۵ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۳۴

برگزاری نخستین دور گفت‌وگوهای بینادینی در آفریقای جنوبی

برگزاری نخستین دور گفت‌وگوهای بینادینی در آفریقای جنوبی

نخستین دور گفت‌وگوهای بینادینی ایران و آفریقای جنوبی، با موضوع مذهب و گفتمان در دانشگاه پرتوریا، برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نخستین دور گفت‌وگوهای بیندینی در آفریقای جنوبی با موضوع مذهب و گفتمان، از سوی رایزنی فرهنگی ایران در آفریقای جنوبی و با حضور مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دانشکده الهیات دانشگاه تهران و بنیاد دایره‌المعارف اسلامی از جمهوری اسلامی ایران در محل دانشگاه پرتوریا، برگزار شد.

در مراسم افتتاحیه این نشست یوهان بویتنداخ، رییس دانشکده الهیات دانشگاه پرتوریا و میزبان این همایش علمی، با معرفی هیأت ایرانی و تقدیر از تلاش‌های رایزنی فرهنگی کشورمان در آفریقای جنوبی خلاصه‌ای را از سوابق علمی و مطالعاتی آن دانشکده که امسال یکصدمین سال تأسیس خود را پشت سر می‌گذارد، بیان کرد.

در این نشست دوروزه، تعداد قابل توجهی از نمایندگان ادیان ابراهیمی، نمایندگان بودایی، مراکز تحقیقات دینی، محققان و اساتیدی از دانشگاه‌های شهرهای مختلف آفریقای جنوبی و نیز کشور زیمبابوه، با ارایه بیش از ۲۵ مقاله شرکت داشتند و به ارایه مقالات و بحث و گفت‌وگو و پرسش و پاسخ درباره این مقالات پرداختند.

همچنین به دلیل تعداد مقالات، برنامه نشست در دو سالن مختلف و همزمان اجرا شد و هیأت ۷ نفره ایرانی شامل مرتضی صبوری، نماینده مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مجید معارف، رییس و محمود واعظی، استاد و معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده الهیات دانشگاه تهران همراه با  قره‌ملکیان، و خانم‌ها  برخورداری و نفیسی، از اساتید آن دانشکده و خانم باقری، از بنیاد دایره‌المعارف اسلامی، مقالاتی را مرتبط با موضوع این همایش ارایه دادند.

مجموعه مقالات ارایه‌شده در این نشست پس از داوری‌های علمی از سوی دانشکده الهیات دانشگاه پرتوریا در یکی از مجلات معتبر علمی این دانشگاه که دارای رده ISI است، منتشر خواهد شد. تنوع مقالات ارایه شده با رویکردی نزدیکی ادیان و رفع چالش‌های گفتمانی از بُعد نظری و عملی در کنار حضور آرای مختلف محققان و شرکت‌کنندگان از ویژگی‌های برجسته این نشست بود.

متعاقب این نشست که برای اولین‌بار در آفریقای جنوبی در این شکل در موضوع گفت‌وگوهای بین دینی برگزار و مقرر شد؛ بر اساس برنامه تنظیم‌شده دور بعدی این گفت‌وگوها در سال ۲۰۱۸ از سوی مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان به عنوان متولی گفت‌وگوهای بین دینی در ایران، در شهر تهران برگزار شود.

کد خبر 4069845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha