عبدالباری عطوان:

تداوم تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب شایسته و معقول نیست

تداوم تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب شایسته و معقول نیست

سردبیر روزنامه فرامنطقه ای «رای الیوم» با نامعقول دانستن تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب توجیهات دبیرکل این اتحادیه درباره مناسب نبودن زمان برای بازگشت سوریه را غیرقابل فهم دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته جهان عرب و سردبیر پایگاه فرامنطقه ای «رای الیوم» در مطلبی به درخواست برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و اظهاراتی که «احمد ابوالغیط» دبیرکل این اتحادیه پیرامون این موضوع داشته پرداخته است.

بر اساس این گزارش، عطوان در این خصوص می نویسد: از واکنش آقای احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب به درخواست دکتر ابراهیم الجعفری وزیر امور خارجه عراق برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و لغو تعلیق عضویت دمشق در این اتحادیه و این گفته ابوالغیط که «زمان برای این بازگشت مناسب نیست» تعجب می کنیم. دکتر الجعفری که در جریان سخنرانی خود در نشست نیم سالانه شورای وزرای خارجه عرب به صورت مودبانه و مسئولانه از برادران خواست پیرامون تصمیم ماه نوامبر ۲۰۱۱ خود در خصوص تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب تجدیدنظر کنند در حقیقت نردبانی را برای وزرای خارجه عرب قرار داده است تا از لجاجت خود پایین آمده و از تصمیم اشتباه و معیوب خود بازگردند.

تحلیلگر پایگاه عرب زبان «رای الیوم» ادامه می دهد: شایسته و معقول نیست که سوریه عضویت خود در سازمان ملل متحد و تمام نهادهای بین المللی این سازمان را حفظ کرده و در کنار کشورهای بزرگ و همچنین کشورهای عربی در جلسات و فعالیت های آنها شرکت نماید در حالی که عضویتش در اتحادیه ای که یکی از موسسان آن بوده است تعلیق شود. این در حالی است که کشورهای حامی تعلیق عضویت سوریه در آن زمان اصلا جزو نقشه نبوده و تنها مستعمره های بریتانیا بودند. توجیهات آقای ابوالغیط را که می گوید زمان برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب غیرمناسب است، نمی فهمیم و امیدواریم که به ما بگوید از دیدگاه وی و کشورهای عضوی که خواستار ادامه این تعلیق هستند زمان مناسب برای این بازگشت چه وقت است.

عطوان می افزاید: کشورهایی که در جهت تعلیق عضویت سوریه تلاش کردند و با خیال اینکه سقوط نظام این کشور دیری نخواهد پایید، در راستای محاسبات مورد حمایت آمریکا میلیاردها پول و هزاران تن اسلحه به سوریه تزریق کردند این شرط بندی را باخته اند. از قضا کسانی که به لغو عضویت سوریه در اتحادیه عرب دامن زدند «سعود الفیصل» وزیر خارجه سعودی و شیخ «حمد بن جاسم بن جبیر آل ثانی» نخست وزیر و وزیر خارجه قطر بودند که خورشید آنها افول کرده و دیگر سکان دیپلماسی کشورشان را در اختیار ندارند. فرد اول دیگر در قید حیات نیست و فرد دوم نیز از منصبش کنار رفته و به کارهای تجاری خود مشغول شده است.

وی تصریح می کند: بشار اسد رئیس جمهور سوریه سقوط نکرده و ارتش سوریه سه شهر مهم این کشور (حلب، تدمر، منبج) را بازپس گرفته است. اما معارضان که برخی کشورها می خواستند کرسی سوریه در اتحادیه عرب را به آنها واگذار کنند در حال حاضر رو در روی هیات مذاکره کننده دولت سوریه بر سر یک میز می نشینند، این در حالی است که قبلا این اقدام و سخن گفتن با هیات مذکور را خیانتی بزرگ و نابخشودنی می پنداشتند.

تحلیلگر رای الیوم در ادامه خاطرنشان می کند: از زمان آغاز بحران سوریه طی شش سال پیش از این چیزهای زیادی تغییر یافته است اما اتحادیه عرب و ذهنیت برخی کشورها که اعتراف به این تغییر را رد می کنند، از این قاعده مستثنی است. تغییری که بارزترین نمود آن توافق بین المللی برای باقی ماندن نظام سوری و اولویت دادن به مبارزه با تروریسم است. چه کسی باور می کرد یا حتی پیش بینی می کرد که معارضان سوری در هیات عالی مذاکرات که مقر آن در ریاض قرار دارد با صدور بیانیه ای انفجار در دو مرکز امنیتی دولتی در منطقه حمص از سوی «هیات احرار الشام» -یا النصره و گروه های وابسته به آن- را به عنوان اقدامی تروریستی محکوم خواهند کرد و به خواسته ها و شروط بشار الجعفری رئیس هیات مذاکره کننده دولت سوریه در مذاکرات ژنو ۴ تن می دهند؟.

عطوان در ادامه می نویسد: نمی دانیم آیا دکتر ابراهیم الجعفری و پیش از آن سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه که دو ماه پیش از این در حاشیه کنفرانس همکاری کشورهای عربی و روسیه در ابوظبی همین درخواست را داشت پیشتر با دولت سوریه در این خصوص مشورت کرده و موافقت ضمنی آن را اخذ کرده بودند. هر چند که در این خصوص شک داریم زیرا بازگشت نماینده سوریه به این اتحادیه بدون پاسخ مثبت به حداقلی ترین شروط معقول به نظر نمی رسد. در تشریح بیشتر این موضوع باید بگوییم که مهمترین این شروط عذرخواهی اتحادیه عرب یا به عبارت بهتر کشورهای حامی تعلیق عضویت دمشق از دولت و مردم سوریه به خاطر اشتباه خود و تعهد نسبت به پرداخت غرامت کامل به مردم سوریه به خاطر ارتکاب قتل و کشتاری است که مسبب آن شده است در غیر این صورت بازگشت به این اتحادیه که در جهت اقدام نظامی خارجی در سوریه، لیبی و پیش از آن عراق تلاش کرده و سعی بر فراهم کردن پوشش قانونی برای این امر داشت برای سوریه و مردم آن افتخاری ندارد.

این تحلیلگر برجسته جهان عرب در پایان می افزاید: زمان مناسب بازگشت سوریه به کرسی خود در اتحادیه عرب زمانی است که این اتحادیه اولا اتحادیه ای جامع و دوما عربی باشد و با ابراز پشیمانی و طلب بخشش ملتمس این بازگشت شود و امیدواریم که آقای ابوالغیط این موضوع را مدنظر قرار دهد.. معتقدیم که این روز نزدیک است و گذشت ایام آن را روشن خواهد کرد.

کد خبر 3926493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha