۱۷ تیر ۱۳۹۶، ۰:۳۹

وزیر خارجه آمریکا:

گفتگوی ترامپ و پوتین درباره مداخله ادعایی مسکو در انتخابات آمریکا

گفتگوی ترامپ و پوتین درباره مداخله ادعایی مسکو در انتخابات آمریکا

سران دو کشور روسیه و آمریکا در دیدار خود در حاشیه اجلاس «جی ۲۰» در شهر هامبورگ آلمان پیرامون مداخله ادعایی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا با یکدیگر گفتگو کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی اِن اِن، رؤسای جمهور دو کشور روسیه و آمریکا در دیدار دو ساعته خود در حاشیه اجلاس «جی ۲۰» در شهر هامبورگ آلمان پیرامون مداخله ادعایی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا با یکدیگر گفتگو کردند.

«رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا که در این دیدار دوجانبه حضور داشت، گفت که «ترامپ و پوتین پیرامون اتهام مداخله ادعایی روسیه در انتخابات آمریکا» با یکدیگر گفتگو کردند.

تیلرسون در ادامه افزود که در این دیدار، ترامپ ابتدا بحث نگرانی مردم آمریکا از مداخله ادعایی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا را مطرح کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین گفت که «سران دوکشور روسیه و آمریکا در مورد این موضوع به بحث و تبادل نظر پرداختند و به رغم تأکید رئیس جمهور ترامپ بر این موضوع، رئیس جمهور پوتین اتهام هرگونه مداخله را رد کرد».

تیلرسون همچنین گفت که گفتگوها بر این موضوع متمرکز بود که دو کشور چگونه می توانند «تعهدی را تضمین نمایند که نشان دهنده عدم تمایل و قصد دولت روسیه برای مداخله در انتخابات آتی [آمریکا] باشد». 

گفتنی است که «دونالد ترامپ» در دیدار روز جمعه با «ولادیمیر پوتین» همتای روسی خود در حاشیه اجلاس «جی ۲۰» گفت که دیدار با وی برای نخستین بار «مایه مباهات» بود و اینکه او مشتاقانه در انتظار وقوع «رخدادهایی مثبت» در روابط بین این دو رقیب دوران جنگ سرد است.

این دیدار رو در رو بین ترامپ و پوتین در حاشیه اجلاس «جی ۲۰» در شهر هامبورگ آلمان یکی از مهم ترین و در عین حال حساس ترین دیدارهای پیش بینی شده بین رهبران دو کشور ظرف سالهای گذشته بود.

ترامپ که در دوران رقابتهای انتخاباتی خود برای راهیابی به کاخ سفید، وعده برقراری مجدد روابط با مسکو را داده بود؛ به دلیل مواجهه با اتهاماتی مبنی بر مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا و تبانی احتمالی بین اعضای کارزار انتخاباتی وی و مقامات مسکو، از تحقق این وعده بازماند.

این در حالی است که مسکو اتهام هرگونه مداخله در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا را رد می کند و ترامپ نیز از پذیرش اتهام تبانی تیم انتخاباتی خود با روسیه سرباز می زند.

ترامپ بعداز ظهر روز جمعه (هفتم ژوئیه) در حالی که در کنار رهبر روسیه نشسته بود، خطاب به خبرنگاران گفت که «من و رئیس جمهور پوتین در مورد موضوعات متنوعی گفتگو کرده ایم و فکر می کنم که این گفتگوها خیلی خوب پیش می رود».

ترامپ در ادامه افزود: «ما گفتگوهای بسیار بسیار خوبی داشتیم. ما می خواهیم که هم اکنون گفتگو نماییم و بدیهی است که این گفتگوها ادامه خواهد یافت. ما مشتاقانه منتظر رخدادهای بسیار مثبتی هستیم که هم برای روسیه و هم برای آمریکا و هم برای تمام طرفهای ذینفع در حال وقوع است. و بودن با شما [پوتین] یک افتخار است».

پوتین نیز در پاسخ به اظهارات ترامپ گفت: «ما با شما چند بار بطور تلفنی گفتگو کردیم، اما گفتگوی تلفنی هرگز کافی نیست».

رئیس جمهور روسیه عنوان کرد: «از اینکه توانستم شما [ترامپ] را شخصاً ملاقات کنم؛ خوشوقتم». پوتین ابراز امیدواری کرد که این نشست «جی ۲۰» نتایج مثبتی درپی داشته باشد.

کد خبر 4024176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha