۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۶:۳۸

منطقه تاریخی قدمگاه در آذرشهر رسیدگی شود

 منطقه تاریخی قدمگاه در آذرشهر رسیدگی شود

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در بازدید از منطقه تاریخی قدمگاه در شهرستان آذرشهر خواستار رسیدگی و سامان‌دهی به این منطقه تاریخی شد.

به‌گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان میراث فرهنگی، زهرا احمدی‌پور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، امروز جمعه ۲۲ اردیبهشت ۹۶، در دومین روز از سفر خود به آذربایجان‌شرقی، از محوطه تاریخی قدمگاه در شهرستان آذرشهر بازدید کرد.

در این بازدید که میرهادی قره‌سیدرومیانی معاون امور حقوقی، مجلس و استان‌های سازمان میراث‌فرهنگی، محمدصادق پورمهدی معاون امور عمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی، مرتضی آبداربخشایش مدیرکل میراث‌فرهنگی این استان، یدالله الله‌یاری فرماندار آذرشهر، و جمعی از مسئولان استانی و محلی نیز حضور داشتند، احمدی‌پور دستورهای لازم را درخصوص رسیدگی و سامان‌دهی به این منطقه تاریخی صادر کرد.

در منطقه تاریخی قدمگاه یک قبرستان تاریخی و یک معبد باستانی به‌نام «معبد مهر» واقع است. قبرستان تاریخی این منطقه در سال ۱۳۴۷ به‌شماره ۷۸۰ ثبت‌ملی شده است و محل دفن فرمانروایان، پهلوانان، شاعران و عارفان دوره ایلخانی است.

در سال‌های ۹۱ و ۹۲ تعداد ۲۷ قبر مرمت و سامان‌دهی شد که نوشته روی قبرها بیشتر عبارت از اسامی افراد، دعای نادعلی، آیت‌الکرسی و صلوات است.

معبد باستانی «مهر» نیز در سال ۱۳۴۷ به‌شماره ۷۷۹ ثبت‌ملی شده و باستان‌شناسان قدمت این معبد را ۱۲هزار سال تخمین زده‌اند. این معبد در طول تاریخ کاربری نیایشگاه، آتشکده، معبد، خانقاه و مسجد داشته است.

کد خبر 3976752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha