خبرگزاری مهر-گروه هنر-آزاده سهرابی: امین تفرشی مدیرعامل شرکت «پارس آریان» که از سوی علی معلم دامغانی رییس فرهنگستان هنر مورد اتهام هایی قرار گرفته است در گفتگویی درباره دلیل آغاز اختلافها توضیحاتی را ارایه داد.
وی در بخش نخست گفتگو که می توانید آن را اینجا بخوانید، درباره شروع مناقشات با موسسه صبا و رییس فرهنگستان هنر در زمینه مبلغ اجاره بهای محل نگهداری مجموعه آثار گنجینه در محل موسسه صبا سخن گفت. تفرشی در بخش دوم و پایانی این گفتگو با جزئیات بیشتری درباره اتهامات دیگری که از سوی علی معلم دامغانی به وی و شرکت پارس آریان وارد شده پرداخته است.
*رییس فرهنگستان هنر در حال حاضر آثاری که به عنوان گنجینه بانک پاسارگاد شناخته می شود تحویل شما نمی دهند. به نظرتان هدف آقای معلم از ندادن مجوز تخلیه این آثار چه بود؟
- نمیدانم. ایشان بهانهای عجیبی برای موزه بانک پاسارگاد آوردهاند. از دفتر آقای معلم تا محل موزه ۵۰ قدم بیشتر راه نبود و ایشان طی سال هایی که مدیر فرهنگستان هنر هستند حتی یکبار هم نیامدند به موزه سر بزنند و فقط بحثهای مالی را مطرح میکردند اما این اواخر گفتند وجود این موزه غیر قانونی است و حرف از دزدی و قاچاق میزنند که واقعاً تأسفآور است.
معنای قاچاق این است که یک نفر یک مال دزدی را بخرد و به صورت پنهانی از کشور خارج کند. موزه بانک پاسارگاد همچین کاری انجام داده است؟ یا موزهای که ۴۶۶ اثر از هنرمندان درجه یک کشور خریداری کرده و همه این آثار در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد، میتواند دزد باشد؟ آقای معلم چطور توانستهاند چنین تهمتها و افتراهایی را به ما بچسبانند؟ حتی تعدادی از منتقدان و صاحبنظران حوزه تجسمی از موزه بانک پاسارگاد حمایت کردند. این موزه با موزه هنرهای معاصر تهران تعاملات بسیاری خوبی داشته و شخص آقای مجید ملانوروزی که مدیر کل هنرهای تجسمی هستند آن را تایید و پشتیبانی کردهاند. حالا چنین موزهای میتواند قاچاق و دزدی کرده باشد؟
به شما اطمینان میدهم که هیچ مؤسسهای در ایران با این نظم کار نمیکند. کسی که یک کار غیرقانونی میکند هیچوقت آن کار را جلوی چشم مردم و قانون نمیگذاردما سند تاییدیه خرید همه این آثار را داریم و شناسنامه مالکیت آنها در اختیار ماست و من همانطور که همه چیز را درباره قراردادهای میان شرکت سرمایهگذاری پارس آریان با مؤسسه صبا به طور مستند میگویم، سندهای خرید این آثار را هم دارم. به شما اطمینان میدهم که هیچ مؤسسهای در ایران با این نظم کار نمیکند. کسی که یک کار غیرقانونی میکند هیچوقت آن کار را جلوی چشم مردم و قانون نمیگذارد. آقای معلم برای تمام این تهمتها باید به خداوند و مقامات قضایی جواب پس بدهند. به هر حال ایشان آثار موزه را در ساختمان مؤسسه صبا حبس کرده و به حراست مؤسسه گفته اند که کسی اجازه خارج کردن این آثار را ندارد. ما در تیر ماه یک نامهای را کتباً به مدیریت محترم مؤسسه صبا نوشتیم و در آن اشاره کردیم که چون مذاکراتمان به جمعبندی نرسید، قصد تخلیه محل و تحویل دادن آن به شما را داریم و تاریخ تخلیه ما هم مرداد ماه است چون در این فاصله باید ۴۶۶ اثر را بستهبندی کنیم. سه روز بعد دیدیم آقای معلم شروع کردند به توهین کردن و تهمت زدن.
* مراحل قانونی خارج کردن آثار موزه از ساختمان مؤسسه صبا چگونه است؟
- ما برای خروج آثار تمام اقدامات قانونی را مرحله به مرحله طی کردیم. ابتدا طبق قانون با پلیس ۱۱۰ به مؤسسه صبا رفتیم که همان لحظه آقای معلم به حراست مؤسسه دستور دادند که کسی وارد ساختمان نشود. بعد از آن، پلیس اتفاقات مشاهده شده را صورت جلسه کرد و ما به شورای حل اختلاف مراجعه کردیم. شورای حل اختلاف هم یک کارشناسی هنری و قضایی تعیین کرد تا صحبتهای لازم برای ورود ما به محل موزه و خارج کردن آثار را انجام بدهد. در نتیجه ما دوباره به مؤسسه صبا رفتیم و این بار هم حراست مؤسسه به دستور آقای معلم اجازه ورود به ما نداد. مرحله سوم اقدامات ما هم این بود که به استناد منتفی شدن نتیجه شورای حل اختلاف، اقامه دعوی در مراجع بالاتر کردیم و یک پرونده قضایی برای آقای معلم تشکیل شد. ما در سه دادگاه مختلف اقامه دعوی کردیم. شکایتمان به دادگاه فرهنگ و رسانه به ارسال احضاریه برای ایشان رسید که دو بار برای آقای معلم احضاریه ابلاغ شد و ایشان در دادگاه حضور پیدا نکردند و حالا دادگاه حکم جلب آقای معلم را داده و موعد آن هم هفته آینده است. همچنین در دادگاه شهید بهشتی هم برای جلوگیری از دسترسی به مال (جلوگیری از اعمال حق) از آقای معلم شکایت کردیم که یک دادگاه به تاریخ ۱۵ آبان ماه برای رسیدگی به پرونده ایشان تعیین شده است. همچنین همین قاضی که در تاریخ ۱۵ آبان به رسیدگی به شکایت ما وقت دادهاند، یک حکم دیگری به ما دادند تا بتوانیم در قوه قضاییه به خاطر دستور آقای معلم برای خاموش کردن کولرهای موزه شکایت کنیم. محل موزه بانک پاسارگاد در مؤسسه صبا ۳۷ یا ۳۸ درجه حرارت دارد و طبیعتاً در چنین شرایطی ممکن است به آثار هنری آسیب وارد شود. در چنین شرایطی آقای معلم که مدعی هستند آثار موزه بانک پاسارگاد حقالله و حقالناس است، کولرهای موزه را خاموش کردهاند تا آثار هنری هنرمندان برجسته کشور از بین برود! ما چند بار اقدام کردیم تا به ما اجازه بدهند تا رسیدن موعد دادگاه کولرهای موزه روشن شود اما ایشان چنین اجازهای به ما ندادند.
آقای معلم که مدعی هستند آثار موزه بانک پاسارگاد حقالله و حقالناس است، کولرهای موزه را خاموش کردهاند تا آثار هنری هنرمندان برجسته کشور از بین برود* ماجرای اینکه گفته میشود رییس جمهور یک هیأتی را مأمور ورود به این قضیه کردهاند چیست؟
- آقای معلم چنین ادعایی را مطرح کردهاند وگرنه ما تا کنون چنین هیأتی را ندیدهایم ولی اگر همچین هیأتی به قضیه ورود کند هم ما استقبال میکنیم چون میدانیم که حسابمان پاک است. اتفاقاً این آقای معلم هستند که باید بابت تهمتها و افتراهایی که به چندین انسان شریف زده اند پاسخگو باشند.
* آقای معلم در گفتگو با خبرگزاری مهر اشاره کردند که شما اگر شکایتی هم دارید باید به جای شکایت از ایشان، از فرهنگستان هنر شکایت میکردید. پاسختان به این سخن آقای معلم چیست؟
- چرا این اتفاق باید بیفتد وقتی فرهنگستان هنر هیچ نقشی در این اتفاق ندارد؟ قرارداد ما با مؤسسه صبا بوده و فرهنگستان هنر در هیچ کجای این داستان نیست. فقط این آقای معلم هستند که در این موضوع دخالت کردند و به همه تهمت زدند. من به صورت شخصی هم از ایشان شکایت کردهام. آخرین الفاظ و جملاتی که ایشان در آخرین نامه شان نوشتهاند هر کسی بخواند، شرمش میآید.
* فکر میکنید چه اتفاقی افتاد که آقای معلم حس کردند آثار موزه بانک ملی پاسارگاد جعلی یا حتی دزدی است؟
- شاید اطلاعات زیادی در این زمینه داشته باشم ولی به خودم اجازه قضاوت نمیدهم.
* با توجه به اتفاقاتی که برای موزه بانک ملی پاسارگاد افتاد، فکر میکنید لطمه و خللی به این موزه وارد نمیشود؟
- نمیتوانم بگویم اتفاق بدی برای موزه نیفتاده است. مسلماً این اتفاقات خوشایند نیست و ما در ارکان تصمیمگیری موزه قطعاً درباره این موضوع صحبت کرده و تصمیمگیریهای لازم را انجام خواهیم داد.
* با توجه به اینکه می فرمایید حق به شما داده خواهد شد، پس از آنکه آثار موزه بانک پاسارگاد را به کمک قانون از مؤسسه صبا خارج کردید، آنها را به کجا خواهید برد؟
- ما به طور موقت یک محلی را برای نگهداری این آثار در نظر گرفتهایم و همزمان مجموعهای را در دست ساخت و آمادهسازی داریم که وقتی آماده شود، آثار موزه از محل موقت به آن محل انتقال داده خواهد شد.
نظر شما