۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۴:۰۹

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی وزارت ارشاد خبر داد:

اجرای طرح دو هزار باشگاه کتابخوانی کودک با هدف تروج فرهنگ مطالعه

اجرای طرح دو هزار باشگاه کتابخوانی کودک با هدف تروج فرهنگ مطالعه

آبادان - مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد گفت: اجرای طرح دو هزار باشگاه کتابخوانی کودک و نوجوان با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و تفکر انتقادی از دستاوردهای دولت است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی‌اصغر سیدآبادی ظهر امروز چهارشنبه در آئین گشایش کارگاه آموزش مربیان باشگاه‌های کوچک کتابخوانی منطقه آزاد اروند در آبادان افزود: دومین دوره جام باشگاه های کتابخوانی با حضور ۱۰۲ تیم برگزار می شود و تاکنون ۸۰ شهر برای برگزاری کارگاه های آموزشی اعلام آمادگی کرده اند.

وی اضافه کرد: در اجرای این طرح، کتابخوانی کنش گرانه مورد توجه است تا کودکان کتاب بخوانند، با هم گفت و گو کنند و آن را به صورت مستدل مورد ارزیابی قرار دهند.

به گفته سیدآبادی، در طرح باشگاه‌های کتابخوانی، بچه‌ها، فرهنگ کار مشارکتی و گروهی را یاد گرفته و در کنار هم تمرین می‌کنند؛ کتاب می‌خرند و آنها را با هم مبادله و با حفظ احترام متقابل به نقد و نظر یکدیگر گوش می‌دهند.

مدیرکل مطالعات و برنامه ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: هدف باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان، ترویج و گسترش مشارکت مردمی در قالب نهادهای مدنی در حوزه فرهنگ است زیرا توسط شهروندان علاقمند تشکیل شده و مستقل از دولت مدیریت می‌شود.

سیدآبادی ادامه داد: پس از برگزاری کارگاه ها، باشگاه ها از سوی مربیان شرکت کننده در کارگاه با حضور ۱۲ دانش آموز تشکیل می شود.

وی اظهارکرد: آموزش جام باشگاه کتابخوانی از فروردین امسال آغاز شده و باشگاه ها نیز تا خرداد آینده راه اندازی می شود تا دانش آموزان در فصل تابستان فرصت مناسب برای مطالعه کتاب داشته باشند و آبان امسال نیز مسابقات برگزار می شود.

سیدآبادی گفت: پارسال بیش از دو هزار باشگاه در سراسر کشور تشکیل شد و پیش بینی می شود، امسال پنج هزار باشگاه در دومین دوره جام باشگاه کتابخوانی حضور داشته باشند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و مطالعات فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هدف از برگزاری این مسابقات را در مرحله نخست، گسترش کتابخوانی و خرید کتاب مورد علاقه از سوی این قشر عنوان کرد و افزود: در مراحل بعدی این طرح تشویق بچه ها به بحث‌ و گفت گوی گروهی، و در مرحله آخر این است که شرکت کنندگان بتوانند پس از خواندن کتاب در مورد آن نقد نوشته و به نویسنده کتاب ارائه دهند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند نیز در این آئین از حضور ۱۰۰ مربی در گارگاه جام باشگاه کتابخوانی دو شهرستان آبادان و خرمشهر خبر داد.

کارگاه آموزش مربیان باشگاه‌های کوچک کتابخوانی با حضور کارشناسان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آبادان آغاز شده و فعالان حوزه کتاب کودک به مدت سه روز در این کارگاه آموزش‌های لازم را فرا می گیرند.

معرفی کتاب کودک و ادبیات کودک، کارکرد و منافع قصه خوانی، موانع کتابخوانی، شیوه‌ها و راهکارهای ترویج کتاب خوانی و مراحل راه اندازی یک باشگاه کتابخوانی از دیگر موضوعاتی است که در این کارگاه آموزش داده می شود.

کد خبر 3969055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha