۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۱:۱۳

پس از به گِل نشستن ناوچه فرانسوی؛

رزمایش تهاجمی آمریکا،فرانسه، انگلیس و ژاپن در اقیانوس آرام لغو شد

رزمایش تهاجمی آمریکا،فرانسه، انگلیس و ژاپن در اقیانوس آرام لغو شد

رزمایش تهاجمی چندجانبه آمریکا، فرانسه، انگلیس و ژاپن در اقیانوس آرام به دنبال به گِل نشستن ناوچه فرانسوی لغو شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، به گِل نشستن یک فروند ناوچه فرانسوی که قرار بود در اولین تمرینات نظامی و تهاجمی چندجانبه با مشارکت ژاپن، انگلیس و آمریکا در گوام (Guam) واقع در غرب اقیانوس آرام شرکت کند، برگزاری این مانور نظامی را برای مدت نامعلومی به تعویق انداخته است. 

رویترز در ادامه اعلام کرد که بر اساس اعلام فرماندهان نظامی، هدف از این مانور که قرار بود امروز جمعه با حضور نیروهای نظامی از ۴ کشور مذکور برگزار شود، نمایش قدرت این کشورها علیه توان روبه افزایش نظامی چین در منطقه بوده است؛ این در حالی است که حادثه به گِل نشستن ناوچه فرانسوی «میسترال» (Mistral) می تواند ارسال چنین پیامی به چین را کم رنگ کند.

لازم به ذکر است، چین سال ها است ادعای مالکیت بر منابع دریای چین جنوبی را مطرح کرده است. از سوی دیگر آمریکا به بهانه هایی از قبیل حمایت از کشورهای این منطقه در جزایر مورد مناقشه در برابر چین و نیز قانون کشتی رانی آزاد و در واقع در راستای سیاست مهار پکن، به تنش ها در این منطقه دامن می زند.

در همین راستا، «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا شنبه ۱۶ بهمن ماه سال گذشته در یک مصاحبه مطبوعاتی بر تعهد ایالات متحده در دفاع از جزایر ژاپنیِ مورد ادعای چین، تأکید کرده بود.

وی در این باره  گفته بود: باید این را روشن کنم که ما به سیاست طولانی مدتمان در مورد جزایر «سِنکاکو» ادامه خواهیم داد. آمریکا، طبق ماده ۵ از معاهده امنیتی آمریکا- ژاپن، همچنان مالکیت این جزایر توسط ژاپن را به رسمیت خواهد شناخت.

طبق این ماده، آمریکا باید از قلمرو دولت ژاپن، که جزایر سنکاکو هم جزء آن است، دفاع کند. این در حالی است که چین این مجمع الجزایر که در دریای چین شرقی واقع شده و غیرقابل سکونت است را از آنِ خود می داند.

کد خبر 3976526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha