به گزارش خبرنگار مهر، باگدانوویچ از نزدیک شاهد کار فیلمسازان برجسته ای مانند ارسن ولز، رائول والش، آلفرد هیچکاک و البته جان فورد بود و این فرصت را داشت که ساعت ها کنار آنها باشد و در مورد کارشان سئوال کند. این واقعیت که خود باگدانوویچ یک فیلمساز است به او این فرصت را می داد که از منظری شخصی تر به این اساتید نگاه کند.
همان طور که روایت جدید باگدانوویچ از مستند تماشایی خود "به کارگردانی جان فورد" 1971 نشان می دهد، او عاشق سینماست و داستان فیلم ها و فیلمسازان را چنان تعریف می کند که انگار از زندگی خود حرف می زند.
از نخستین نمایش "به کارگردانی جان فورد" یک ربع قرن می گذرد. اکنون باگدانوویچ بار دیگر به صحنه بازگشته و برای بهبود فیلم مستند خود در مورد فیلمسازی که از او به عنوان شاعر سینما یاد می شود، تصاویر و گفتگوهای جدیدی اضافه کرده که می تواند نمونه ای دست اول از قدرت یک فیلم مستند باشد.
باگدانوویچ در این روایت جدید گفتگوهایی تازه با هری کری جونیر، یکی از بازیگران ثابت فیلم های فورد، کلینت ایستوود که بیش از هر فیلمساز معاصر از فورد وام گرفته، مارتین اسکورسیزی که خودش یک مورخ برجسته سینماست و کارگردان هایی مثل استیون اسپیلبرگ و والتر هیل انجام داده است.
او درعین حال گفتگوهای ارزشمند خود با هنری فوندا، جیمز استوارت و جان وین را مجدداً تدوین کرده است. این گفتگوها در منازل شخصی این بازیگران انجام شده که این کار به حرف های آنها جنبه ای شخصی تر داده است.
سکانس های جدید شامل تصاویر و گفتگوهایی است که در آن درونمایه های مهم آثار فورد به تفصیل مورد بررسی قرار می گیرد: نگاه او به خانواده، عشق او به آئین ها و ویژگی های کاملاً شاعرانه فیلم هایش.
بدون تردید آثار فورد چه به لحاظ بصری و چه از نظر کلامی در جایگاهی رفیع قرار دارند. روایت جدید بار دیگر این مسئله را مورد تائید قرار می دهد. دو قطعه "بال های فرشتگان" و "چه سرسبز بود دره من" نیز به فیلم اضافه شده، ضمن اینکه ارسن ولز فیلم را روایت می کند.
پیتر باگدانوویچ، راوی توانای تاریخ سینما، روایتی جدید از مستند "به کارگردانی جان فورد" را به علاقمندان این فیلمساز فقید عرضه میکند.
کد خبر 403718
نظر شما