۴ آبان ۱۳۸۵، ۹:۱۹

عيد فطر "ضيافت معنوي" مسلمانان جهان است

عيد فطر "ضيافت معنوي" مسلمانان جهان است

خبرگزاري مهر - گروه دين و انديشه: عيد فطر عيد بزرگ مسلمانان است. پايان ماهي است كه مسلمانان روز و شب را به عبادت، روزه و قيام و قعود براي خدا پرداخته اند، براي ديدن هلال ابروي يار شب اول ماه را بر آسمان چشم دوخته اند، و تا بار ديگر كمان ابروي دلدار را در آسمان به چشم جان نديده اند خواب و خور را بر خود حرام كرده اند. آنچه در پي مي آيد تحليل دكتر غلامرضا اعواني رئيس موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران از اين عيد بزرگ است.

 عيد فطر عيد بزرگ مسلمانان است. پايان ماهي است كه مسلمانان روز و شب را به عبادت، روزه و قيام و قعود براي خدا پرداخته اند، براي ديدن هلال ابروي يار شب اول ماه را بر آسمان چشم دوخته اند، و تا بار ديگر كمان ابروي دلدار را در آسمان به چشم جان نديده اند خواب و خور را بر خود حرام كرده اند.

يك ماه تمام براي شوق ديدار يار لب را از هر خوردني است فرو بسته و ديده دل از مشاهده اغيار فروشسته اند. ماه رمضان ماه نزول قرآن است و ماه انس با كلام خداوند است و ماه ترتيل و تجويد و فهم معناي آن، ماهي است كه شب قدر را در بر دارد. شبي كه از هزاران ماه برتر و بهتر است. ماه رمضان ماه نزول بركات الهي و ماه مغفرت و آموزش گناهان و ماه فكر و ذكر و تطهير و تزكيه نفس است.

در عظمت اين ماه همين بس كه قرآن عظيم در آن نازل شده است. همان كتاب عظيمي كه سرچشمه هدايت و تميز ميان حق و باطل است. رمضان همان ماهي است كه يك شب آن بر هزاران ماه برتري دارد. انا انزلناه في ليلة مباركة انا كنا منذرين فيها يفرق كل امر حكيم امرا من عندنا انا كنا مرسلين. در حديث آمده است كه سرآغاز همه ماه ها ماه رمضان است و خداوند آن را شهر الله يعني ماه خداوند ناميده است و قلب ماه رمضان ليلة القدر است و نيز ماه صبر و ماه مواسات و ماه مغفرت و ماه رزق و ماه صوم و ماه دلدار.

همان روزه اي كه خداوند درباره آن فرموده است كه عبادات روزه، مخصوص براي من است و من خود آن را پاداش دهم يا خود پاداش آن باشم.

ماه رمضان ماهي است كه اول آن رحمت، ميانه آن مغفرت و آخر آن اجابت و رهايي از آتش دوزخ است. از خاتم پيامبران(ص) روايت شده است كه فرموده اند: مردم ماهي به شما روي آورده است كه ماه بركت و رحمت و مغرفت است. ماهي كه نزد خداوند بهترين ماه ها است و روزهاي آن بهترين روزها و شبها آن بهترين شبهاست.

ماهي است كه در آن همه شما به مهماني خداوند دعوت شده ايد و خداوند در اين ماه همه شما را از اهل كرامت قرار داده است. نفس كشيدن شما در اين ماه تسبيح و خواب شما عبادت و اعمال شما مقبول خداوند و دعاي شما مستجاب است. پس در اين ماه با نيت صادق و قلب پاك از خداوند بخواهيد كه توفيق گرفتن روزه و تلاوت كتابش را به شما ارزاني دارد. زيرا به درستي شقي آن كسي است كه در اين ماه از غفران الهي محروم ماند.

پس در اين ماه به بيچارگان و درماندگان صدقه دهيد، پيران را محترم داريد و به كودكانتان رحمت آوريد. با خويشاوندان خود صله رحم كنيد و زبان خود را از سخن بيهوده باز داريد و چشمان خود را از نگاه به نامحرمان بپوشانيد و گوشهاي خود را از شنيدن سخنان لغو و عبث منع كنيد و با يتيمان با رحمت و عطوفت رفتار كنيد. براي بخشش گناهانتان به خداوند پناه بريد و هنگام نماز دستاهيتان را به سوي او دراز كنيد زيرا ساعات نماز در اين ماه از بهترين ساعات است كه در آن خداوند به بندگانش به نظر رحمت  مي نگرد. اگر با او نجوا كنند آن را اجابت كند و اگر او را بخوانند آن را از درگاه خويش نراند.

خداوند عيد فطر امسال را مانند همه سال بر مسلمانان جهان مبارك و خجسته گرداند و تا عيد فطر بلكه عيد فطرهاي ديگر همه مسلمانان جهان را در پرتو لطف و كرم و عزت و كرامت خويش قرار دهد. بمنه و كرمه. 

 

کد خبر 398196

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha