۱۵ آبان ۱۳۸۵، ۱۴:۳۶

گزارش مهر از بررسي پر افت و خيز طرح انگشت نگاري از اتباع آمريكايي در مجلس

يكساعت مجادله نمايندگان طرح خارج از دستور را مجددا زنده كرد

يكساعت مجادله نمايندگان طرح خارج از دستور را مجددا زنده كرد

مجلس شوراي اسلامي در جلسه امروز خود بررسي طرح لزوم انگشت نگاري از اتباع آمريكايي در مبادي ورودي كشور را در دستور كار قرار داد كه با اعلام خبر پس گرفتن 6 امضا از امضاكنندگان، ابتدا طرح از دستور خارج شد و پس از بحث طولاني نمايندگان و جمع كردن امضا، مجددا در دستور كار مجلس قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار پارلماني "مهر"، مجلس شوراي اسلامي صبح امروز در اولين دستور كار خود گزارش كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در خصوص طرح يك فوريتي "لزوم بازرسي و انگشت نگاري از اتباع آمريكايي در مبادي ورودي كشور" را مورد بررسي قرار داد.

حاجي بابايي، پس از قرائت اين طرح به عنوان اولين دستور كار امروز مجلس اظهار داشت : مي دانيد كه اين طرح در مجلس ششم مطرح شد، اما براساس ماده 141،  25 نفر از نمايندگان مجلس درخواست كردند تا در دستور قرار گيرد كه امروز 6 نفر امضاي خود را پس گرفتند بنابراين طرح از دستور خارج مي شود.

پس از اين اظهارات  و اعلام اينكه حاجي بابايي، پيش بين، قرباني، ابوترابي، عزيزي و كوهكن امضاهاي خود را پس گرفته اند، فضاي مجلس به هم ريخت. ايرج نديمي نماينده لاهيجان و سياهكل به نشان اعتراض به اين تصميم هيات رئيسه از جا برخاست و با صداي بلند درخواست تذكر و توضيح داشت.

همزمان ميرتاج الديني نماينده تبريز نيز درخواست تذكر در مورد اين تصميم را داشت و گفت: يك فوريت اين طرح قبلا تصويب و روز گذشته بررسي آن شروع شده است اگر هيات رئيسه براساس پس گرفتن تعدادي از امضاها قصد داشت اين طرح را از دستور خارج كند، يك عده هم آماده هستند اين طرح را مجددا امضا كنند.

وي تاكيد كرد: چون يك فوريت اين طرح قبلا تصويب شده نمي توانيد هم اكنون آن را از دستور خارج كنيد.

ابوترابي فرد نائب رئيس دوم مجلس كه رياست جلسه را برعهده داشت، در پاسخ ميرتاج الديني گفت: اگر چنانچه نمايندگان امضا را پس بگيرند و اين طرح ازنظر تعداد امضا ها تنزل پيدا كند، رسما از دستور خارج خواهد شد ، چه فوريت آن راي آورده باشد چه نياورده باشد.

در ادامه طلايي نيك عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز در تذكري با استناد به ماده 141 خاطرنشان كرد: اين طرح اگر براساس ماده 141 در دستور آمده است چرا براي فوريت آن يك ماه پيش در مجلس راي گيري شده است.  اين طرح جديد است و كساني كه اين طرح را امضا كردند خيلي بيش از اين 25 نفر بوده اند .

وي افزود:  چون فوريت اين طرح راي آورده بايد سلب فوريت راي آورد ، اين طرح طرح عادي نيست كه چند نفر امضا را پس بگيرند. 197 نفر يك ماه پيش به فوريت اين طرح راي دادند حال با امضا 4- 5 نفر كه خود تصميم گرفتند مي خواهند راي 197 نفر را به يكباره مخدوش كنند.

طلايي نيك خطاب به ابوترابي كه رياست مجلس رابر عهده داشت گفت :  حاج آقا مجلس را نشكنيد  اين نوع برخورد با مجلس شكستن مجلس است. ابوترابي در پاسخ به طلايي نيك گفت: اصل طرح است كه طراحان آن در مجلس نيستند وبا امضا جمعي از همكاران اين طرح مطرح شد. طلايي نيك گفت: طرح جديد است و طراحان حاضر هستند و طرح فوريتي است .

سپس نديمي در تذكر آيين نامه اي اظهار داشت: به همين ماده اي كه خوانديد توجه كنيد. اينجا نوشته اعلام وصول ، نه فوريت، و ما هم اكنون يك مرحله از اعلام وصول اين طرح گذشته ايم و فوريت آن هم به تصويب رسيده است . اكنون دو راه داريم ، يا بايد براساس اين ماده يك موافق و يك مخالف صحبت كند ، يا تقاضاي سلب فوريت كنيم.  نماينده لاهيجان افزود : براي آنكه اقتدار مجلس آسيب نبيند و خداي نكرده ننويسند عقب نشستيم و هزار حرف ديگر، يا اين طرح را سلب فوريت كنيد يا اينكه طبق ماده 132 عمل كنيد.

در ادامه اين بحث حاجي بابايي در توضيحي اظهار داشت: براساس ماده 141 ، مجلس جديد در آغازكار با يك سري طرح ها و لوايح باقي مانده از مجلس قبلي روبه است كه طي طرحي با پيشنهاد 15 نفر مجددا به جريان مي افتاد، اما اكنون اگر بخواهيد طرح  زمين مانده مجلس قبلي دوباره به جريان بيفتد، براساس ماده 141، بايد 25 نفر درخواست دهند.

وي افزود: درخصوص طرح انگشت نگاري، خودم 25 امضا جمع كردم و تحويل دادم كه طرح به جريان بيفتد. اينكه آقاي طلايي نيك فرمودند چرا اين طرح 2 سال است روي زمين مانده، از ايشان مي پرسيم كه عضو كميسيون امنيت ملي است. من هم عضو هستم، آقاي بروجردي هم عضو كميسيون است، چرا دير فرستاديم. سياست هاي كلي كميسيون اين بوده كه آن را دير بفرستد و به ما ربطي ندارد.

حاجي بابابي تصريح كرد: فرمودند تعداد اسامي اينها نبود در حالي كه امضاها را خود من جمع كردم و پس از چاپ توزيع كردم اگر كسي غير از اين اسامي،  اسم هاي ديگر دارد بياورد توضيح دهد ما قبول مي كنيم. عضو هيات رئيسه مجلس تصريح كرد: ما موارد متعددي تاكنون درخصوص فوريت و اولويت داشته ايم كه تعدادي از نمايندگان درخواست كرده اند و روز بعد پس گرفته اند و اين اولين بار نيست كه اين اتفاق مي افتد بنابراين ما به دليل مصالح نظام جمهوري اسلامي اين طرح را به تعويق انداختيم و هر كه دلش مي خواهد اين طرح را به اجرا بيندازد، امضا جمع كند و دوباره آن را طرح كند.

در اين لحظه ابوترابي گفت: بر اساس درخواست طلايي نيك اصل طرح را مي آوريم و با توجه به سوابق، اين موضوع را بررسي مي كنيم. پس از آن طلايي نيك در واكنش به سخنان حاجي بابايي تقاضاي تذكر ماده 77 را داشت كه ابوترابي با خواهش از وي درخواست كرد تا از تذكر 77 خودداري كند اما طلايي نيك همچنان براي ارائه تذكر مصر بود كه ابوترابي به وي اجازه نداد.

اكبر اعلمي عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي نيز در ادامه طي تذكري آئين نامه اي خود گفت: اگر طراحان طرحي را امضا كنند و سپس تعدادي از آنها امضا خود راپس بگيرند و اين تعداد به حدي باشد كه از تعداد امضا كنندگان و حد نصاب قانوني كاسته شود، فرمايش شما (ابوترابي رئيس جلسه) كاملا درست است. وي افزود: من شخصا خودم با اين طرح مخالفم و آن را حتي خلاف قانون اساسي مي دانم، اما در چارچوب آئين نامه ناچاريم آئين نامه را رعايت كنيم.

اعلمي افزود: اكنون اين طرح متعلق به 15 نماينده يا بيشتر نيست و همان طور كه مستحضريد طرح آمده در كميسيون امنيت ملي  يك بار فوريتش تصويب شده و  در صحن علني به فوريت آن راي داده شده است و برگشته به كميسيون امنيت و با اكثريت آرا به تصويب رسيده و ديگر الان اين طرح مصوبه يك كميسيون تخصصي است و با انصراف تعدادي از نمايندگان ولو اينكه اينها نمايندگان طراح باشند، طرح را از دستور خارج نمي كند.

وي ادامه داد: ماده 132 دو بخش دارد، اگر در صورتي كه تقاضاي استرداد جلسه از تصويب طرح در شور اول باشد طرح مسترد و گزارش آن به مجلس داده مي شود.

ابوترابي با قطع سخنان اعلمي گفت: مگر اين موضوع قبل از تصويب طرح در شور اول است يا خير و بنده از صحبت هاي شما تعجب مي كنم. اعلمي نيز پاسخ داد: تعجب نفرمائيد تعجب از تصميم هيات رئيسه كنيد زيرا اين طرح در كميسيون تخصصي تصويب شده است و بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي بايد از اين حق دفاع كند.

اعلمي با طرح سئوالي از  ابوترابي خطاب به وي گفت: اگر من به عنوان يك طراح يك طرحي را بدهم و در كميسيون مطرح شود و در آنجا تصويب شود آيا باز هم مي توانم در صحن به عنوان طراح صحبت كنم يا مخبر كميسيون صحبت مي كند. اعلمي پس از تاييد ابوترابي مبني بر اينكه مخبر صحبت خواهد كرد، گفت: احسنت پس ديگر اصلا از قلمرو بنده خارج است.

رئيس جلسه افزود: حداقل استنباط من حقير به عنوان مدير جلسه اين است و استنباط بنده نيز شفاف است و نظر شما هم اگر در آيين نامه مي آمد قابل توجه بود اما آيين نامه اين را مي گويد. ابوترابي سپس با اصرار خواستار ادامه جلسه و ورود به دستور بعدي بود كه بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي طي تذكري آيين نامه اي خواستار توضيح در مورد طرح مذكور شد و پس از كسب اجازه گفت: جناب آقاي ابوترابي استدلالي كه در مورد ماده 132 عنوان كرديد همان طور كه در عبارت هاي درج شده در اين ماده كاملا مشخص است، بحث شور اول و دوم مطرح است.

در اين هنگام جلالي كه به شدت عصباني شده بود و با صداي بلند درخواست اجازه صحبت كردن داشت كه ابوترابي با درخواست تذكر وي موافقت كرد و تريبون وي را باز كرد.

كاظم جلالي مخبر كميسيون امنيت ملي در تذكر خودگفت: جناب آقاي ابوترابي شما براي راديوهاي بيگانه خوراك درست مي كنيد شما بايد سلب فوريت مي گرفتيد. وي افزود: آخر اين چه كاري است كه ما يك روز با راي 194 نفر در مجلس طرحي را تصويب مي كنيم بعد شما به جاي سلب فوريت درعنايت امرو قانوني به خاطر پس گيري امضا 4 نفر در هيات رئيسه به شكل كودتا كل قضيه را منتفي مي كنيد و در واقع اين كودتايي درهيات رئيسه است.

ابوترابي سپس مجددا از هيات رئيسه درخواست ادامه دستور را داد وحاجي بابايي نيز بررسي گزارش شور اول كميسيون اجتماعي در مورد لايحه اصلاح تبصره 3 الحاق ماده 9 نظام هماهنگ پرداخت كاركنان دولت موضوع ماده 8 قانون تنظيم از مقررات مالي دولت مصوب 1380 را به عنوان دستور بعدي قرائت كرد و "ولي رعبت" نايب رئيس كميسيون اجتماعي براي قرائت گزارش در پشت تريبون قرار گرفت.

در هنگام قرائت اين گزارش، شمار زيادي از نمايندگان، قصد  آبستراكسيون كرده و خواهان خروج از جلسه علني شدند.

ابوترابي در اين لحظه اعلام كرد: همكاران محترم براي اينكه بتوانيم در اين مورد تصميم منطقي اتخاذ كنيم اين طرح را نگاه مي داريم و در جلسه آتي مطرح مي كنيم.

بااينحال، نمايندگان همچنان بر تصميم خود پافشاري داشتند و در جلوي درب خروجي جلسه علني تجمع كرده بودند.

ابوترابي پس از مشاهده اين اقدام نمايندگان گفت: جمعي از نمايندگان آمده اند و با قيد يك فوريت قصد مطرح كردن اين طرح و راي گيري در مورد فوريت آن را دارند لذا طرح را مطرح كنيد. ولي نمايندگان بي توجه به اين توضيحات همچنان به موضوع معترض بودند و ابوترابي با درخواست استقرار نمايندگان در صندلي هاي خود توضيح داد: هيات رئيسه اكثرا با اين فوريت موافق هستند و طرح را الان امضا مي كنيم وفوريت آن را به راي مي گذاريم.

محسن كوهكن عضو هيات رئيسه نيز سپس در توضيح اين مطلب گفت: در جلسه هيات رئيسه درخواست دولت مطرح شد و صحيح ترين تصميم را هيات رئيسه گرفت و قرار شد طرح در صحن مطرح شود و موافق و مخالف صحبت كرده ومجلس تصميم گيري كند.

وي با تاكيد براينكه اجراي آئين نامه بايد محور قرار گيرد و نه بروز احساسات نمايندگان در واكنش به اظهارات كاظم جلالي كه گفته بود 4 نفر از هيات رئيسه كودتا كرده اند گفت: من به عنوان عضوهيات رئيسه وظيفه دارم از هيات رئيسه دفاع كنم و بگويم كه پس گرفتن امضا ربطي به عضويت ما درهيات رئيسه نداشته است.

دقايقي بعد ابوتابي اعلام كرد كه پس گيرندگان امضا از نظر خود عدول كرده و بار ديگر طرح را امضا كرده اند. وي بر همين اساس اعلام كرد اين طرح در دستور قرار مي گيرد و به اين ترتيب پس از بيش از يك ساعت تنش در مجلس، اين طرح در دستور قرار گرفت و نمايندگان موافق و مخالف به بررسي اين طرح پرداختند.

ادامه بررسي اين طرح به 13 روز ديگر كه اولين جلسه علني مجلس پس از تعطيلات ماهانه است، موكول شد.

کد خبر 402868

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha