مثلا ما استعداد را کشف می کنیم اما اولیا پیگیر آن نمی شوند و بدین ترتیب استعدادهای فوتبال ما در بخش بانوان از مسیر پیشرفت و موفقیت در این رشته خارج می شوند و همانطور که گفتم از نظر اسپانسر و فضای تمرین نیز متاسفانه با کمبودهایی مواجه هستیم و برای انجام تمرینات از سالن آموزش و پرورش استفاده می کنیم که انصافا در این مورد به ما خیلی کمک کرده اند.

حضور بازیکنان استان در تیم ملی

دواتگر در ادامه به دعوت بازیکنان آذربایجان شرقی به اردوهای تیم ملی اشاره کرد و گفت: بنده دو سال است که در فوتبال پایه کار می کنم و اعتقاد دارم که بازیکنان دختر فوتبال استان در بخش پایه نسبت به گذشته خیلی پیشرفت کرده اند. در عرض این دو سال ۹ مورد دعوت به تیم ملی داشته ایم که چهار مورد از آنها سال گذشته و پنج مورد نیز امسال به اردی تیم ملی دعوت شدند و طی آن سال قبل یک نفر و امسال سه نفر در اردوی نهایی ماندند.

وی افزود: سال گذشته چهار بازیکن از استان آذربایجان شرقی به نام های زهرا رزمی، ثنا جانی، صبا ولیزاده و مهرانه علیزاده به اردوهای تیم ملی زیر ۱۴ سال دعوت شدند که در نهایت صبا ولیزاده به عنوان یکی از نفرات اصلی همراه تیم ملی در مسابقات آسیایی در قزاقستان شرکت کرد. امسال نیز زهرا رزمی، مهرانه علیزاده و صبا ولیزاده دعوت شدند که بازهم علیزاده در لیست نهایی تیم ملی ماند. غیر از این نفرات نازنین دواتگر، یاسمن طائفه، محدثه زلفی و آیلین احمدی نیز امسال به اردوی تیم ملی زیر ۱۴ سال دعوت شده اند.

این مربی فوتبال پایه در بخش بانوان در خاتمه عنوان کرد: ملاک انتخاب نفرات در فستیوال مدارس فوتبال استعداد فوتبال آموزان بود و نفراتی که انتخاب شده اند روی آنها کار می کنیم تا آخر شهریور سال آینده که فستیوال ملی پایه برگزار خواهد شد و ما ۱۲ نفر از بچه های منتخب را در این فستیوال شرکت خواهیم داد. فستیوال امسال در رامسر بود که چهار نفر از بچه های ما از همان فستیوال به تیم ملی دعوت شدند.

کد خبر 3905961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha