۱۷ آبان ۱۳۸۵، ۱۲:۳۲

رئیس جمهور بلاروس در تهران : تاکید بر حقانیت ایران در مساله هسته ای / امضای 9 سند همکاری/ خواهر خواندگی تهران و مینسک

رئیس جمهور بلاروس در تهران : تاکید بر حقانیت ایران در مساله هسته ای / امضای 9 سند همکاری/ خواهر خواندگی  تهران و مینسک

در سفر دو روزه الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس به ایران ، ضمن تاکید بر مواضع جهانی مشترک تهران و مینسک ، 9 سند رسمی همکاری بین دو کشور به امضا رسید .

به گزارش خبرنگار مهر، در سفر رئیس جمهور بلاروس به کشورمان، دکتر احمدی نژاد رئیس جمهوری درمذاکرات مشترک هیات های بلند پایه جمهوری اسلامی ایران و بلاروس، دو کشوررا دارای علایق و دیدگاههای مشترک در مسائل جهانی دانست وگفت: خوشبختانه اداره بسیار قوی در دو کشور برای توسعه هر چه بیشتر روابط و مناسبات دو جانبه وجود دارد و ما مصمم هستیم از همه ظرفیتهای موجود در زمینه های مختلف برای ارتقاء سطح همکاری های تهران - مینسک استفاده کنیم.

رئیس جمهور همچنین با قدردانی از مواضع شجاعانه و مقتدرانه الکساندر لوکاشنکو در مسائل جهانی و بین المللی بویژه در حمایت از منافع ملت ایران در موضوع هسته ای اظهار داشت : جمهوری اسلامی ایران علاقمند به استقلال و پیشرفت بلاروس است و از پیشرفت های این کشور حمایت می کند.

رئیس جمهور بلاروس نیز در سخنانی با تاکید بر روابط ایران و بلاروس با سرعت خوبی در حال گسترش و ارتقاء است، گفت: روابط دوستانه صمیمی و برادرانه تهران - مینسک رابطه میان قلبهاست واین سفر می تواند در تنظیم یک استراتژی درازمدت برای بسط وتوسعه روابط دو کشور زمینه بسیار خوبی باشد و دست یافتن به رقم یک میلیارد دلار در مناسبات دو کشور با رفع موانع موجود بسیار آسان خواهد بود.

لوکاشنکو حل سریعتر مشکلات در مورد ارتباط بانکی دو طرف، امور گمرکی و تعرفه های ترجیحی را زمینه ساز رفع مشکلات موجود برای گسترش روابط تجاری دو کشور دانست و افزود: بلاروس می تواند به عنوان کشوری دوست وشریکی خوب در مرکز اروپا برای پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی ایران نقطه اتکای مطمئنی محسوب شود و آماده هر نوع همکاری برای سرمایه گذاری مشترک با ایران در این کشور است.

بر اساس این گزارش، رئیس جمهور بلاروس بار دیگر با تاکید بر سخنان خود مبنی بر صلح آمیز بودن فناوری هسته ای جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: ادعاهای غرب به ویژه آمریکا مبنی بر تلاش ایران برای ساخت بمب اتمی، شایعه پراکنی بیش نیست .

وی ضمن اعلام تعهد کشورش به سیستم منع تکثیر سلاح های هسته ای ابراز اطمینان کرد که تحریم اقتصادی علیه ایران کارساز نخواهد بود.

 الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس همچنین عصر دو شنبه با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور روسیه سفید و هیات همراه، پیوند خوردن اراده کشورها مستقل را موجب افزایش قدرت و تاثیرگذاری آن را به نفع منافع و مصالح این شورها دانستند و تاکید کردند: جمهوری اسلامی ایران و روسیه سفید زمینه های زیادی برای گسترش روابط در همه ابعاد دارند و دولت ایران آمادگی کامل برای گسترش بیش از پیش روابط بویژه در بخش اقتصادی و تجاری دارد.

ایشان با تایید لزوم گسترش همه جانبه روابط دو کشور، لازمه ایستادگی کشورهای مستقل در مقابل فشارهای قدرتهای بین المللی را ارتباط و همکاری بیشتر برشمردند و خاطرنشان کردند: علت اینکه بسیاری از کشورهای به ظاهر مستقل توانایی مقاومت در مقابل فشارهای سلطه گرا را ندارند، پیوند نخوردن اراده مسئولان این کشورها و نبود پشتوانه افکار عمومی است.

لوکاشنکو رئیس جمهور روسیه سفید نیز در سخنانی با ابراز خرسندی از این دیدار و همچنین روابط بسیار خوب دو کشور، از جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری با اراده مستحکم، مقتدر و دارای مواضع قاطعانه نام برد و تاکید کرد: در مذاکرات تهران دو طرف برای گسترش همه جانبه روابط مصمم بودند زیرا این گسترش روابط به نفع مصالح دو کشور است.

رئیس جمهور روسیه سفید صبح روز سه شنبه و پیش از ترک تهران با حضور بر مرقد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با نثار گل ادای احترام کرد.

در سفر دو روزه رئیس جمهور بلاروس که یک هیات بلند پایه سیاسی و اقتصادی وی را همراهی می کرد 9 سند رسمی میان دو کشور به امضا رسید .  یادداشت تفاهم همکاری برای همکاری های مرتبط با صنعت نفت ، موافقتنامه همکاری برای پیشگیری و کاهش سوانح و بلایای طبیعی ، معاهده همکاری حقوقی در امور مدنی، کیفری ، پیمان خواهرخواندگی تهران و مینسک ، یادداشت تفاهم همکاری های بازرگانی ، موافقتنامه همکاری در زمینه تبادل اطلاعات فیمابین خبرگزاری های رسمی دو کشور همچنین سند همکاری صدا و سیمای ایران و رادیو تلوزیون بلاروس همچنین موافقتنامه میان موسسات استاندارد دو کشور از جمله اسناد به امضا رسیده میان دوکشور بود. 

الکساندر لوکاشنکو پیش ازظهر روز سه شنبه با بدرقه منوچهر متکی وزیر امور خارجه ، تهران را به مقصد بلاروس ترک کرد.

کد خبر 404000

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha