۱۵ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۳۷

کارگاه کتاب تصویری سپیدار برگزار شد

کارگاه کتاب تصویری سپیدار برگزار شد

کارگاه تصویری سپیدار، با موضوع محیط زیست دو جلسه از این کارگاه در روزهای ۱۳ و ۱۴ مهرماه در محل انتشارات فنی ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر،  ابتدا فریدون عموزاده خلیلی از استادان کارگاه تصویری سپیدار، هدف از برگزاری این کارگاه را تشریح کرد و از نویسندگان و تصویرگران خواست در خلق آثار خود به صورت همزمان و بدون پیشی‌گرفتن متن یا تصویر بر هم داستان را پیش ببرند.

این نویسنده کودک و نوجوان همچنین گفت: یک کتاب  تصویری خوب، کتابی است که نویسنده، تصویرگر و کودک مخاطب، هر سه باهم داستان را پیش ببرند. همچنین برای نوشتن کتاب های محیط زیستی بهتر است کارشناس محیط زیست، از همان ابتدا ایده ها را بخواند و بشنود.
سپس سیدرضا کروبی مدیرعامل انتشارات فنی ایران از دغدغه‌های محیط‌زیستی این انتشارات و لزوم آموزش کودکان در سنین ابتدایی مدرسه در جهت اهمیت به مسائل محیط زیستی اطرافشان گفتند و خاطرنشان کردند: « محیط‌زیست یک دغدغه جهانی ست ولی در این زمینه  ما نیاز به بومی سازی مسئله داریم، تا بتوانیم این موضوع را برای کودکان به صورت ملموس و قابل درک بیان کنیم. در تألیف کتاب‌های محیط ‌زیستی باید در نظر داشته باشیم که انسان خود تخریب‌کننده اصلی محیط‌زیست است و از سوی دیگر خود درصدد جلوگیری از این مسئله قدم برداشته است.»
هدا حدادی از اساتید دیگر کارگاه در ادامه برای نویسندگان و تصویرگران از ویژگی های کتاب تصویری موفق گفت و از نویسندگان و تصویرگران خواست در روایت کتاب‌های خود متن و تصویر را همزمان پیش ببرند.
بعد از آن، کیانوش غریب‌پور استاد تصویرگری برای شرکت‌کنندگان در کارگاه توضیح داد برای خلق کتاب تصویری کلمات محدودی باید استفاده شود و پیشنهاد داد متن کتاب‌های تصویری ۳۰۰تا ۵۰۰ کلمه باشد و سپس دربارة قطع کتاب‌هایی که قرار است در کارگاه خلق شود و تعداد حداقل و حداکثر کتاب‌های تصویری توضیحاتی ارائه کرد.
کارشناس محیط‌زیستی که در کنار اساتید، نویسندگان و تصویرگران در کارگاه حضور دارد، عطیه تک‌تهرانی، مدرس و فعال محیط زیستی است.
در ادامه نویسندگان و تصویرگران به معرفی و بیان ایده های خود پرداختند، نویسندگان و تصویرگرانی که سبک کاری نزدیک به هم داشتند در یک گروه قرار گرفته و  در قالب ۲۰ گروه دونفره به رقابت خواهند پرداخت.
در این دو روز طرح ها و ایده‌های گروه‌ها مطرح و توسط داوران به بحث و بررسی گذاشته شد. تصویرسازی اولیه ایده‌های تایید شده تا دو هفته آینده آماده و به معرض داوری گذاشته می شود.
دو جلسه بعدی این کارگاه روزهای ۲۷ و ۲۸ مهرماه برگزار خواهد شد و آثار خلق شده مورد تأیید داوران، توسط واحد کودک و نوجوان انتشارات فنی ایران، کتاب های نردبان، چاپ خواهند شد.

کد خبر 4106483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha