۷ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۹:۳۲

صابر قدیمی:

سطحی گرایی از مهم‌ترین مشکلات ترانه‌سرایان امروز است

سطحی گرایی از مهم‌ترین مشکلات ترانه‌سرایان امروز است

قزوین- شاعر، ترانه سرا و طنزپرداز گفت: یکی از مشکلات اساسی در ترانه های امروز نزدیک شدن آن به سطحی گرایی است.

به گزارش خبرنگار مهر، صابر قدیمی صبح پنجشنبه در دومین نشست هم اندیشی اهالی شعر و ترانه که در تالار حافظ برگزار شد اظهار کرد: این گرایش به سطحی نگری به مرحله ای رسیده که بسیاری از آثار حتی  از ویژگی سلیس بودن خود را نیز از دست داده اند.

وی در تفاوت ترانه و شعر اضافه کرد:هر متنی حتی مطلب روزنامه هم بالقوه یک ترانه است، اگر در کنار موسیقی قرار گیرد، یعنی تفاوت اصلی این دو در وجه موسیقایی است.

قدیمی با بیان اینکه ترانه امروز به شدت نیازمند سادگی است، شاعرانی چون روزبه بمانی، مرحوم افشین یداللهی، مونا برزویه را از نمونه های سادگی  بیان در ترانه سرایی یاد کرد.

وی خاطرنشان کرد:گاهی ترانه سرا می تواند از ترکیب دو تعبیر سطحی یک بافت جدید ایجاد و مفهوم تازه ای را شکل دهد. قدیمی تغییر در فرم را هم از عناصر دیگر در ترانه سرایی ذکر کرد و ادامه داد:تفاوت را می توان از زاویه دید آغاز کرد و به تعابیر تازه و بدیعی در ترانه رسید.

این ترانه سرا در ادامه بر فعالیت گروهی در ترانه سرایی تاکید کرد و گفت:تمام آثار ماندگار ادبیات ما از یک فعالیت تیمی تشکیل شده به گونه ای که تمام فرایند کار از سرایش ترانه تا ساخت آهنگ آنها توسط یک تیم هماهنگ شکل گرفته اند.

این ترانه سرا افزود:گاهی ناهماهنگی و نبود کار گروهی در حوزه ترانه و موسیقی با کلام منجر به تولید آثاری شده که شاید در ابتدا موجی ایجاد کرده اما در اثر نداشتن ویژگی های لازم مانند یک تب تند، زود به عرق نشسته است.

در پایان این نشست حاضران نشست در زمینه مقدمات تشکیل خانه ترانه و آسیب شناسی ترانه بحث و تبادل نظر کردند.

کد خبر 3963412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha