۴ آذر ۱۳۸۵، ۱۴:۲۲

روز گذشته و در قم؛

مهدی چمران با مراجع عظام تقلید دیدار کرد

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران و رئیس شورای عالی استانها روز گذشته با مراجع عظام تقلید در قم دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش خبرنگار مهر در قم، مهدی چمران روز گذشته در سفر به قم که عرب رئیس شورای شهر قم نیز وی را همراهی می کرد، با حضور در بیوت مراجع عظام تقلید حضرات آیات نوری همدانی، موسوی اردبیلی، مکارم شیرازی و صافی گلپایگانی با آنان دیدار و گفتگو کرد.

سازندگی فرهنگی مورد غفلت قرار گرفته است

آیت ‌الله مکارم شیرازی، در دیدارمهندس چمران که عرب رئیس شورای شهر قم نیز وی را همراهی می کرد، گفت: سازندگی فرهنگی که اساس و پایه عمران و پیشرفت و بهترین سرمایه برای جلب اعتماد مردم است در برخی از شهرها مورد غفلت قرار گرفته است. آیت‌الله مکارم شیرازی از ترویج برخی مسایل غیراسلامی در مراکز فرهنگی انتقاد کرد.

وی افزود: متأسفانه در برخی مراکز فرهنگی مسایل غیراسلامی ترویج داده می‌شود، در صورتی که باید مسایل فرهنگی با مبانی اسلامی آمیخته و در جامعه عرضه شود.

آیت الله مکارم شیرازی بر حفظ ارزش‌های اسلامی در جامعه تأکید کرد و افزود: مفاهیم اسلامی باید به صورت غیرمستقیم و با ظاهری سرگرم کننده در جامعه مطرح شود.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه فرهنگسراها باید فرهنگ سراهای اسلامی باشند ، تصریح کرد: متأسفانه مسایل فرهنگی همواره در کشور ما مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد در صورتی که توجه به مسایل فرهنگی باید در درجه اول اهمیت باشد.

آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان با اشاره به ویژگی‌های خاص شهر قم به دلیل وجود بارگاه حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران، حوزه علمیه قم و وجود 300 مرکز فرهنگی و پژوهشی اظهار داشت: هم اکنون قم سالانه پذیرای 14 میلیون زائر است و علاوه بر آن خدمات ویژه‌ای را به کشور ارائه می‌دهد به همین دلیل مسؤولان کشور باید توجه ویژه‌ای به این شهر داشته باشند.
 
افرادی که فرصت برای خدمت ندارند عضو شورای شهر نشوند

آیت‌الله موسوی اردبیلی در دیدار رئیس شورای اسلامی شهرهای تهران و قم، بر لزوم عضویت افرادی که برای خدمت کردن فرصت دارند در شورای شهر تأکید کرد.

وی با تقدیر از عملکرد شورای شهر تهران اظهار داشت: کارکردن در شهر تهران به دلیل شرایط ویژه و خاص بسیار مشکل است ولی شورای شهر تهران در دوران فعالیت خود خدمات ارزنده‌ای را ارائه کرده است.

آیت‌الله موسوی اردبیلی خدمت به مردم را با ارزش دانست و با اشاره به مشکلات موجود در شهر قم اظهار داشت: مسئولان قم نیز در خدمت رسانی به مردم با مشکلات عدیده‌ای رو به رو هستند چون حل مشکلات در قم به دلایل متعددی دشوار است.

هویت اسلامی شهرها باید حفظ شود

آیت‌الله صافی گلپایگانی در دیدار رئیس شورای اسلامی شهرهای تهران و قم با تاکید بر ضرورت حفاظت از بافت سنتی جامعه  و رعایت معماری اسلامی در شهرسازی گفت: در همه رشته ها و حتی سبک های معماری دقت داشته باشید و تقلید از سبک معماری غربی را باعث افتخار ندانید

وی بر احیای بافت فرسوده در شهرها تأکید کرد و افزود: باید بافت قدیمی شهرها با رعایت معماری و هویت اسلامی احیا شود.

آیت‌الله صافی گلپایگانی با بیان اینکه در ساختمان سازی جدید از الگوهای جدید غربی استفاده می‌شود گفت: ساختمان‌ها در یک کشور اسلامی باید به گونه‌ای باشد تا زمینه‌های اختلاط زن و مرد، ایجاد نگردد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از مسؤولیت ها به عنوان امتحان الهی یاد کرد و گفت: مناصب و مسوولیت‌ها برای امتحان افراد است و باید از فرصت خدمت‌گزاری به مردم حداکثر بهره را برد.

آیت‌الله صافی گلپایگانی توجه ویژه به محرومان را ضروری دانست و گفت: باید سطح رفاه در جامعه افزایش یابد این مرجع تقلید در پایان خاطرنشان کرد: مسؤولان نظام باید در راستای تحقق اهداف اسلامی نهایت تلاش خود را به کار گیرند 

دولت نسبت به عمران و پیشرفت قم توجه بیشتری کند.

آیت‌الله نوری همدانی از مسؤولان خواست تا توجه ویژه‌ای به عمران و پیشرفت قم داشته باشند.

وی روز گذشته در این دیدار اظهار داشت: پست‌ها و منصب‌ها امانت هستند و مسئولان وظیفه دارند تا در این مناصب به مردم خدمت کنند.

آیت الله نوری همدانی تاکید کرد: کسانی که نمی‌توانند به وظایف اصلی خود در پست‌ها و مناصب مختلف عمل کنند باید کار را به افراد شایسته و توانا واگذار نمایند.

وی با بیان اینکه مشکلات فراوانی در قم در زمینه شهرسازی و ... وجود دارد، یادآور شد: دولت باید نسبت به قم به عنوان ام‌القرای جهان اسلام توجه بیشتری کند.

آیت الله نوری همدانی کمبود بودجه، ترافیک شهری، نبود آب مناسب و تک شهر بودن استان قم را از جمله مشکلات موجود برشمرد و اظهار کرد: عمران و آبادی قم باعث افتخار اسلام است.

وی در پایان با تأکید بر ضرورت شرکت همه مردم در انتخابات شوراها گفت: مشکلات تمام نقاط کشور ما باید آن گونه که شایسته یک مملکت اسلامی است حل شود و شهرهای ما باید هویت اسلامی داشته باشند.

بنا بر گزارش خبرنگار مهر، مهندس چمران در این دیدارها بر توجه و مهم شمردن شوراهای اسلامی تأکید کرد و گفت: خوشبختانه هم اکنون بسیاری از مشکلات شوراها کاسته شده و تقریباً شوراهای شهر و روستا در این دوره کارنامه موفقی داشته‌اند.

کد خبر 411666

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha