۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۳۸

مدیرعامل سازمان پسماند گلستان:

سرانه تولید زباله در گلستان روزانه ۶۰۰ گرم است/لزوم تفکیک از مبدا

سرانه تولید زباله در گلستان روزانه ۶۰۰ گرم است/لزوم تفکیک از مبدا

گرگان - مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گلستان با بیان اینکه سرانه تولید زباله در استان روزانه ۶۰۰ گرم است عنوان کرد که تفکیک زباله باید توسط مردم و از منازل آغاز شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مولام وردی یازرلو صبح دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلستان، اظهار کرد: گلستان در حوزه مدیریت پسماند به عنوان یک استان پیشرو و برند مطرح شده و ۳۰ شهرداری و ۸۰۰ روستا تحت پوشش این سازمان هستند.

وی افزود: مناطق آلوده استان به سه بخش تقسیم شده اند که دو بخش در سرق و یک بخش در غرب هستند.

یازرلو تصریح کرد: در بخش غربی مشکلاتی برای دفن زباله داشتیم که با جمع بندی اعتبارات بیش از ۲۵ هکتار با پوشش خاک دفن شد و به دنبال این هستیم تا کارخانه بازیافت گرگان را دوباره فعال کنیم تا به اهداف اصلی‌مان برای دفن زباله دست یابیم.

وی در خصوص اعتبارات جذب شده از اسناد خزانه گفت: چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از اعتبارات تبصره ۳۶ اسناد خزانه ملی سفر ریاست جمهوری باقی مانده بود که دو میلیارد تومان در روند اجرایی کم شد و دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از اعتبارات باقی مانده توسط دفتر شهری و فنی استانداری در حال پیگیری است.

حمایت از ۱۵ شهر استان در طرح تفکیک زباله

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گلستان با بیان اینکه ۱۵ شهر استان در فاز مقدماتی طرح تفکیک زباله حمایت می‌شوند، گفت: با آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها ارتباطات نزدیکی داریم و بسیاری از پروژه‌های دانشگاه‌ها در قالب پایان نامه در خصوص نحوه جمع آوری زباله و بازیافت است.

یازرلو با بیان اینکه دوره گردها باعث شدند تا تفکیک زباله از مبدا با موفقیت انجام نشود، خاطرنشان کرد: اگر مردم در تفکیک زباله همکاری نکنند این طرح سرانجامی نخواهد داشت و همچنین این همکاری برای کمتر تولید کردن زباله هم بسیار مهم است زیرا موجب کاهش هزینه‌ خواهد شد.

وی شهرداری‌ها را متولی اصلی فرهنگ سازی در تفکیک زباله دانشت و اظهار کرد: کیسه زباله هم خود زباله است که باید توسط مردم از مبدا تفکیک شود و باید تدبیری ایجاد کنیم تا سرانه تولید زباله کاهش یابد.

یازرلو تصریح کرد: سرانه تولید زباله در کشور روزانه ۷۰۰ گرم بوده که این رقم در گلستان ۶۰۰ گرم است و روزانه ۷۰۰ تن زباله به سایت‌های استان تحویل داده می‌شود.

وی ادامه داد: امسال نسبت به سال ۹۲ حدود ۳۲ درصد زباله بیشتری تحویل سایت‌های استان گلستان شده است.

قرارداد با ۵۷۰ دهیاری برای یکپارچه سازی زباله‌های روستایی

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گلستان اظهار کرد: سازمان مدیریت پسماند گلستان با دهیاری‌های ۵۷۰ روستای استان قرارداد بسته تا یکپارچه سازی زباله‌های روستایی را اجرا کند.

یازرلو افزود: ۶۴۰ میلیون تومان برای اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا، حصار کشی و ساخت سکوی انتقال زباله به ۱۳ روستای استان تخصیص و پرداخت شده است.

وی تصریح کرد: راه‌اندازی و احداث سومین سایت دفن پسماند گلستان در شهرستان مراوه‌تپه و همچنین تکمیل فاز سوم کارخانه کمپوست آزادشهر از برنامه‌ها و اولویت‌های سازمان است.

یازرلو ادامه داد: سایت مراوه تپه در مساحتی حدود پنج هکتار طراحی شده که در حال حاضر ساختمان نگهبانی، باسکول، حفر ترانشه، حصارکشی اطراف سایت و فنس‌کشی با اعتبار ۳۳۰ میلیون تومان آماده بهره‌برداری است.

وی بیان کرد: عملیات کف‌سازی سالن تخمیر آزادشهر هم با اعتباری بالغ بر ۶۳۰ میلیون تومان و ساخت سوله سالن آن با اعتبار ۸۲۰ میلیون تومان اجرا شده و در فاز دوم کف‌ سازی سالن تخمیر و احداث زمین دپوی کود با هزینه ۵۰۰ میلیون تومان در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه روزانه ۴۰ تن کمپوست در سایت آق قلا تولید می‌شود، گفت: متاسفانه جهاد کشاورزی در این بخش حمایتی از ما نمی‌کند و از جهاد کشاورزی انتظار حمایت داریم.

کد خبر 4090452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha