۹ اسفند ۱۳۹۵، ۱۰:۵۰

تجلی جهاد و خودباوری در الگوی اقتصاد اسلامی؛

از ایجاد دهکده اقتصادمقاومتی به همت سپاه تاعزم ارتش برای خودکفایی

از ایجاد دهکده اقتصادمقاومتی به همت سپاه تاعزم ارتش برای خودکفایی

کرمانشاه- اجرای سیاست‎های اقتصاد مقاومتی در استان کرمانشاه به همت نهادهای مختلف سبب خودکفایی در تولیدات کشاورزی و اشتغالزایی شده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - فاطمه محمدی: تحریم، تهدید، فشار و اقتصاد نفتی واژه‌هایی آشنا در ادبیات سیاسی و اقتصادی ایران بویژه در دو دهه اخیر پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که بدون اغراق طی سالیان اخیر فشارهای مضاعفی بر مناطق محروم کشور بویژه استان مرزی و جنگ زده کرمانشاه وارد آورده و هم اکنون نیز بیکاری، فقر و رکود اقتصادی شرایط أسفباری برای مردم رنج دیده کرمانشاه ایجاد کرده است.

شاید بتوان گفت شعار "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" اتمام حجتی با دولتمردان بود تا هرچه زودتر دستگاه‌های ذیربط خود را در برابر شرایط بحران، تحریم و فشار مقاوم کرده و به جای دراز کردن دست نیاز به روی بیگانگان، روی پای خود بایستند و در انتظار وعده‌های رنگ باخته نباشند.

شاید اگر تدبیر حکیمانه مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی و تحرک نهادهای انقلابی در این راستا نبود کرمانشاه در باتلاقی از معضلات و مشکلات اقتصادی غرق می‌شد.

بسیج سازندگی از نهادهای پیشگام در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در استان کرمانشاه است و با راه اندازی اولین دهکده اقتصادمقاومتی روزنه‌های امید در میان جوانان بیکار این  منطقه بوجود آورد.

فعالیت دهکده اقتصاد مقاومتی در کرمانشاه با ظرفیت راه اندازی بیش از صد واحد تولیدی

فرمانده سپاه حضرت نبی اکرم(ص) استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: دهکده اقتصاد مقاومتی قبلا یک پادگان آموزشی بود که در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با هدف  ایجاد و رونق واحدهای تولیدی زودبازده و آموزش به جویندگان کار در استان راه اندازی شد.

سردار بهمن ریحانی با اشاره به ظرفیت راه اندازی بیش از صد واحد تولیدی در دهکده اقتصاد مقاومتی استان کرمانشاه گفت: این مکان قبلا پادگان نظامی بوده و بعد از تغییر کاربری و تبدیل به دهکده اقتصاد مقاومتی، در گام نخست ۱۲ واحد تولیدی در دهکده مستقر شده اما در چشم انداز پیشرو انتظار راه اندازی واحدهای تولیدی بیشتری را داریم.

وی بیان کرد: واحد تولید ماهیان زینتی، پرورش قارچ و بلدرچین، مزرعه پرورش آبزیان، گیاهان دارویی و تولید ترشیجات از جمله واحدهای مستقر در دهکده اقتصاد مقاومتی کرمانشاه است و در برنامه های توسعه دهکده، ایجاد باغات و مجموعه تفریحی توریستی قرار دارد.

سردار ریحانی بیان کرد: امیدواریم بزودی دومین دهکده اقتصاد مقاومتی استان در تنگه کنشت راه اندازی شود و جوانان بیشتری به کار مشغول شوند.

اعطای ۲۱۰ میلیارد ریال تسهیلات کارآفرینی در کرمانشاه

مسئول بسیج سازندگی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: از ابتدای امسال ۲۱۰ میلیارد ریال تسهیلات برای ایجاد طرح های اقتصادی در استان به متقاضیان اعطا شده که بیش از ۱۰۰۰ نفر نیز در این راستا صاحب شغل شدند.

فتاحی حمایت ازخانواده‌های محروم استان کرمانشاه را از اولویت‌های بسیج سازندگی دانست و گفت: توزیع سبدهای معیشت عیدانه رهبری در بین خانواده های مردم کرمانشاه از برنامه های در دست اقدام است و این سبدهای معیشت میان ۳۰۰۰ خانوار تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی توزیع خواهد شد.

وی با اشاره به توزیع ۱۰۰۰ سبد پوشاک و ۲۰۰۰ سبد غذایی به ارزش بیش از ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال در مناطق محروم استان کرمانشاه گفت: امیدواریم با فعالیت‌های بیشتر شاهد رونق اقتصادی در استان باشیم.

مسئول بسیج اساتید دانشگاه رازی کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر، پیرامون نقش بسیج در تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: هرگاه در کشور با روحیه و بینش انقلابی به کاری روی آوردیم بخوبی از عهده آن کار برآمدیم و آن را عملیاتی کردیم اما هرگاه که روحیه و بینش انقلابی و تکیه بر قدرت لایزال الهی آن طور که باید نبوده و نگاه به بیرون بوده توفیقی ایجاد نشده است.

محمدنبی احمدی در ادامه بیان کرد: در بحث اقتصاد مقاومتی چند سال رویه به سمت برگزاری همایش‌ها و سخنراهی‌ها رفت و طرح خاصی اجرا نشد لذا مقام معظم رهبری «اقدام و عمل» را مورد تاکید قرار دادند و یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری نمود عینی اقدامات در بخش اقتصاد مقاومتی است.

اقتصاد مقاومتی با روحیه بسیج سنخیت دارد

وی با اشاره به نقش و اثرگذاری بسیج در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی  گفت: بسیج ثابت کرده که در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی بخوبی می‌تواند ایفای نقش کند و مقوله اقتصاد مقاومتی از عرصه‌هایی است که با روحیه بسیج سنخیت دارد و ویژگی بسیج این است که هرجا کاری بر زمین می‌ماند به میدان بیاید و بخوبی ایفای نقش کند و از عهده آن کار برآید همچنانکه در طول سال گذشته بسیج توانست بدون یک ریال بودجه و کمک دولت، ۲۰۰ هزار شغل در کشور ایجاد کند و این مهم بیانگر روحیه انقلابی، نگاه الهی، اتکای به خداوند سبحان و عدم توجه به بیرون از مرزها است و این نگاه باید تقویت شود.

ما در بحث تحریم‌های نظامی خوب ظاهر شدیم و به جایی از توانایی نظامی رسیدیم که ابرقدرت‌ها امروز جرأت نگاه چپ به کشور ما را ندارنداحمدی با تاکید بر لزوم توجه به توان داخل با هدف تحول مثبت در امور اقتصادی گفت: تحریم‌های اقتصادی که بر کشور تحمیل شد سخت‌تر از تحریم‌های نظامی نیست ما در بحث تحریم‌های نظامی خوب ظاهر شدیم و به جایی از توانایی نظامی رسیدیم که ابرقدرت‌ها امروز جرأت نگاه چپ به کشور ما را ندارند و ما امروز از امنیتی کاملاً مطلوب برخورداریم.

وی تاکید کرد: دشمن هرگز پیشرفت ما را نمی‌خواهد و از هر توطئه‌ای برای ضربه زدن و مانع ایجاد کردن در مسیر اهداف ما کوتاهی نمی‌کند و لذا مقام معظم رهبری فرمودند که اقتصاد مقاومتی باید درون‌زا و هدف‌گرا باشد.

احمدی با اشاره به فراگیر شدن تفکر و اهداف تشکیلات بسیج در خارج از مرزها گفت: بسیج بر اساس فطرت و ارزش‌های الهی و منویات حضرت امام(ره) شکل گرفته و تبعیت از منویات مقام معظم رهبری سرلوحه‌اش است و با اصول درست و فطرت و سرشت پاک انسانی مسائل را دنبال می‌کند.

تحقق ضریب خوداتکایی در تولید محصولات کشاورزی در کرمانشاه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز با اشاره به اینکه ضریب خوداتکایی در تولید محصولات کشاورزی در کرمانشاه تحقق یافته، گفت: در استان، در محصولاتی همچون گندم، جو، چغندرقند، سیب زمینی و توسعه کشت گیاهان دارویی  به ضریب خودکفایی رسیدیم.

شهبازی با بیان اینکه امسال سطح زیر کشت دانه های روغنی در استان ۴ هزار و ۹۷۰ هکتار توسعه داشته، افزود: در دیگر محصولات کشاورزی مانند گوشت قرمز، گوشت مرغ، شیر و تخم مرغ  روند افزایش تولید را در دستور کار داریم و تا پایان سال برنامه‌های افزایش تولیدات دامپروری تحقق می یابد.

وی با بیان اینکه در تجهیز شبکه‌های آبیاری ۳۰ درصد پیشرفت داشتیم، گفت: تجهیز ۶۲۸۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان به سیستم آبیاری نوین در دستور کار قرار دارد و ۲۰۰ میلیارد ریال  برای نوسازی ماشین آلات زراعی و امپروری و... جذب شده است.

شهبازی توسعه گلخانه‌ها و افزایش تولید را از جمله راهبردهای اقتصاد مقاومتی در استان دانست و افزود: امسال ۵۰ هکتار توسعه کشت گلخانه‌ای داشتیم.

برگزاری ۲۸ هزار نفر اردوی جهادی در استان کرمانشاه

مسئول اردوهای جهادی بسیج سازندگی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اهمیت اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: از ابتدای سال حدود ۲۸ هزار نفر اردوی جهادی در مناطق محروم استان برگزار شده توفیقاتی قابل توجهی در عرصه‌های فرهنگی، آموزشی و سازندگی بدست امده است.

علی تنها سید حسینی افزود: امسال ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر اردوی جهادی یک روزه با محوریت حلقه های صالحین در استان برگزار شد همچنین در اردوهای سه روزه مهندسین نیز ۸۰۰ نفر اردو داشتیم و۳۲۲۰ نفر اردوی ۳ روزه با محوریت بسیج محلات و مساجد، ۲۰۰۰ نفر اردوی ده روزه با محوریت دانشجویان در استان برگزار شد.

وی با بیان اینکه امسال ۲۹۵۱ نفر اردوی جهادی از سوی دانشجویان مهمان در استان برگزار شد، گفت: اردوی اعزامی از قرارگاه امام رضا(ع)، در استان ما قریب به شش میلیارد ریال هزینه کردند و برای ایام عید نوروز نیز اردوهای جهادی همچنان در استان ادامه خواهد داشت و در تدارک این مهم هستیم.

تنها سید حسینی با اشاره اثرگذاری مطلوب اردوهای جهادی در تحقق بحث اقتصاد مقاومتی و نیز ارتقا مفقوله مهم فرهنگ در مناطق مختلف استان  افزود: اردوهای جهادی تحولی اساسی و بسیار مهم در فرهنگ مناطق مختلف بویژه روستاها داشته و شاهد کاهش خشونت‌های قومی و قبیله ای در برخی روستاها بودیم.

وی گفت: احداث مساجد در بسیاری از روستاها به همت جهادگران عرصه سازندگی سبب رونق و آبادانی قابل توجهی در ابعاد مختلف زندگی مردم اعم از فرهنگی، معیشتی و... شده است.

نقش قرارگاه منطقه‌ای غرب نزاجا در خودکفایی و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

فرمانده سابق قرارگاه منطقه‌ای غرب نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: قرارگاه منطقه ای غرب نزاجا در راستای اقتدار و خودکفایی کشور و شکست تحریم اقتصادی و اجرای تدابیر رهبر عزیز انقلاب در خصوص جهاد اقتصادی و اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل با برنامه ریزی و تجهیز  منابع و امکانات و تجهیزات و اجرای طرحهای دقیق علمی و جهادی به اوامر ولی امر مسلمین  لبیک گقته و در طول چهار سال با اجرای طرح های کشاورزی دامداری  و... و  خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک کشور گام های مهمی برداشته است.

امیر منوچهر کاظمی با اشاره به اقدامات صورت گرفته بیان کرد: خودکفایی در تولید محصولات مورد نیاز تمام یگان های منطقه غرب  از اقدامات موثر قرار گاه بوده و ۴۰۰۰ تن گندم، ۲۰۰۰ تن جو، ۳۰ تن ماهی و سایر محصولات مورد نیاز قرارگاه تولید شده است.

وی افزود: در راستای ارتقاء معیشت کارکنان قرارگاه منطقه ای غرب با تسهیلات تعاونی مسکن وشورای ارتقاء معیشت در طول شش سال گذشته با اجرای طرح تولید مسکن انبوه برای رزمندگان یگان های منطقه اقدام به ایجاد بیش از ۶۰۰۰ واحد مسکونی نموده که تاکنون ۲۵۰۰ دستگاه واگذار و مابقی در حال ساخت است که گام بلندی در ارتقاء معیشت کارکنان غیور منطقه غرب است همچنین واگذاری چند هزار قطعه زمین در شهرک چهارگانه هلال احمر گام مهمی در راستای ارتقاء معیشت کارکنان است.

تلاش جوان سرپل ذهابی برای کارآفرینی و تولید در زنبورداری و تولید عسل

وحید شامحمدی، کارآفرین شهرستان سرپل ذهاب در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اهمیت مقوله اقتصاد مقاومتی در خودکفایی و ایجاد اشتغال برای جوانان تصریح کرد: من با وجود داشتن تحصیلات عالی اما به دلیل علاقه بسیار زیاد به کار زنبورداری در این زمینه مشغول به فعالیت شدم و با توجه به علاقه شخصی که به زنبورداری  دارم و نیز با نظر مساعد اطرافیان، تصمیم به فعالیت در این عرصه گرفتم.

وی گفت: در ابتدا با ۱۰ میلیون تومان سرمایه، فعالیت خود را آغاز و بعد از آن، بسیج سازندگی ۲۰ میلیون تومان تسهیلات در اختیار من قرار داد  و در حال حاضر با تلاش و همکاری پدر و برادرانم ۱۰۰ کندوی عسل پرورش دادیم.

شامحمدی در ادامه افزود: با رعایت اصول و نکات زنبورداری، سالیانه ۲ تن تولید عسل داریم و۱۰۰ میلیون ریال درآمد سالیانه را برایم خواهد داشت و امکان اشتغالزایی برای سه نفر دیگر بواسطه فعالیت من فراهم شده و توانستم و سهم کوچکی در تولید داخلی و اشتغالزایی داشته باشم.

وی افزود: با توجه به ارزش بالای دارویی و غذایی عسل، وضعیت فروش این محصول در بازار خوب است و همین امر خود، نقطه قوتی برای ادامه فعالیت در کار زنبورداری است.

کد خبر 3917321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha