۲ خرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۴۵

رئیس بخش جانوران سمی موسسه رازی:

تولید پادزهر موردنیاز کشور در موسسه رازی/انجام سم گیری مار در محل

تولید پادزهر موردنیاز کشور در موسسه رازی/انجام سم گیری مار در محل

کرج - رئیس بخش جانوران سمی موسسه رازی با اشاره به تولید پادزهر موردنیاز کشور در موسسه رازی، گفت: سم گیری مار در محل موسسه انجام و سپس در طبیعت رهاسازی می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر ناصر محمدپور ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران بر حفاظت از نسل جانوران سمی تاکید کرد و به تفاهم نامه ای با سازمان محیط زیست برای تحقق این مهم اشاره کرد و گفت:  حفظ محیط زیست وظیفه همه آحاد جامعه است و بر اساس این تفاهم نامه، برنامه سم گیری مار در محل و رهاسازی در طبیعت از ۱۰ سال گذشته توسط موسسه رازی اجرا شده است.

وی افزود: طبق این تفاهم نامه، موسسه رازی میزان نیاز کشور برای تولید پادزهر را از وزارت بهداشت دریافت می کند و پس از برآورد مقدار سم و تعداد جانوران مورد نیاز، سم گیران این موسسه به مناطق مختلف کشور مراجعه کرده و بر اساس تفاهم نامه با محیط زیست، نسبت به سم گیری از مارها در محل اقدام می کنند.

رئیس بخش جانوران سمی موسسه رازی خاطرنشان کرد: فرآیند تولید پادزهر بسیار پیچیده و طولانی بوده و حدود یک سال به طول می انجامد اما از افتخارات ایران است که این صنعت در کشور سابقه ای طولانی دارد و موسسه رازی، طی برنامه ای بشر دوستانه این صنعت را به کشورهایی نظیر هندوستان و تونس نیز منتقل کرده است.

دکتر محمدپور هزینه بر بودن تحقیقات و فرآیند تولید در این زمینه را از محدودیت های موجود در این حوزه برشمرد و گفت: این امر سبب بالا بودن هزینه تمام شده فرآورده می شود، اما زیر قیمت در اختیار مصدومین گزیده شده قرار می گیرد، در این راستا لازم است برای گسترده تر شدن فعالیت های تحقیقاتی، یارانه های خاصی برای موسسه در این زمینه در نظر گرفته شود.

وی در ادامه به لزوم هماهنگی و مشارکت موسسه رازی با دانشگاه های علوم پزشکی کشور اشاره کرد و افزود: استحصال فرآورده های جدید از سموم، زمانی که به مرحله مطالعات بالینی می رسند به تاییدیه های مطالعات بالینی و مجوزهای اخلاق پزشکی احتیاج دارند، در این راستا نیاز است کارگروه هایی تشکیل شود تا با در نظر گرفتن مساعدت های لازم، راحت تر مسیر مطالعات بالینی طی شود.

کد خبر 3986862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha