۲۹ مهر ۱۳۹۶، ۱۴:۳۷

استاندار قزوین:

احیاء باغستان سنتی قزوین در اولویت اصلی استان قرار دارد

احیاء باغستان سنتی قزوین در اولویت اصلی استان قرار دارد

قزوین- استاندار قزوین گفت: باغستان سنتی قزوین به عنوان مهمترین عامل حیات شهری و میراثی ارزشمند باید احیا شده و مشکلاتش به سرعت حل و فصل شود و این موضوع در اولویت استان است.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالمحمد زاهدی به همراه جمعی از مدیران دستگاههای اجرایی، سرپرست شهرداری روز شنبه از باغستانهای سنتی قزوین بازدید کرد و در جریان اقدامات انجام شده برای احیاء این میراث ارزشمند قرار گرفت.

زاهدی در این بازدید بیان کرد: این باغستان سرمایه ای ارزشمند است که از گذشتگان باقیمانده و ما اگر نتوانیم آن را حفظ کنیم باید به آیندگان پاسخگو باشیم.

وی اظهارداشت: اگر بخواهیم در شرایط کنونی باغستانی به مراتب کوچکتر از این باغستان را در شهر قزوین ایجاد کنیم سالها زمان و میلیاردها تومان هزینه خواهد داشت اما چون در کنار این نعمت بزرگ قرار داریم قدرش را نمی دانیم و در احیاء آن جدی نیستیم.

استاندار قزوین یادآورشد: در صورت از بین رفتن این مجموعه با آسیب های جدی زیست محیطی روبرو خواهیم شد و آیندگان ما را نخواهند بخشید.

وی افزود: پس از یک ماه حضور خود به عنوان استاندار، دومین نشست را در ارتباط با باغستان قزوین برگزار کرده ایم تا بگوییم این موضوع برای ما بسیار مهم است و برای صیانت از آن کوتاهی نخواهیم کرد.

استاندار بیان کرد: ثبت باغستان سنتی قزوین به عنوان یک اثر ملی توسط سازمان میراث فرهنگی با هدف حفظ این میراث صورت گرفته که مورد توجه همه مدیران و دستگاه های اجرایی استان نیز قرار دارد.

زاهدی اضافه کرد: باغستان سنتی به دلیل مزیتها و آثار ارزشمندی که برای قزوین دارد از اهمیت بالایی برخوردار است و به جرات باید اذعان کرد حیات این شهر به این مجموعه وابسته است و در صورت نابودی این میراث، قزوین با تغییر اقلیم و مشکلات زیادی مواجه خواهد شد.

استاندار قزوین گفت: باید آب این مجموعه را از آورده های طبیعی به علاوه سهم هشت میلیون متر مکعب سالیانه از رودخانه ها و پسآب های تصفیه خانه ها تامین کنیم، چون تزریق آب به این مجموعه به عنوان آبخوان قزوین در واقع تزریق آب به منابع زیرزمینی نیز هست.

وی اظهارداشت: در خصوص مدیریت داخلی مجموعه باغستان سنتی از جمله هرس کردن، مراقبت و آبیاری باید خود باغداران اقدام کنند و در رابطه با مدیریت عمومی نیز باید با مدیریت استانداری و سایرنهادهای مرتبط به شکل جدی تر وارد عمل شوند.

استاندار قزوین گفت: باید بررسی کنیم و در صورت نیاز مدیریت سازمان باغستان قزوین را به دستگاه دیگری به غیر از شهرداری قزوین واگذار شود تا مسئولیت همه دستگاه ها برای مدیریت این مجموعه ۲ هزار و ۵۰۰ هکتاری مشخص شود.

زاهدی با اشاره به لزوم تامین امنیت باغستان سنتی قزوین هم گفت: باید موضوع حفاظت از باغستان و جلوگیری از سرقت در این مجموعه را در قالب سازمان و شورای باغستان ها مطرح و پیگیری کنیم چرا که نمی توان در این خصوص تشکیلات جداگانه ای را معرفی و تعیین کرد.

وی اضافه کرد: باید در تصمیم گیری ها در خصوص احیای باغستان سنتی قزوین از ظرفیت و تجارب باغداران و تشکل های مردمی نیز استفاده کنیم و ما نیز آمادگی داریم برای حل مشکل باغستان سنتی زمان بیشتری را اختصاص دهیم.

زاهدی اظهارداشت: بدون مشارکت باغداران نمی توانیم سیستم آبیاری، امنیت و موضوع راههای دسترسی باغستان سنتی را حل کنیم و امیدواریم با مشارکت دستگاه های اجرایی مرتبط برای حل این مشکلات گام های اساسی برداریم.

استاندار قزوین در ادامه از سه طرح عمرانی در حال اجرا در محدوده باغستان سنتی قزوین شامل کمربندی شهر قزوین، هتل پنج ستاره بین المللی و کمربندی پل امام رضا (ع) بازدید کرد.

کد خبر 4120429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha