به گزارش خبرنگار مهر، نمایشگاه آثار مینیاتور اردشیر مجرد تاکستانی از تاریخ جمعه ۵ تا ۱۲ آبان ماه در موزه گالری آب برگزار می شود؛ در این نمایشگاه ۲۰ اثر از آثار این هنرمند به نمایش در می آید.
بر این اساس، نمایشگاه یادشده در ساعت ۱۷ روز جمعه افتتاح می شود و در روز یکشنبه ۷ آبان با سخنرانی اردشیر مجرد تاکستانی با موضوع «هنر خانوادگی شرق،از بینالنهرین تا ماوراء النهر» و ورکشاپ قطعه سازی او در ساعت ۱۴ ادامه می یابد.
او متولد ۱۳۲۸ شهر رشت در استان گیلان، یکی از نقاشان صاحب نام معاصر مکتب نگارگری است؛ وی نگارگر و محقق نگارگری و تذهیب و تشعیر است؛ اردشیر مجرد تاکستانی نمایشگاه های انفرادی در زمینه نگارگری برگزار کرده و در چندین نمایشگاه خارجی حضور داشته و همچنین داور جشنواره های مختلف بین المللی است.
ساعت بازدید از موزه گالری آب و نمایشگاه آثار مینیاتور اردشیر مجرد تاکستانی همه روزه از ۱۰ الی ۲۲ است؛ این در حالیست که در ادامه رویدادهای هنری نگارخانه های شیراز رویدادهای جاری؛ نگارخانه نارنج تا ۲۳ آبان جاری میزبان نمایشگاه «رنجهای زنجیره ای» با آثار نقاشی رضا عربگری است.
همچنین نگارخانه سروناز به استقبال نمایشگاه نقاشی خط و دست سازه های چوبی فرزاد حسن زاده هنرمند شیرازی با عنوان «درعین حال» رفته که تا ۱۱ آبان جاری ادامه دارد.
نگارخانه «به نگار» شیراز هم با آثاری از طراحی لباس توسط ساره افشین فرد که تا ۱۰ آبان ادامه دارد در قدوسی شرقی، ابتدای خیابان صدا و سیما، موسسه فرهنگی هنری زیباگران پذیرای علاقه مندان طراحی پوشاک است؛ این در حالیست که نگارخانه آبان با نمایشگاه «نقش بر تن» که حاوی عکس های آبان ملک محمدی تا ۱۷ آبان ماه۹۶ از شامگاه جمعه آغاز به کار می کند.
از سویی نگارخانه وصال هم با عکس های مهدی کاظمی با عنوان «شکوه زاویه» تا ۱۰ آبان جاری نمایشگاه برپا می کند.
کاظمی در معرفی این نمایشگاه عنوان کرده «در آفرینش و طراحی اشکال مختلف پیرامونمان، نسبت های معینی را می توان مشاهده نمود. این نسبت ها دسته ای از روابط هندسی هستند که ریشه ای غیر مادی داشته و به جهت آن که از اصول ورای طبیعت با اعتقاد بر مقدس بودن موضوع خود پیروی می کنند و دارای یک زبان نمادین و ویژگی های روحانی هستند می توان آن را "هندسه مقدس" نامید. دیدگاه فوق الذکر مبنی بر اینکه هندسه دارای ارزشی مقدس است، قسمتی از دیدگاه کلی تر می باشد که در تمدن بشر و دوران باستان، دارای یک منشا روحانی وعبادی بوده است، بنابراین تاریخ استفاده از هندسه مقدس به قرن ها قبل باز می گردد؛ سنت فیثاغورثی، علوم مصری و بابلی و ریاضیات ایرانی بر اساس اعتقاد بر مقدس بودن هندسه پایه گذاری شده اند».
او ادامه داده: «حال سعی کردم جور دیگری بببینم، خطوطی که در خیابان های شهر و زندگی مدرن، بواسطه ی فرم ها و اشکالشان ما را احاطه کرده اند، خطوطی که محصور کننده زندگی امروز ما شده اند؛ به جست و جوی پازلی جهت نشان دادنِ انتزاع در آنها بودم و بالطبع برای حل آن نیاز به نگاهی نو و مسیری هندسه وار داشتم. به دنبال مسیرهایی گشتم که پرندگان همچون ردپایی از آزادی و پرواز به سوی معبود خویش بودند. تفکری در باب هندسه به ما می گوید، خیل کثری از قوانین هستی می تواند بر پایه ی هندسه باشد. پس بر آن شدم دنیا را هندسی ببینم...».
تاروپود دیگر نگارخانه پرکار شیراز هم با آثار چاپ دستی گروهی شهریار زارع، کریم قانع، مارال کوچک، آزاده استوار، سمانه صمیمی، عاطفه محرری تا ۱۰ آبان ماه جاری اقدام به برپایی نمایشگاه کرده است.
این در حالیست که نگارخانه «هان» در یکمین سال تاسیس خود قرار گرفته است و به گفته مرتضی محلاتی، مدیر آن با هدف اینکه در حوزه هنر معاصر ایران و جهان فعالیت نماید در مهرماه سال ۹۵، فعالیت خود را آغاز کرد.
وی افزود: در این راستا، بانیان این گالری، همه تلاش خود راصرف بهبود اتمسفر این حوزه در شیراز کرده که اولویت این تلاش در جهت معرفی هنرمندان این دیار و اولویت های دیگر آن، تعامل با هنرمندان و گالری های دیگر شهرها بوده است؛ دستاورد این تلاش، برگزاری بیش از ۲۰ رخداد در سال گذشته بود.
نظر شما