۱۹ مهر ۱۳۹۶، ۱۲:۲۶

معاون سما دانشگاه آزاد استان اصفهان:

خشونت زبانی مقدمه خشونت‌های دیگر است

خشونت زبانی مقدمه خشونت‌های دیگر است

اصفهان - معاون سما دانشگاه آزاد اصفهان گفت: خشونت زبانی مقدمه خشونت‌های دیگر است که ما از آن غافل هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، سید رحیم مدنیان پیش از ظهر چهارشنبه در مراسم تجلیل از منتخبان پرسش مهر ۱۷ و افتتاحیه هجدهمین دوره مسابقات پرسش مهر ریاست جمهور با بیان اینکه فلسفه پرسش مهر سال تحصیلی ۹۷_۹۶ این است که در محیط مدرسه تحمل و احترام به افکار دیگران و اخلاق و ادب را چگونه تمرین کنیم، اظهار داشت: همچنین فلسفه این پرسش مشخص شدن جایگاه ویژه پرسشگری در مدرسه و کلاس درس است.

وی با اشاره به اینکه استان اصفهان بهترین وضعیت را در پرسش مهر سال گذشته داشت و رتبه های خوبی را کسب کرده است، ابراز داشت: اما باید توجه داشته باشیم که کار نکرده هم زیاد است و باید کارهای عمیق تری انجام دهیم.

معاون سما دانشگاه آزاد استان اصفهان در ادامه با تاکید بر اینکه نباید موضوعات پرسش مهر در مدارس و بدنه آموزش و پرورش فراموش شود، اضافه کرد: برای مثال موضوع پرسش مهر در خصوص خشونت زدایی و ریشه یابی خیانت باید بیشتر مورد توجه باشد و روی این موضوع فعالیت‌های پژوهشی و علمی انجام شود.

وی در ادامه به عدم توجه جامعه و مسئولان نسبت به خشونت زبانی اشاره کرد و افزود: تمسخر کردن، بی اعتنایی، طعنه زدن، کنایه آمیز صحبت کردن، انتقاد کردن در حد اعتراف کیفری و ... از جمله شاخص های خشونت زبانی است.

مدنیان گفت: این در حالی است که تبعات خشونت زبانی مورد توجه قرار نمی گیرد و مشکلات زیادی را برای جامعه ایجاد می کند.

وی با اشاره به اینکه آسیب های اجتماعی همواره باید مورد توجه و بررسی قرار گیرد، افزود: اعتیاد، آزارهای جنسی، طلاق، احساس انزوا کردن، فقر، جهل و بی سوادی، کاهش عزت نفس، و تحقیر افراد را از جمله آسیب های اجتماعی عنوان کرد که باید مورد توجه مسئولان باشد.

معاون سما دانشگاه آزاد استان اصفهان با اشاره به اینکه آسیب های اجتماعی سبب افزایش خشونت در جامعه می شود، تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که خشونت زبانی مقدمه خشونت‌های دیگر است که ما از آن غافل هستیم.

وی در ادامه در خصوص انواع گفت‌وگو بین افراد ابراز داشت: سخن گفتن تک گویی، سخن گفتن به صورت بحث، سخن گفتن به صورت گپ زدن، مجادله  و مشاجره کردن انواع گفت‌وگو  است.

مدنیان با اشاره به اینکه از میان انواع سخن گفتن، بهترین نوع گفت و گو است، اضافه کرد: بیشتر اوقات کلاس های درس حالت تک گویی دارند و علت آن، فرهنگ استبدادی است که تاریخ ایران در گذشته گرفتار آن بوده است.

کد خبر 4110936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha