۳ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۱۹

تصویب پیشنهادهای ایران در مجمع آسیایی فناوری نانو

تصویب پیشنهادهای ایران در مجمع آسیایی فناوری نانو

دو پیشنهاد ایران در چهاردهمین نشست سالانه مجمع آسیایی فناوری نانو مطرح و تصویب شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، چهاردهمین نشست سالانه مجمع آسیایی فناوری نانو (Asia Nano forum-ANF summit ۲۰۱۷) روزهای ۳۰ و ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ در شهر «جوهورباهرو» کشور مالزی برگزار شد. در این نشست، دو طرح از سوی هیئت ایرانی مطرح و مورد تصویب قرار گرفت.

طرح اول مربوط به برگزاری نشست مشترک آسیا و اروپا تحت عنوان «گفتگوی آسیا و اروپا در حوزه ایمنی نانو و گواهی‌دهی محصولات نانو» در تاریخ هفتم آذر ماه ۱۳۹۶ همزمان با برگزاری کنفرانس بین المللی نانوپزشکی و ایمنی نانو (۸-۹ آذر ۱۳۹۶) در تهران بود.

پیشنهاد این نشست، قبلا به‌ وسیله‌ ستاد فناوری نانو به نمایندگان مرتبط در اتحادیه اروپا ارائه شده بود. پیشنهاد برگزاری این نشست با همکاری مجمع آسیایی نانو مورد استقبال اعضا قرار گرفت و تصویب شد.

هدف از آغاز این گفتگو بین کشورهای آسیایی و اروپایی، تبادل تجربیات و دانش در این حوزه و به اشتراک گذاشتن تلاش‌ها و منابع و همچنین هماهنگ کردن فعالیت‌ها و جهت‌گیری‌های مرتبط با حوزه ایمنی و گواهی‌دهی در فناوری نانو است.

ایران به همراه چند کشور آسیایی دیگر شامل روسیه، تایوان، مالزی و تایلند، از کشورهای پیشرو در حوزه استانداردسازی و گواهی‌دهی به محصولات فناوری نانو به شمار می‌روند. همچنین ایران با ایجاد زیرساخت‌های لازم در وزارتخانه‌های مرتبط، گام‌های عملیاتی موثری را در این راستا برداشته است.

به علاوه ایران تاکنون ۶۱ استاندارد ملی و ۳ استاندارد بین المللی (در کمیته استانداردسازی سازمان ایزو ISO/TC۲۲۹) را تدوین کرده، هم اکنون ۴ استاندارد بین المللی دیگر را در دست تدوین دارد. 

مجمع آسیایی نانو، شبکه‌ای متشکل از ۱۵ کشور آسیایی شامل ایران، کره جنوبی، ژاپن، مالزی، استرالیا، اتریش، تایلند، فیلیپین،استرالیا و تایوان است که در حوزه‌های استاندارد، آموزش، تجاری سازی، ایمنی و زیرساخت مرتبط با فناوری نانو با هم همکاری می‌کنند. معاونت این مجمع در دو سال گذشته به عهده نماینده ستاد فناوری نانو بوده است.

کد خبر 4068732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha