۱۷ فروردین ۱۳۹۶، ۱۴:۵۹

برخلاف گزارش های نهادهای بین المللی؛

«آنگ سان سوچی» پاکسازی قومی مسلمانان روهینگیا را تکذیب کرد

«آنگ سان سوچی» پاکسازی قومی مسلمانان روهینگیا را تکذیب کرد

رهبر میانمار پاکسازی قومی مسلمانان روهینگیا در میانمار را علیرغم گزارش های متعدد نهادهای بین المللی در این باره تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آنگ سان سوچی رهبر میانمار در مصاحبه ای اختصاصی با «بی بی سی» علیرغم گزارش های متعدد نهادهای حقوق بشری و نیز سازمان ملل درباره درد و رنج های گسترده مسلمانان روهینگیا، تنها به وجود مشکلاتی در استان «راخین» که مسلمانان تحت سخت ترین شکنجه ها و محدودیت ها قرار دارند، اشاره کرد.

وی که عملاً رهبر میانمار است در این مصاحبه، پاکسازی قومی را واژه ای بیش از حد قوی برای شرایط حاکم در آنجا دانست!

سوچی در اظهاراتی عجیب که نشان از فرار وی از واقعیات است، در این باره گفت: من فکر نمی کنم پاکسازی قومی در جریان باشد. به نظرم عبارت پاکسازی قومی قوی تر از آن است که برای توضیح وقایع آنجا مناسب باشد!

آنگ سان سوچی بدون توجه به گزارش اخیر سازمان ملل درباره کشتار مسلمانان در این ایالت تنها به این جملات بسنده کرد: فکر می کنم خصومت های زیادی در آنجا جریان داشته باشد.

بی بی سی در ادامه اعلام کرد که با این حال وی اذعان کرده است که به دست گرفتن کنترل ارتش چیزی است که دولت هنوز به آن امیدوار است. بر اساس متن قانون اساسی میانمار ارتش مستقل از حزب حاکم عمل می کند.

او گفت: آنها آزاد نیستند تجاوز کنند، غارت کنند و شکنجه کنند. آنها آزاد هستند وارد شوند و بجنگند. این بخشی از قانون اساسی است. مسائل نظامی باید به ارتش سپرده شود.

۲۹ آذرماه سال ۹۵، سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که اتهامات وارده به نیروهای نظامی میانمار در خصوص خشونت های اعمال شده از سوی این نیروها علیه مسلمانان روهینگیا به نوعی «جنایت علیه بشریت» محسوب می شود.

تازه‌ ترین گزارش منتشره از سوی این سازمان حقوق بشری، نیروهای ارتش میانمار را به کشتار، تجاوز، شکنجه و همچنین غارت منازل غیرنظامیان مسلمان متهم کرده است.

اواخر ماه نوامبر سال گذشته میلادی نیز، دیدبان حقوق بشر نیز تصاویر ماهواره‌ ای از ایالت راخین در میانمار منتشر کرد که نشان می‌ داد تنها طی چند هفته بیش از هزار و ۲۰۰ خانه مسکونی در روستایی که ساکنان آن را اقلیت مسلمانان روهینگیا تشکیل می‌دهند توسط ارتش این کشور نابود شده است.

در همان زمان یکی از مقامات ارشد سازمان ملل متحد به بی‌ بی‌ سی گفت که دولت میانمار برنامه پاکسازی قومی علیه مسلمانان روهینگیا را در دستور کار دارد. «جان مک‌ کیسیک» از اعضای آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد نیز گفته بود که نیروهای مسلح در ایالت «راخین» دست به کشتار مسلمانان زده و بسیاری از ساکنان این ایالت را وادار به فرار به بنگلادش کرده‌ اند.

گفتنی است، تدابیر امنیتی در شمال راخین از اوایل ماه اکتبر سال گذشته و پس از آن شدت گرفت که ۹ مأمور پلیس این کشور در حمله‌ به یک ایست‎ بازرسی کشته شدند؛ رویدادی که دولت میانمار مسلمانان روهینگیا را به انجام آن متهم کرده‌ و در ادامه به بهانه یافتن عاملان این حمله، تعداد زیادی از مسلمان را کشته و تعداد بسیاری را نیز بازداشت کرده است.

این در حالی است که دولت میانمار ورود خبرنگاران بین ‎المللی به این منطقه را ممنوع اعلام کرده است.

کد خبر 3946124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha