۳۰ آبان ۱۳۸۵، ۲۰:۲۷

حداد عادل در جمع دبیران شورای فرهنگ عمومی استانها :

فرهنگ عمومی ترجمه هویت و ارزش های فرهنگی به زبان زندگی است / شورای فرهنگ عمومی باید رفتارهای اجتماعی را آسیب شناسی کند

فرهنگ عمومی ترجمه هویت و ارزش های فرهنگی به زبان زندگی است / شورای فرهنگ عمومی باید رفتارهای اجتماعی را آسیب شناسی کند

رئیس مجلس شورای اسلامی، فرهنگ عمومی را ترجمه هویت و ارزش های فرهنگی به زبان زندگی تعریف کرد و از مسئولان شورای فرهنگ عمومی خواست مردم را به سوی آن نوع زندگی پیش برند که جلوه یک فرهنگ واحد اسلامی و ایرانی باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر غلامعلی حداد عادل رئیس مجلس شورای اسلامی که شامگاه سه شنبه در جمع دبیران و شورای فرهنگ عمومی استانها سخن می گفت، اظهار داشت: عنوان فرهنگ عمومی پیش از انقلاب اسلامی در داخل نظامات اداره کشور سابقه نداشته و پس از انقلاب نیز در اوایل تاسیس ستاد انقلاب فرهنگی و فعالیت شورای عالی انقلاب فرهنگی مقوله ای با این عنوان مطرح نبود.

وی افزود: در ابتدای انقلاب اسلامی سازوکاری برای اهتمام به فرهنگ عمومی در کشور وجود نداشت و نخستین مرتبه این عنوان توسط مقام معظم رهبری که دغدغه فرهنگ عمومی داشته و دارند مطرح و پیگیری شد. 

عضو شورای انقلاب فرهنگی تصریح کرد: مقام معظم رهبری  استدلال می کردند امری به نام فرهنگ عمومی وجود دارد که باید شورای انقلاب فرهنگی به آن توجه و جایگاه ویژه ای را برای آن در کشور ایجاد کنند و این شورا به همت وزارت ارشاد و همکاری  برخی وزارتخانه ها و دستگاههای اجرایی ایجاد و فعال شد.

حداد عادل با اشاره به احیای شورای فرهنگ عمومی در استانها افزود: جای بسی خرسندی است که شورای فرهنگ عمومی استانها در دورانی فعال شده اند که دوران علاقه مندی به اسلام وانقلاب و اصول گرایی و آغاز بهاری پس از زمستان است.

رئیس مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه تعریف فرهنگ کاری دشوار و از اموری که فرهنگ شناسان به علت تعدد تعاریف ارایه شده از سوی نظریه پردازان متعلق به مکاتب فکری مختلف درباره آن اتفاق نظر ندارند گفت: در زبان و ادبیات عرب کلمه ادب نزدیک ترین لفظ به فرهنگ است که از زبان فارسی اقتباس شده و در معارف دوران اسلامی به جای کلمه فرهنگ به طور گسترده از آن استفاده شده است.

وی تصریح کرد: ظهور و دستاورد هر آنچه که به خصوصیات انسانی انسان مربوط شده و شامل اندیشه، ارزش و آداب و سنت ها می شود، فرهنگ است و اخلاق و علم به عنوان پدیده های انسانی از مظاهر آن هستند.

حداد عادل با اشاره به تعبیر دیگری از فرهنگ توضیح داد: فرهنگ در مقایسه با هویت فرد هویت جمعی است و همان طور که هر آدم به عنوان یک فرد خصوصیاتی دارد که از مجموع آنها ساخته می شود گروههای بشری نیز امر مشترکی دارند که تحت عنوان فرهنگ به جمع و جامعه هویت می بخشد.

رئیس سابق فرهنگستان ادب فارسی اضافه کرد: مساله مهم در مقوله فرهنگ آن است که مظاهر و ظواهری دارد و شخصیت فرهنگی و فرهیخته کسی است که با دیدن هر پدیده  در جامعه به دنبال ریشه یابی فرهنگی آن می رود.

وی تصریح کرد: فرهنگ همان چیزی است که همه با دیدن جلوه های مختلف به برداشت واحد دست یابند و آدم فرهنگ شناس کسی است که به هر جلوه هنر این سرزمین که می نگرد عمق فرهنگ آن را درک کند.

حداد عادل در ادامه از اینکه امروز یکدستی و رابطه با یک فرهنگ دچار از هم گسیختگی شده ابراز تاسف کرد و افزود: زبان از مظاهر بارز فرهنگ است ولی امروز دچار آشفتگی شده و ادبیات غنی ما که سازنده اخلاقیات ملت ما بوده صدمات فراوانی دیده است.

نماینده مردم تهران متذکر شد: اگر فرهنگ دچار از هم گسیختگی شود نمی توان به آسانی برای آن جایگزینی تعیین کرد و این وظیفه شورای فرهنگ عمومی است که در حرکت به سوی بردن فرهنگ به زندگی مردم که کار دشواری است، آسیب شناسی کند تا متوجه شود چه آفاتی رفتارهای اجتماعی ما را تهدید کرده است.

حداد عادل خاطرنشان کرد: حق نیست کسانی که برای فرهنگ دلسوزی می کنند،  عیوب و ایرادات جامعه خود را نادیده بگیرند، بلکه باید با آسیب شناسی دقیق این مساله برای علاج آن تمهیدی بیندیشند.

وی هنر را از مقوله های مهم در زمینه آسیب شناسی و فرهنگ سازی عنوان کرد و گفت: هنرمندان آسیب ها، عیب ها و آلام جامعه را کشف کنند و بدون اهانت به مردم و اجتماع معایب را در قالب هنر به صورت غیرمستقیم و با بیانی تاثیر گذار اعلام کرده و زمینه تحقق و تبلور فرهنگ عمومی را فراهم کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید براینکه اعضای شورای فرهنگ عمومی به عنوان عهده داران مدیریت فرهنگی کشور باید با نگاه نافذ در آینه شئون انسانی بیش از پیش در زمینه  فرهنگی سازی و ارتقاء سطح فرهنگ عمومی تلاش کنند خاطرنشان کرد: چنانچه این شورا نیازمند اعتبار و بودجه برای تقویت خود باشد مجلس شورای اسلامی با همفکری مراجع ذیربط در این زمینه به وظایف خود عمل می کند.

این گزارش می افزاید: پیش از سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی، محمد حسین صفار هرندی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی نیز طی سخنان کوتاهی اظهار داشت: شورای فرهنگ عمومی برای رفع کدورت از فرهنگ ایرانی و اسلامی و تقویت نقاط بالنده آن فعالیت می کند.

وی افزود: در دوره جدید فعالیت های این شورا، شورای فرهنگ عمومی در استانها نیز احیاء شد که باید آن را از برکات موج اصولگرایی در کشور محسوب کرد.

وزیر ارشاد که براساس قانون، ریاست شورای فرهنگ عمومی کشور را بر عهده دارد خاطرنشان کرد: در راه تاثیرگذاری این شورا مشکلاتی وجود دارد که بخشی از آن به واسطه عدم اهتمام جدی به این امر در گذشته و غریب و ناآشنا بودن این شورا برای برخی شخصیت ها که در آن مسئولیت اجرایی دارند، است.

صفار هرندی درخاتمه با تاکید بر اینکه شورای فرهنگ عمومی باید جدی تر گرفته شده و حداقل هزینه های لازم برای پیشبرد کار آن پیش بینی شود ابراز امیدواری کرد که شورای مذکور با حمایت سران قوا که از اعضای اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند بیش از پیش رونق یابد.

لازم به ذکر است: دبیران شورای فرهنگ عمومی استانها مدیران کل ارشاد سراسر کشور هستند و این شورا که مرکب از شخصیت های مختلف حقوقی است ماموریت تقویت فرهنگ عمومی جامعه را بر عهده دارد.

کد خبر 410350

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha