۱۵ آبان ۱۳۸۵، ۱۴:۱۰

دكتر احمدي نژاد در ديدار رئيس جمهوري بلاروس:

روابط تهران و مينسك الگوي خوبي از همكاري هاي منطقه اي و دوجانبه است

روابط تهران و مينسك الگوي خوبي از همكاري هاي منطقه اي و دوجانبه است

مذاكرات مشترك هيات هاي بلندپايه جمهوري اسلامي ايران و بلاروس پيش از ظهر امروز به رياست دكتر محمود احمدي نژاد و الكساندر لوكاشنكو روساي جمهوري دو كشور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاري "مهر"، دكتر احمدي نژاد ايران و بلاروس را دو كشورداراي علايق و ديدگاههاي مشترك در مسائل جهاني دانست وگفت: خوشبختانه اداره بسيار قوي در دو كشور براي توسعه هر چه بيشتر روابط و مناسبات دو جانبه وجود دارد و ما مصمم هستيم از همه ظرفيتهاي موجود در زمينه هاي مختلف براي ارتقاء سطح همكاري هاي تهران - مينسك استفاده كنيم.

رئيس جمهوري اسلامي ايران با ابراز اميدواري نسبت به اينكه سفر رئيس جمهور بلاروس به تهران آغاز فصلي نوين و درخشان در روابط دوستانه و برادرانه دو كشور باشد، افزود: علاقه منديم اين همكاري ها را در زمينه هاي فناوري، علوم و اقتصاد نيز به سرعت گسترش دهيم و آمادگي داريم ضمن انتقال تجربيات خود در زمينه هاي مختلف به بلاروس از همه ظرفيتها و توانمندي هاي اين كشور نيز بهره مند شويم.

دكتر احمدي نژاد  با تاكيد بر اينكه روابط تهران - مينسك مي تواند الگوي خوبي از همكاري هاي منطقه اي و دو جانبه باشد گفت: با توافقات خوبي كه كارشناسان دو طرف در مذاكرات اخير داشته اند اميدواريم در پايان اين سفر اسناد همكاري در زمينه هاي مختلف از جمله انرژي و نفت، صنعت، آموزش و فناوري، تجارت و سرمايه گذاري مشترك و امور دفاعي به امضاء برسد.

رئيس جمهور همچنين با قدرداني از مواضع شجاعانه و مقتدرانه الكساندر لوكاشنكو در مسائل جهاني و بين المللي بويژه در حمايت از منافع ملت ايران در موضوع هسته اي اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران علاقمند به استقلال و پيشرفت بلاروس است و از پيشرفت هاي اين كشور حمايت مي كند.

رئيس جمهور بلاروس نيز در سخناني با تاكيد بر روابط ايران و بلاروس با سرعت خوبي در حال گسترش و ارتقاء است، گفت: روابط دوستانه صميمي و برادرانه تهران - مينسك رابطه ميان قلبهاست واين سفر مي تواند در تنظيم يك استراتژي درازمدت براي بسط وتوسعه روابط دو كشور زمينه بسيار خوبي باشد و دست يافتن به رقم يك ميليارد دلار در مناسبات دو كشور با رفع موانع موجود بسيار آسان خواهد بود.

لوكاشنكو حل سريعتر مشكلات در مورد ارتباط بانكي دو طرف، امور گمركي و تعرفه هاي ترجيحي را زمينه ساز رفع مشكلات موجود براي گسترش روابط تجاري دو كشور دانست و افزود: بلاروس مي تواند به عنوان كشوري دوست وشريكي خوب در مركز اروپا براي پيشبرد اهداف جمهوري اسلامي ايران نقطه اتكاي مطمئني محسوب شود و آماده هر نوع همكاري براي سرمايه گذاري مشترك با ايران در اين كشور است.

رئيس جمهور بلاروس با تاكيد بر آمادگي كشورش براي سرمايه گذاري در بخش اكتشاف نفت كشورمان، از اهتمام ويژه دكتر احمدي نژاد نسبت به گسترش روابط تهران - مينسك قدرداني و از وي براي سفر به بلاروس در جهت گسترش هر چه بيشتر روابط دو كشور دعوت كرد كه اين دعوت از سوي رئيس جمهور كشورمان پذيرفته شد.

کد خبر 402991

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha