۲۷ مهر ۱۳۹۶، ۲:۴۰

تهدید کاتالونیا نسبت به اعلام رسمی استقلال درصورت تعلیق خودمختاری

تهدید کاتالونیا نسبت به اعلام رسمی استقلال درصورت تعلیق خودمختاری

رئیس منطقه کاتالونیا در دیدار با اعضای حزب خود اعلام کرد که در صورت تعلیق خودمختاری این منطقه توسط دولت اسپانیا، وی استقلال کاتالونیا را رسماً اعلام خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، یک منبع آگاه در فرمانداری ایالت کاتالان روز چهارشنبه اعلام کرد که رئیس منطقه کاتالونیا در نشستی با حضور اعضای حزب متبوع خود تأکید کرد «در صورتی که دولت اسپانیا روند تعلیق خودمختاری منطقه کاتالونیا را آغاز کند، وی به طور رسمی استقلال کاتالونیا را اعلام خواهد کرد».

شایان ذکر است که مادرید تا روز نوزدهم اکتبر (پنج شنبه) به دولت منطقه ای کاتالونیا مهلت داده است که یا از اعلام نمادین استقلال خود دست بکشد و یا اینکه تحت حکمرانی و اداره مستقیم پایتخت قرار خواهد گرفت.

حال چنانچه «ماریانو راخوی» نخست وزیر اسپانیا روز پنجشنبه روند حکمرانی مستقیم و بلاواسطه بر منطقه کاتالونیا را آغاز کند، خودمختاری این منطقه در بازه زمانی سه تا پنج روز کاملاً به حالت تعلیق در می آید.

گفتنی است که دادگاه قانون اساسی اسپانیا- بالاترین نهاد قضایی این کشور- ۲ هفته پیش رأی پارلمان کاتالونیا برای برگزاری همه پرسی را غیرقانونی دانست و به پلیس و دولت اجازه داد که همه پوسترها، صندوق ها و حتی تعرفه‌های همه پرسی را توقیف کنند.

اما به رغم اعتراض مقامات اسپانیا، پارلمان کاتالونیا ششم سپتامبر سال ۲۰۱۷ قانونی را به تصویب رساند که به موجب آن، همه پرسی استقلال این سرزمین (خودمختار از اسپانیا)، در روز اول اکتبر سال جاری میلادی برگزار شد.

پس از اتمام رأی گیری، «کارلوس پیگدمون» رئیس منطقه کاتالونیا اعلام کرد که این منطقه در پی همه پرسی جنجالی اول سپتامبر سال جاری میلادی که با خشونت همراه بود، حق استقلال را به دست آورده است.

شنیده ها حاکی است طبق شمارش آرای همه پرسی اول اکتبر، بیش از ۹۰ درصد شرکت کنندگان به استقلال کاتالونیا از اسپانیا پاسخ آری داده اند.

اما ماده ۱۵۵ قانون اساسی اسپانیا به نخست وزیر این اختیار را می دهد تا در صورت نیاز، خودمختاری کاتالونیا را لغو نماید.

کد خبر 4118536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha