۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۲:۱۵

جولان رنگ و لعاب ها درفقدان طرح و برنامه؛

دوقطب تعیین کننده انتخابات شورای زنجان/هرچه فتوشاپ بهتر رأی بیشتر

دوقطب تعیین کننده انتخابات شورای زنجان/هرچه فتوشاپ بهتر رأی بیشتر

زنجان-تبلیغات انتخاباتی شوراهای شهر در حالی سومین روز خود را در زنجان سپری می کند که در کنارنبود طرح و برنامه، شعارها و عکس های فتوشاپی بر پوسترها و پلاکاردها نقش بسته تا رای بیشتر جذب کند.

خبرگزاری مهر- گروه استان ها-رحیم مقدمی: شوراهای شهر در حالی وارد پنجمین دوره خود می شوند که با نگاهی به عملکرد چهار دوره گذشته این شوراها لزوم انتخاب کاندیداها با در نظر گرفتن توانمندی و کارآمد بودن اعضای شورای شهر را مورد تاکید قرار می دهد.

طی چهار دوره گذشته آنچه شورای شهر زنجان با آن مواجه بوده است نبود یک شورای یکدست و تاثیرگذار بوده، شورایی که بخش مهمی از آن تعریف مشخصی از وظایف و رویکردهای شوراها نداشته اند.

سیاسی کاری درشوراهای شهر زنجان در همه ادوار، خود را به شکل خاصی نشان می دهد و نبود افراد متخصص و عالم به فعالیت و وظایف شورایی و تخصص های مورد نیاز، باعث شده آنچه در چهار دوره فعالیت شوراها باشد نه در حد انتظارات بلکه در برخی مواقع بازدارنده فعالیت ها در حوز شهری باشد.

تبلیغات انتخاباتی شوراهای شهر زنجان همواره تحت تاثیر چهرها بود، نه پتانسیل شاخص اجتماعی. به زعم بسیاری از افراد سیما و چهره ظاهری هر کاندیدای بهترین فتوشاپ ها را داشته باشد توانسته بیشترین آرا را کسب کند.

برخی کاندیداهای شورای شهر زنجان در رقابت های دور پنجم از ماه ها قبل در فضای مجازی با ایجاد کانال ها و گروه های مختلف سعی در معرفی و تحمیل خودشان داشته اند، کاندیداها منتقد گذشته و وضع موجود هستند بدون اینکه خود برنامه ای  حتی در حد چند خط برای شوراها داشته باشند.

کاندیداهایی که نمی دانند وظایف شوراها چیست، کاندیدایی که تعریف فرهنگ را نمی داند و بازهم وارد صحنه رقابت های انتخاباتی شده تا شاید به کمک دوستان و فامیل و تصاویر فتوشاپی رای کسب کند . کسانی که نه برنامه برای اداره شهر و نه توانایی دادن نظر و طرح در قالب وظایف شورایی را دارند.

شعارهای سطحی و کلی، شعارهایی که تنها حرف هستند و هیچ بازخورد عملیاتی نمی توان از آن متصور بود، افرادی که می خواهد شوراها را محل پرش جایگاه حقوقی خود قرار دهند، کسانی که می خواهند با معطل گذشتن شهر تجربه کسب کنند همین باعث شده است که امروز شهر زنجان با حجم بزرگی از مشکلات و چالش ها در حوزه های مختلف شهری مواجه است.

نیروهای توانمندی که با وجود توانمندی و داریت خودشان در رقابت های انتخاباتی نمی توانند با هزینه های میلیاردی وارد ترکیب شورا شوند و آنهایی هم که وارد می شوند در اقلیت هستند و عملا در بسیاری موارد نمی توانند اکثریت را با خود همراه سازنند.

۲۴۶ کاندیدای که در پنجمین دوره انتخابات شوراها شرکت کرده اند با برخی شعارهای خاص و سطحی که می گویند می خواهند شهر را آباد کنند، می گویند شهر زنجان با جایگاه واقعیش فاصله دارد، یکی می گوید زنجان را آباد می کند، آن یکی شعارش پیشرفت و اعتلای زنجان است، و آن یکی زنجانم آروزست. یکی شورای پویا، شهروند پیگیر و شهر پرنشاط را شعار تبلیغاتیش قرار داده و دیگری آنقدر تصویرش فتوشاپی است که چهره بر شعارش غلبه کرده است. شعارهای که تنها در حد وعده است و بدون پشتوانه و منطق داده شود.

مناطق حاشیه نشین بیشتر مورد اقبال کاندیداها هستند

در این میان مناطق حاشیه نشین  و دارای تراکم جمعیتی شهر زنجان بیشتر مورد اقبال کاندیداها هستند، مناطقی که همواره قطب های تعیین کننده در انتخابات بخصوص انتخابات شوراها هستند، کاندیداهای انتخاباتی در شهر زنجان به جای معرفی خودشان  و ارائه توانمندیها و برنامه هایشان به رنگ و لعب عکس و پوسترهایشان پرداخته انداسلام آباد و نجف آباد( بی سیم) شهر زنجان خاستگاه رای های حداکثری در زنجان هستند. مردمانی پرتلاش و با متانت که با وجود اینکه همواره بخش مهمی از آرا در این مناطق وجود دارد بعد از اینکه کاندیداها بر صندلی شورا تکیه زدند یادشان می رود وامدار چه کسانی هستند.

یک فعال فرهنگ و اجتماعی استان زنجان  با انتقاد به وضعیت تبلیغات انتخاباتی شورای شهر در زنجان گفت: کاندیداهای انتخاباتی در شهر زنجان به جای معرفی خودشان  و ارائه توانمندی ها و برنامه هایشان به رنگ و لعب عکس و پوسترهایشان افزوده اند.

مهدی جلیل خانی افزود: با توجه به اعیاد شعبانیه برخی کاندیداها از احساسات مذهبی مردم استفاده کرده اند و رفتارهای عوام فریبانه در صدر برنامه های خود قرار دادند و با احساسات مذهبی و پاک مردم بازی می انتخاباتی می کنند.

وی با بیان اینکه یک سردرگمی در نحوه و روند تبلیغات انتخاباتی وجود دارد، ادامه داد:  هیچ طرح و برنامه مشخص و منطقی و عملیاتی در شعارهای و تبلیغات انتخاباتی کاندیداهای وشوراهای شهر زنجان دیده نمی شود.

جلیل خانی با اذعان به اینکه اغلب کسانی که کاندیدای شورای شهر شده اند اصلا وظایف قانونی شوراها را نمی دانند، افزود: اگر این افراد وظایف وشوراها را می شناختند به جای رنگ و لعب چهره خود و  داشتن عکس های فتوشاپی به ارائه طرح و برنامه در قالب شعارهای انتخاباتی خود اقدام  می کردند.

این فعال فرهنگی افزود: متاسفانه عکس ها و بنرها بدون رعایت اندازه قانونی در مناطق مختلف و حتی در مجتمع های مسکونی نصب شده است و این امر باید از سوی مسئولان مورد رسیدگی قرار گیرد.

کسانی که در ترکیب لیست های سیاسی قرار گرفته اند چهرهای ناشناخته و در قالب وظایف و تخصص های مورد نیاز شورا نیستندجلیل خانی در ادامه به نبود تنوع در لیست های سیاسی، نبود لیست تخصصی در انتخابات شوراها اشاره کرده و گفت: کسانی که در ترکیب لیست های سیاسی قرار گرفته اند چهرهای ناشناخته و در قالب وظایف و تخصص های مورد نیاز شورا نیستند.

در این میان با وجود اختصاص فضاهای ویژه برای تبلیغات انتخابات شوراها، برخی کاندیداها که می خواهند قانون برای اداره شهر تصویب کنند خود قانون را زیر پا گذاشته و عکس ها و پوسترهایشان را در  معابر و سردر منازل و امکان عمومی و ادارای نصب می کنند.

کاندیدایی با استقرار آشیق ها( موسیقی محلی آذری) در نقاط مختلف شهر خود را تبلیغ می کند تا شاید بتوانند در شورای شهر هنر گذشته را با امروز تلفیق کند.

یک فعال دانشجویی  در خصوص وضعیت تبلیغات شوراها گفت: متاسفانه کسانی می خواهند وارد شوراها شودند  و قانونگذاری کنند که خود برای رسیدن به این جایگاه با بداخلاقی و قانون گریزی، چهره و منظر شهر را زشت کرده اند.

محمد حسین شکوری با بیان اینکه بانوان شرکت کننده در انتخابات شوراها یک سری از مسائل را رعایت نکرده اند، افزود: انتخابات شورا در زنجان به جای معرفی و مطرح شدن افراد دارای کارنامه قوی، به مسابقه مدلینگ تبدیل شده است.  در حال حاضر خانم ها به جای انتخاب مدل نیاز به جستجو در فضای مجازی و مجلات مد ندارند بلکه تنها با نگاه به تصاویر برخی کاندیداها  می توانند مدل خود را انتخاب کنند.

برخی از کاندیداهای زن با تصاویرتبلیغاتی خود به مقام زن توهین  کرده اند

وی با بیان این که برخی از کاندیداهای زن با تصاویر و پوسترهای تبلیغاتی خود به مقام و جایگاه زن توهین کرده اند، ادامه داد: برخی از بانوان حاضر در انتخابات شورای شهر به جای اینکه توانمندی ها و تخصص های مدیریتی و خود را معرفی کنند از تصاویر خاص استفاده می کنند.

شکوری همچنین متذکر شد: برخی کاندیداها با بداخلاقی و قانون گریزی و چهره و منظر زشتی به شهر داده اند، این افراد کسانی هستند که می  خواهند چهار سال برای شهر تصمیم بگیرند چطور می شود در همان آغاز با بی قانونی به شهر آسیب می زنند.

بی شک روند موجود در زمینه تبلیغات انتخابات شوراها در شهر زنجان مختص دوره خاص نبوده و در همه ادوار به شکلی خاص خود را نشان داده است ولی آنچه در روند انتخابات و تبلیغات شوراهای اسلامی شهر و روستا نشان می د هد تمکین نکردن کاندیداها به مفاد قانون انتخابات شوراها، توهین به شعور و فهم مردم، تبلیغات غیرقانونی و قبل از موعد در فضای مجازی و حتی در سطح شهر و بسیاری موارد دیگر است.

کد خبر 3977987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha