۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۱۰

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان:

فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی ظرفیت آموزش ۳۷ هزار  نفر را دارد

فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی ظرفیت آموزش ۳۷ هزار  نفر را دارد

تبریز - مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی گفت: هم اکنون سازمان آموزش فنی و حرفه ای ظرفیت آموزش ۳۷ هزار نفر را بر حسب معیار نفر دوره در بخش دولتی دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، یعقوب نماینده ظهر سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان به مناسبت هفته آموزش های فنی و حرفه ای و کار آفرینی گفت: هفته مهارت و کارآفرینی فرصت مناسبی برای ارائه گزارش عملکرد سالانه است که سعی می کنیم در طول هفته از فرصت استفاده کرده و آموزش های فنی و حرفه ای را به مردم معرفی کنیم، اموزش فنی و حرفه ای با وجود گستردگی در سطح جامعه هنوز هم شناخته شده نیست

وی ادامه داد: این سازمان با وجود ارائه خدمات رایگان همچنان در بین مردم ناشناس است، این مزیت رایگان بودن را توانسته ایم تاکنون حفظ کنیم که این امر سبب متمایز شدن این آموزش ها می شود.

نماینده با بیان اینکه اگر مهارتی نباشد، کاری نیست، گفت: هم اکنون در جامعه نیازمند اشتغالزایی هستیم که آموزش فنی و حرفه ای در این راستا می تواند بالاترین اثرگذاری را داشته باشد.

وی افزود: شش هزار دوره داریم که استاندارد آموزش شغل نامیده می شود که در کشور بی نظیر است و در استان ما ۵۰۰ استاندارد اموزشی انتخاب شده که انتخاب آن مبتنی بر نیازسنجی بوده است و بر اساس آن اموزشگاه های فنی و حرفه ای در این راستا حرکت می کنند.

ظرفیت آموزش ۳۷ هزار نفر در بخش دولتی

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان گفت: با توجه به متفاوت بودن دوره های آموزشی معمولا ظرفیت علمی بر اساس نفر ساعت است، اما بر اساس معیار، نفر دوره ۳۷ هزار نفر در بخش دولتی ظرفیت داریم که میزان ظرفیت بخش خصوصی نیز همین مقدار است.

وی ادامه داد: در سال ۹۵ توانستیم این ظرفیت را محقق کنیم و در سه ماهه اول ۹۶ نیز ۷۶ درصد ظرفیت متعهد شده را محقق کرده ایم، هم اکنون ۲۸ مرکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی در کلیه شهرستان های استان جز چاراویماق فعالیت می کنند که تعداد مراکز تبریز چهار مورد است.

نماینده افزود: ۴۵ درصد تعهداتمان خارج از مراکز است که از آن جمله می توان به ارائه خدمات در حاشیه های شهر اشاره کرد، همچنین آموزش های استاد شاگردی در راستای مهارت آموزی در محیط واقعی کار از دیگر فعالیت های سازمان است.

وی در خصوص دیگر خدمات خاص سازمان گفت: آموزش در پادگان ها، روستاها، عشایر، زندان ها، آموزش های سیار شهری از خدمات خاص ارائه شده است، همچنین آموزش در صنایع و در میان کارگران از دیگر فعالیت های خارج از مراکز محسوب می شود.

اجرای طرح کاج و مهارت آموزی در محیط کار

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان ادامه داد: سال ۹۶ ماموریتی در راستای اشتغال زایی برای سازمان تعریف شده، طرح کاج و طرح مهارت اموزی در محیط کار از جمله این ماموریت های ویژه است.

وی افزود: یکی از مهم ترین موانع اشتغال این بود که افراد به خاطر بیمه و مباحث مربوط به کار، شاگرد نمی گرفتند و این باعث جلوگیری از توسعه شغلی میشد که در این راستا طرح مهارت آموزی در محیط کار تصویب شد که در صورت اجرایی شدن آن می توان نسبت به تحول در اشتغال زایی امیدوار بود.

تعریف ۱۰ رسته برای طرح توسعه کسب و کارهای پایدار

نماینده در خصوص طرح تکاپو یا توسعه کسب و کارهای پایدار نیز گفت: حدود ۱۰ رسته در استان شناسایی شده و قرار شده زنجیره ارزشی ایجاد شود که در زمینه مباحث کفش، کشاورزی، حمل و نقل و دیگر عناوین فعالیت خواهد شد.

وی همچنین با اشاره ای به به طرح های غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان نیز گفت: در استان ما ۷۰۰ هزار دانش آموز و ۲۰۰ هزار دانشجو داریم که ۱۰۰ روز در سال بیکارند و اوقاتشان به بطالت می گذرد که طرحی برای این منظور در نظر گرفته شده است، این افراد علاوه بر تابستان بعد از این ایام نیز یک یا دو روز در هفته به مراکز آموزشی می آیند تا این بسته مهارتی را تکمیل کنند.

نماینده با اشاره ای به تسهیلات ارائه شده به دارندگان گواهینامه های سازمان گفت: گواهینامه های ما می تواند منجر به دریافت تسهیلاتی هم شود به شرط اینکه دارای طرح اشتغالزایی باشد و به ازای آن تسهیلات با نرخ پایین دریافت کنند.

وی افزود: آموزش فنی و حرفه ای تصمیم گرفته بر اساس نیازهای جامعه به ارائه دوره بپردازد تا کارآموز پس از آموزش بتواند اشتغال زایی کرده یا در جایی مشغول به کار شود.

ایجاد مهارت و نگرش صحیح در بین دانشجویان دانشگاه ها

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان  ادامه داد: آموزش سه مولفه مهم دارد، ایجاد دانش، ایجاد مهارت و تغییر نگرش که دانشگاه های ما در انتقال دانش کم و کسری ندارند اما متاسفانه دانشگاه های کمی داریم که مهارت و نگرش را بین دانشجویان ایجاد کند، ما سعی در نزدیکی به دانشگاه ها داریم و خوشبختانه به جز دانشگاه تبریز که تاکنون نتوانسته ایم به صورت عملی وارد همکاری آموزشی با آن شویم، با مابقی دانشگاه های استان مخصوصا سهند، نبی اکرم، میزان، الغدیر و...  دوره های کارآموزی دانشجویان را در کارگاه های آموزشی خود برگزار می کنیم.

وی با اشاره ای به تعداد مربیان رسمی و پیمانی سازمان نیز گفت: در سطح استان ۲۵۰ نفر مربی رسمی و پیمانی داریم و در کنارشان از مربیان حق التدریس هم استفاده می کنیم، اگرچه آموزش فنی و حرفه ای به خاطر تغییر و تحول بالایی که دارد، نباید مربی ثابت داشته باشد.

نماینده ادامه داد: همچنین بحث پژوهش و برنامه ریزی با توجه به نیازها در سازمان ادامه دارد و هر روز در حال تدوین استانداردهای جدید هستیم، استان ما نیاز به آموزش انرژی های تجدید پذیر دارد که در این زمینه امسال این آموزش ها را در پنج مرکز دیگر آغاز کرده ایم، همچنین مدیریت هوشمند ساختمان، طب سنتی و گیاهان دارویی، بورس و مباحث مربوط به ارتباطات از دیگر نیازهای استان است که سعی در توسعه آموزش مرتبط با آن ها خواهیم داشت.

کد خبر 4040793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha